23
nr 10 (422) |30.0515.06.2023
Okruchy historii
www.kuriergalicyjski.com
Polski. Na stronie interneto-
znane. Znana jest pocztówka
jeden z nich stal do końca lat
wej Archiwum Glównego Akt
z czasów austriackich, wyko-
1990. Teraz tam jest kamienica
Dawnych w Warszawie jest
nana ze starego zdjęcia, przed-
z balkonem (Hruszewskiego 15).
,,Inwentarz zbiorów Aleksandra
stawiająca panoramę miasta po
W glębi pośród ruin widoczny
Czolowskiego". Zawiera wiele
pożarze. Fotograf wdrapal się na
jest szkielet dwupiętrowej ka-
dokumentów z historii Stani-
dach mlyna Imerdauera, który
mienicy z golymi kominami to
slawowa, ale akwarelki z arse-
stal w miejscu trzypiętrowe-
budynek Hany Landy, który stal
nalem nie ma.
go bloku przy ul. Hruszewskie-
w miejscu dzisiejszej grającej
go 22. Mial przed sobą panora-
fontanny i dzielil na pól dzisiej-
Tym sposobem obecni kra-
mę ul. Melnyczuka ówczesnej
szy pl. Wieców. Jednak ten kie-
joznawcy mają pole do popisu.
Ormiańskiej. Po prawej widać
runek nie jest ani zachodni, ani
Lwowskie muzea i biblioteki
uszkodzony przez ogień kościól
poludniowo-zachodni raczej
kryją jeszcze wiele tajemnic. Ale
ormiański, a na wprost ruiny
pólnocno-wschodni.
istnieje o wiele bardziej prosta
ratusza. Jednak jest jedno ,,ale"
Mamy tu jedno z dwóch:
droga. W przedmowie do ,,Kata-
faktycznie jest to widok miasta
albo autor katalogu zagubil się
logu" z 1928 r zaznaczono:
od wschodu.
w orientacji, albo istnieją dwa
,,Katalog tloczono w pięciuset
Drugie zdjęcie popożarowe
nieznane zdjęcia, zrobione z boku
PANORAMA STANISLAWOWA PO POŻARZE 1868 R.
egzemplarzach w drukarni i li-
zachowalo się w polskiej Biblio-
ulic Belwederskiej i Mazepy.
ulicami Halicką i Starozamkową
tografji Stanislawa Chowańca
Z jego inicjatywy powstalo
tece Narodowej. W wersji inter-
Szukajcie katalogu
w Stanislawowie i z powyższej
w okolicy dzisiejszego bazaru
Muzeum Historyczne m. Lwo-
netowej ma wymiary 16,8x14,8
z obrazkami
,,Piataczok". Żadnego jego wido-
wa i Narodowe muzeum im.
ilości sto katalogów zaopatrzo-
cm, co jest bliskie do wymiarów
142. WIDOK FASADY STA-
ku badacze nie posiadają. Może
Jana III Sobieskiego, do których
no w liczby porządkowe i uzu-
z przedwojennego katalogu. Dlu-
REGO ARSENALU. Akwarel-
warto poszukać we wspomnia-
przekazal wiele wlasnych zbio-
pelniono fotografjami cenniej-
go z przyjaciólmi zastanawiali-
ka z 1812 r. (6x17 cm. W zb. Dr.
nych ,,zbiorach Czolowskiego"?
szych eksponatów".
rów. Pierwsi sowieci polączyli
śmy się nad punktem, z które-
Gdyby udalo się odnaleźć
Czolowskiego, Lwów.)
Aleksa nder
Czolowski
oba muzea we Lwowskie mu-
go zostalo zrobione. I nareszcie
Arsenal stanislawowskiej
(18651944) byl fanatykiem
zeum historyczne. W 1944 r.
ten ilustrowany katalog to nie
mamy! Na pierwszym planie
fortecy mieścil się pomiędzy
studiów na przeszlością Galicji.
część zbiorów wywieziono do
trzeba by bylo donikąd jechać.
mamy dwa nadpalone budynki,
Jan Bogumil Rosen- życie i twórczość (cz. 7)
podczas bombardowań Warszawy we
,,Bitwa pod Stoczkiem" (wlasność Muzeum
wrześniu 1939 roku.
Wojska Polskiego) eksponowano na wysta-
Na dziela Rosena byl
wie jubileuszowej w Warszawie.
W 1924 roku Jan Rosen
W 1932 roku warszawska Zachęta zor-
popyt wśród bardzo wielu
znów wyjechal za
ganizowala kolejną indywidualną wysta-
amatorów wszystkie
granicę i osiedlil się
wę Jana Rosena z okazji 60-lecia jego pracy
obrazy i szkice pozostające
artystycznej. Na wystawie przedstawiono
we Wloszech, gdzie
jego wlasnością
kilkanaście obrazów ściągniętych z muze-
przebywal do 1927 roku.
rozchwytano w ciągu paru
ów polskich i 25 mniejszych obrazów z lat
W tym roku zrezygnowal
dni. Prasa warszawska
20.30. Razem wystawa obejmowala 83
z dalszego pobytu we
dziela. Ozdobieniem wystawy byl portret
żywo komentowala
Florencji i wrócil do
Jana Rosena z paletą pędzla jego przyja-
wystawę i omawiala
kraju. Zamieszkal we
ciela Franciszka Horodyskiego. Wśród
obrazy na niej wystawione.
Lwowie, gdzie już od
szeroko znanych i popularnych obrazów
,,Kurjer warszawski",
dwóch lat pracowal jego
pokazano ,,Rewię na placu Saskim", ,,Po bi-
,,Świat", ,,Kurjer poranny",
syn Jan Henryk Rosen
twie pod Wagram", ,,Szturm do bramy par-
,,Tydzień polski", ,,Tygodnik
kowej", ,,General w podróży", ,,Stój", ,,Bere-
ozdabiając malowidlami
ilustrowany" umieścily
zyna", portrety generalów Dwernickiego
prastare mury Katedry
i Dąbrowskiego (wlasność hr. M. Sobań-
artykuly poświęcone
Ormiańskiej.
skiego). Ministerstwo Spraw Wojskowych
dorobkowi artystycznemu
Jan Rosen z żoną zamieszkali przy ul.
przyslalo 45 plansz z mundurami wojsk
jubilata.
Ziemialkowskiego 8 w kamienicy zwanej we
Księstwa Warszawskiego. Do wystawy
Lwowie ,,hrabskim domem". Obok z rodziną
artysta przygotowal serię portretów wy-
mieszkal artysta-malarz Franciszek Horo-
bitnych generalów: Bema, Skrzyneckiego,
JURIJ SMIRNOW
dyski stary przyjaciel Rosena ze studiów
Chlopickiego, Dembińskiego, Zamoyskie-
,,Kurjer poranny", na przyklad, pisal:
monachijskich. Nieco później zamieszkal
go, Kickiego, Chlapowskiego, Dwernickie-
,,Jan Rosen występuje jako jakaś wizjo-
z rodzicami syn Jan Henryk i mlodsza córka
go. Na wystawie znajdowalo się również
nersko-apostolska postać, mająca jedno
Zofia, która obok brata wykonywala w Ka-
osiem gwaszy serii ,,Dzieje jednego ulana",
wielkie, tak olbrzymie umilowanie, że
tedrze Ormiańskiej rzeźbę ,,Chrystus Dobry
obrazy ,,Napoleon" (1928) i ,,Schoenbrun
potrafilo mu wypelnić z górą pól wieku
Pasterz". Starsza córka Rosenów Maria
1809" (1930).
pracy. Tym umilowaniem jest wojsko pol-
wyszla za mąż za dyplomatę polskiego Jana
Prezydent
skie... Obrazy Rosena to nie wylączny cel
Wszelaka i mieszkala z nim w Londynie.
Rzeczypospolitej
jego życia, to nie kres dążeń, to raczej śro-
Mimo podeszlego wieku Jan Rosen
odznaczyl Jana Rosena
w dalszym ciągu uprawial malarstwo hi-
dek do celu, który mu przyświecal cale ży-
cie, będąc bodźcem w pólwiekowej pracy
storyczno-wojskowe, uczestniczyl w wy-
orderem Polonia
artysty-obywatela. Malarskie owoce jego
stawach we Lwowie i w Warszawie, bral
Restituta. Byl to nie
i zalecialo wspomnienie tych smutnych
Rząd Polski zwrócil specjalną uwagę na
pracy to dorobek artysty zgromadzony
czynny udzial w życiu artystycznym. Arty-
tylko akt uznania
lat, gdy... każdy skrawek polskiego mun-
,,Rewię na placu Saskim". Obraz wlączono
na wystawie jubileuszowej w Zachęcie.
sta malowal niewielkie obrazy olejne i gwa-
twórczych osiągnięć
na listę dziel sztuki podlegających w pierw-
duru napelnial duszę wiarą i nadzieją
Obywatelski to dzisiejszy zwycięski nie
sze, które znajdowaly staly popyt wśród
artysty, lecz również jego
szej kolejności restytuowaniu i powrotu
w jutro. Tym wzrokiem bieli i amarantu
malowany żolnierz polski".
amatorów sztuki wojskowej. Tak powstal
wkladu w propagowanie
z Rosji. Jesienią 1923 roku ,,Rewię" wilgotną,
żylo szereg pokoleń różnych w idealach
Historyk sztuki i artysta-malarz W.
cykl obrazów ,,Dzieje jednego ulana" (1926
idei patriotycznych,
i odmiennych w czynach, ale zawsze jed-
w wielu miejscach pofaldowaną, dotkniętą
Husarski, który od lat śledzil twórczość
r.), który skladal się z ośmiu gwaszy. Obra-
w pielęgnowanie tradycji
nakowo wsluchanych w echa tętentów
grzybkiem odzyskano i przywieziono do
J. Rosena, bardzo trafnie podsumowal:
zy olejne, mianowicie, ,,Wywiad" (1924 r.),
wojska polskiego.
Warszawy. Niezbędną konserwację i za-
końskich spod Somosierry, Lipska czy
,,Jeżeli za cechę zasadniczą istotnej reali-
,,Transport amunicji" (1927 r.), ,,Zasadzka"
bezpieczenie przed dalszym zniszczeniem
Grochowa. Więc sztuka tych czasów... na
zacji artystycznej uznamy wspólmierność
(1928 r.), ,,Modlitwa" (1929 r.) przedstawia-
TZSP ze swojej strony
przeprowadzil znany konserwator prof. Jan
dnie swej pieśni ukrywala akord dobrze
między zamierzeniem artysty a środka-
ly artystyczne scenki wojenne, gdzie treść
mianowalo Jana Rosena
znajomy duszom polskim, dzwoniący jak
Rutkowski. Jan Rosen osobiście uzupelnil
mi wykonania, to zaliczymy tym samym
obrazu byla już tylko pretekstem do otwo-
swoim czlonkiem
falset w koncertach. Jan Rosen silniej niż
zniszczone fragmenty, domalowal tlo. Po
Jana Rosena do artystów naszych, którzy
rzenia ze ścislością i znajomością rzeczy
honorowym.
tych zabiegach obraz pokazano na wysta-
kto inny uderzyl w ton sentymentu, który
osiągnęli pod tym względem największą
szczególów umundurowania i uzbrojenia.
wie w Zachęcie. 25 maja 1924 roku ,,Wia-
do tej jeszcze pory dzwoni nieprzebrzmia-
niewątpliwie pelnię i harmonię. Zakres
Oto treść, na przyklad, ,,Modlitwy": na dro-
Wystawa jednak ujawnila fakt, że
domości literackie" relacjonowaly: ,,W dol-
lą mocą, bo na imię mu: żolnierz polski.
zainteresowań artystycznych, warunki
dze leśnej modlą się przed krzyżem dwaj
twórczość Rosena należala już tylko
nych salach Zachęty Warszawa podziwia
Rosen pozostal nieodmiennym romanty-
techniczne, rodzaj i kierunek studiów,
kawalerzyści trzymający konie za trendzle.
do historii malarstwa polskiego. Kryty-
kiem, wbrew rozsądkowi swoich czasów
przywiezione niedawno z Rosji plótno Jana
temperament wszystko to polączylo
ka wprost odmawiala artyście miejsca
W 1930 roku artysta ukończyl 76 lat,
Rosena ,,Rewia na placu Saskim". Obraz
i ich logice. Jego myśl twórczą nie zabilo
się u tego artysty w sposób tak wyjątko-
lecz aktywnie uczestniczyl w jubileuszowej
w sztuce XX stulecia. W 1932 roku na
znakomitego batalisty szlachetny w tonie
ani przekleństwo pozytywizmu, ani reali-
wo szczęśliwy, że dziela, z tych danych
plan dalszy odeszly sprawy polityczne,
wystawie we Lwowie, urządzonej w setną
i kompozycji, owiany niezwyklym urokiem
styczno-merkantylny pogląd na sprawy
które zajmowaly umysly spoleczeństwa
powstale, stanowią organiczną niejako
rocznicę powstania listopadowego. Arty-
historycznym, nie przestaje ściągać tlumów
ducha i sztuki. Jedno tylko bogactwo wy-
polskiego przed I wojną światową, dla-
calość, w której nic odjąć i nic dodać nie
sta wchodzil w sklad sekcji wystawowej
niósl artysta: glęboką znajomość swe-
publiczności." Po wystawie rząd Polski po-
tego krytyków sztuki malo interesowal
można bez naruszenia ich harmonii".
obywatelskiego komitetu obchodu tejże
stanowil umieścić ,,Rewię..." w wielkiej sali
go kunsztu i wielką wiedzę historyczną.
W ,,Kurjerze warszawskim" wtóro-
moment ideowy twórczości Jana Rosena.
rocznicy. Na wystawie pokazano dwa jego
Najwyższej Rady Wojennej. Niestety, obraz
Gruntowność i ścislość historyczna oto
Natomiast, obrazy jego oceniano wylącz-
wal im krytyk sztuki Witold Bunikie-
obrazy, a mianowicie ,,Epizod spod Stoczka"
nie zachowal się do naszych dni splonąl
metoda Rosena".
ne wedlug ich wartości artystycznej.
wicz: ,,Z sal Zachęty powial dech historii
i ,,Modlitwa". W tymże roku obraz J. Rosena