img
22
nr 12 (424) |30 06.­27.07.2023
Okruchy historii
www.kuriergalicyjski.com
Z dziejów Filharmonii Lwowskiej  (cz. 2)
Filharmonia Lwowska,
zalożona przez Ludwika
Hellera, rozpoczęla swoją
dzialalność 27 września
1902 roku. Sezon 1902­1903,
trwający do 9 maja roku
następnego, tak pod względem
doboru repertuaru, jak też
zaproszonych wykonawców
obfitowal w liczne wydarzenia
muzyczne. Ogólem 113
268 osób wysluchalo 128
koncertów. Odbywaly się
one cztery razy w tygodniu.
W czwartki i soboty dawano
tzw. wielkie koncerty
MIECIO HORSZOWSKI
filharmoniczne z udzialem
solistów (loża parterowa na
MIRA HELLER
taki koncert kosztowala 16
koron, najtańsze miejsce ­ 1
koronę), we wtorki ­ koncerty
symfoniczne, niedziele i święta
byly zarezerwowane na
tańsze w stosunku do wielkich
symfonicznych o średnio 60%
koncerty popularne.
JOANNA PACAN-ŚWIETLICKA
Życie muzyczne we Lwowie zdecy-
dowanie się ożywilo, a wyraźny postęp
w tej dziedzinie odnotowywali recenzenci
muzyczni dzienników lwowskich. ,,Ruch
EDWARD TREGLER
muzyczny we Lwowie jest tak wielki ­
pisal w ,,Kurierze Lwowskim" Stanislaw
Meliński ­ że gdy sobie sprawozdawca
PABLO SARASATE
tylko dzień jeden lub dwa pofolguje, już się
piętrzą zaleglości. Publiczność uczęszcza
Skrzypkowie
raz do teatru, raz do Filharmonii, a niekie-
dy jedna i druga olbrzymia sala zapelnia
Z calej plejady czolowych skrzypków
się żądnymi dobrej muzyki sluchaczami.
tamtej epoki na scenie Filharmonii pojawili
Publiczność posiada wielki wybór, a chwi-
się: Stanislaw Barcewicz, Willy Burmester,
lowo zwycięża ta instytucja, która w porę
Bronislaw Hubermann, Jaroslaw Kocian,
zapowie wybitniejszą atrakcję". Rywaliza-
Jan Kubelik, Franciszek Ondrziczek, Pablo
cja między dyrektorami Ludwikiem Hel-
de Sarasate, Emil Sauret. Obok tych wybit-
lerem i Tadeuszem Pawlikowskim o rząd
nych wirtuozów na estradzie Filharmonii
dusz lwowskich melomanów nabierala
zaprezentowala nieprzeciętny talent mlo-
tempa. Energiczny dyrektor Filharmonii
da lwowska skrzypaczka 13-letnia Emcia
zadbal o to, by rozbudowane trzyczęścio-
Wolfsthalówna, córka Maurycego, wielo-
GUSTAW MAHLER
we programy wieczorów w Filharmonii
letniego zaslużonego koncertmistrza or-
wabily urozmaiconym, stale unowocze-
(7 kwietnia 1903 roku), czolowy reprezen-
,,Pajace", Przygotowal ją i poprowadzil (rok
elitarnych i najdlużej w historii czynnych
kiestry teatralnej i profesora lwowskiego
śnianym repertuarem i glośnymi nazwi-
tant Mlodej Polski w muzyce, trzydziesto-
zaledwie po prapremierze mediolańskiej)
na obu pólkulach pianistów. Jego kariera
konserwatorium.
skami wykonawców. Wychodząc naprze-
letni ks. Lorenzo Perosi (14, 16, 19 kwietnia
uczeń Stanislawa Moniuszki, wieloletni za-
trwala niespelna cale stulecie, ostatni
Śpiewacy
ciw oczekiwaniom odbiorców, do Lwowa
1903), który z nominacji papieża Leona XIII
slużony dyrygent opery polskiej we Lwowie
swój recital w Carnegie Hall dal w wieku
ściągano na występy gościnne przede
pięć lat wcześniej objąl stanowisko doży-
i kompozytor Henryk Jarecki.
trzydziestu czterech wokalistów
98 lat. Najbardziej zaś wszechstronnym
wotniego dyrektora chóru Kaplicy Sykstyń-
wszystkim wybitnych dyrygentów, śpie-
przewinęlo się przez estradę Filharmo-
i zarazem najczęściej pojawiającym się
Pianiści
skiej w Rzymie oraz wloski kompozytor
waków, wirtuozów fortepianu i skrzypiec.
nii w pierwszym sezonie jej dzialalności.
na estradzie artystą okazal się Henryk
Ruggero Leoncavallo (7, 9 maja 1903 roku).
Wśród nich znalazly się dwie najslawniej-
Melcer-Szczawiński. Zaprezentowal się
Spośród dwudziestu jeden pianistów
Dyrygenci
Warto przypomnieć, że przed dziesięcio-
sze europejskie śpiewaczki operowe prze-
­ trzynastu polskich i ośmiu obcych ­ któ-
publiczności lwowskiej z równym powo-
ma laty dokladnie, 27 kwietnia 1893 roku,
Wielkim wydarzeniem artystycznym
lomu XIX i XX wieku: Selma Kurz i Gemma
dzeniem w roli nie tylko pianisty (solisty
rzy swój kunszt prezentowali na estradzie
w tych murach, wtedy jeszcze mieszczą-
sezonu byly koncerty pod batutą Ryszarda
Bellincioni. Do grona wielbicieli talentu Sel-
Filharmonii, nie zabraklo światowej sla-
i kameralisty), ale też dyrygenta i kom-
cych Teatr Skarbkowski, odbyla się z wiel-
Straussa (5 stycznia 1903 roku) i Gustawa
my Kurz, pochodzącej z Bielska primadonny
wy wirtuozów. Wystąpili m.in. Leopold
pozytora. O sukcesach Melcera jako pe-
Mahlera (2 i 4 kwietnia 1903 roku). Zalicza-
kim sukcesem polska premiera jego opery
opery królewskiej w Wiedniu, należal sam
dagoga świadczyly niezwykle udane
Godowski, Zygmunt Stojowski, nieraz już
cesarz Franciszek Józef I, który uhonoro-
ni do najznakomitszych dyrygentów swego
oklaskiwany w grodzie pod Wysokim Zam-
występy na estradzie Filharmonii trzech
pokolenia obaj stali na czele uznanych i cie-
waltytulem Śpiewaczki Dworu Cesar-
jego lwowskich uczniów: Heleny Ottawo-
kiem Józef Śliwiński, czy lwowianin z uro-
szących się zaslużoną renomą instytucji:
skiego. Glównym atutem sopranistki, który
dzenia, ,,muzyczny wnuk" Chopina (ksztal-
wej, natenczas już wlaścicielki koncesjo-
Mahler pelnil wówczas funkcję dyrektora
zauważono również podczas lwowskich
cony przez jego ucznia Karola Mikulego),
nowanej szkoly muzycznej we Lwowie,
opery wiedeńskiej, Strauss ­ opery berliń-
występów, byla niezrównana technika re-
uczącej w tej szkole Marii Praschil i Miecia
dysponujący fenomenalną techniką Mau-
skiej. Niemiecki kompozytor poprowadzil
alizowania tryli. Potrafila ,,wytrzymywać"
Horszowskiego, ówcześnie ucznia Teodo-
rycy Rosenthal. Ogromny sukces, zwlasz-
w Filharmonii Lwowskiej wykonanie Be-
tryl przez ­ jak dokladnie obliczyl jeden
ra Leszetyckiego w Wiedniu. O zaslużo-
cza w zakresie interpretacji dziel Chopina,
z lwowskich krytyków ­ 35 sekund na prze-
ethovenowskiej V Symfonii, dwóch wla-
nym autorytecie i uznaniu, jakie zyskal
odniósl nieznany dotąd lwowianom Józef
snych poematów symfonicznych (,,Don
strzeni 11 taktów. Nie mniejszą popularno-
Hofmann. Wśród rozpoczynających do-
Melcer we Lwowie, świadczy wymownie
Juan" i ,,Todund Verklärung" ­ ,,Śmierć i wy-
ścią cieszyla się znana ze wspanialych kre-
piero karierę pianistów zaprezentowali się
wypowiedź krytyka ,,Slowa Polskiego"
zwolenie") oraz fragmentu wczesnej jedno-
acji aktorskich i podziwiana już wcześniej
Stanislawa Niewiadomskiego: ,,Publicz-
dwaj mlodzi wirtuozi z Krakowa: 23-letni
aktowej, dziś malo znanej wlasnej opery
na scenie opery lwowskiej wloska gwiazda
Seweryn Eisenberger i 20-letni Ignacy
ność Filharmonii [...] zaczyna coraz jaśniej
,,Feuersnot" (,,Brak ognia"). O randze i wy-
Gemma Bellincioni. W Filharmonii oklaski-
rozumieć jakiego niepospolitego artystę
Friedman oraz 14-letnia warszawianka He-
jątkowości tego koncertu świadczy fakt,
wana byla również występująca regularnie
lena hrabianka Morsztynówna. Najmlod-
ma przed sobą i jak go cenić i uznawać
że byl on poprzedzony zapowiedzianym
na najbardziej prestiżowych scenach świata
szym pianistą, któremu już wtedy wróżo-
powinna. Przypuszczam nawet, że w nie-
na afiszu odczytem wybitnego lwowskiego
­ na czele z mediolańską La Scalą ­ warsza-
jednym lwowskim sercu rodzi się czasem
no wielką przyszlość, byl dziesięcioletni
wianka Regina Pinkertówna. Najliczniejszą
muzykologa Adolfa Chybińskiego o kompo-
uczucie zadowolenia, iż to polski artysta;
lwowianin Miecio Horszowski. Uzdolniony
zytorze. Natomiast Mahler dyrygowal we
grupę stanowili jednak śpiewacy związani
a dalej przypuszczam, że i glów takich jest
syn Stanislawa Horszowskiego, znanego
ze Lwowem. Z grona wybitnych absolwen-
Lwowie uwerturą ,,Leonora" i VII Symfonią
więcej, które oceniają w calej rozciąglości
we Lwowie wlaściciela wytwórni i skladu
L. van Beethovena, utworami R. Wagnera
tów Walerego Wysockiego, znamienitego
fortepianów, pianin i fisharmonii, miesz-
znaczenie takiego artysty dla naszej kul-
oraz wlasną I Symfonią. Przy pulpicie dy-
nauczyciela wokalistów operowych, wy-
czącego się przy ul. Ossolińskich (obecnie
tury i które umieją je należycie porównać
rygenckim Filharmonii Lwowskiej stanęli
stąpili: Irena Bohuss (prywatnie malżonka
z zaslugą naszych talentów, rozpraszają-
W. Stefanyka) oraz pianistki Janiny Róży
również, prowadząc wykonania wlasnych
dyrektora Hellera), Janina Korolewicz-Way-
cych swoją dzialalność po świecie lub ob-
z domu Wagner, uczennicy Karola Miku-
kompozycji 26-letni Mieczyslaw Karlowicz
da, Aleksander Myszuga. Powodzeniem
lego, mial się okazać jednym z najbardziej
cych pracujących u nas".