img
17
nr 7 (443) 16­29.04.2024
Kurier kulturalny
www.kuriergalicyjski.com
W Babim Jarze opowiadają o tradycyjnym żydowskim
świecie i zapomnianych symbolach
Ostatnio w Centrum
zobaczyć to piękno. Sama wystawa jest
,,Żywa Pamięć"
bardzo interesująca i nawet symboliczna.
Narodowego rezerwatu
Przez pryzmat wojny wiele rzeczy odbiera
się o wiele ostrzej.
Historycznego ,,Babi
Analogię pomiędzy dniem dzisiejszym
Jar" otwarto personalną
a przeszlością zobaczyl również żolnierz
wystawę prac stalego
,,Azowu", jeden z obrońców Mariupola, Wla-
autora Nowego
dyslaw Żajworonek. W czasie obrony ,,Azow-
Kuriera Galicyjskiego,
stali" stracil nogę. Zoperowano go w bunkrze
dziennikarza Dmytra
kombinatu nocą na 16 maja. Za kilka godzin
obrońcy kombinatu dostali rozkaz podda-
Poluchowycza,
nia się i znaleźli się w niewoli. W czerwcu
zatytulowaną ,,Satanów ­
tegoż roku Żajworonek podczas wymiany
zagubiony świat starego
jeńców wrócil do domu. Dziś wraz z czlon-
cmentarza żydowskiego".
kami rodzin ,,azowców" walczy o powrót
Ekspozycja w instytucji
towarzyszy broni z niewoli. Rosjanie bardzo
o statucie ,,Narodowy"
niechętnie oddają ,,azowców", a jego powrót
jest bardzo prestiżowa,
do domu jest raczej wyjątkiem ­ w niewoli
nie chciano zawracać sobie glowy ciężko
tym bardziej w takim
rannym jeńcem.
miejscu, jakim jest
Żajworonek przyszedl na wystawę
Babi Jar. Dodam, że
w jarmulce, co wyjaśnil tak:
Dmytro Poluchowycz
­ Babi Jar ­ to ogromny wspólny cmen-
wynalazl wlasny
tarz. Tu, gdzie się nie ruszysz ­ wszędzie
sposób opracowywania
ludzkie szczątki ­ mówi żolnierz. ­ Wiadomo,
PRACA DMYTRA POLUCHOWYCZA NA PODSTAWIE ZDJĘCIA NAGROBKA CNOTLIWEJ DZIEWCZYNY
że hitlerowcy, chcąc ukryć skalę swoich mor-
fotogramów, co czyni
SARY, CÓRKI RABINA MEJERA ZE LWOWA
dów, zaczęli później ekshumować ciala i palić
z nich w niezwykle
zainteresowaniem. Pod koniec kwietnia
zmasowany atak na Ukrainę. Biorąc pod
je, a popiól rozsypywano po terenie Babiego
treścią epitafiów. Natomiast, jeśli chodzi
i wielce artystyczne prace.
Jaru. Oprócz tego wystawa opowiada też
ekspozycja przeniosla się do Kijowa.
uwagę znaczenie Babiego Jaru, oczekiwa-
o wiek XVIII ­ to praktycznie trudno zna-
cmentarzu. Jarmulka więc, to dań szacunku
­ Dla naszej wspólnoty ważne jest to,
no co najmniej wizyty wladz miasta, a byl-
leźć dwa identyczne nagrobki. To zjawisko
dla zmarlych i żydowskiej cywilizacji.
by to wymarzony cel dla agresora. Ostroż-
jest odzwierciedleniem procesu degradacji
że w Narodowym Rezerwacie ,,Babi Jar"
TARAS KOZLOWSKI
I dalej o samej wystawie dodal:
ność nie zawadzi. I doslownie w godzinę
polskich miasteczek i zaczęlo się od razu po
otwarta zostala wystawa, będąca swego
­ Wielokrotnie pytano mnie: ,,Dmytrze,
po otwarciu ekspozycji na miasto spadl
­ Dziś tu, w Babim Jarze, wiele mówi się
rodzaju retrospektywą historii gmin ży-
przejęciu tych terenów przez Rosję.
czy nie mialeś żydowskich korzeni w ro-
o zniszczonej przez hitlerowców wybitnej
dowskich na Podolu ­ komentuje wydarze-
zmasowany atak, w którego wyniku zgi-
Gdy w okresie I Rzeczypospolitej te
dzinie? Skąd to zainteresowanie judaiką?
i interesującej kulturze żydowskich sztetli
nie Witalij Kamozin. ­ Opowiada ona w ory-
nęlo 10 osób zginęlo, w tym jedno dziec-
miasta i miasteczka rozwijaly się szybko,
­ przyznaje się krajoznawca. ­ Podkreślę
na Ukrainie. Hitlerowcy celowo niszczyli
ko. Z powodu alarmu z opóźnieniem przy-
to pod wladzą Petersburgu zaczyna się
ginalny sposób o historii gmin żydowskich
­ nie. Z linii matki wywodzę się z rodu
przedstawicieli tego narodu, jak i wszyst-
szli również pierwsi zwiedzający. Byla to
i w efekcie przyciąga uwagę do kwestii Ho-
gospodarczy kolaps, wywolany ostrymi
kozaków, a po ojcu ­ z polskiej szlachty
ko, co bylo z nim powiązane. Najstraszniej-
lokaustu, w wyniku którego kultura sztetli
szczególna grupa ­ przedstawiciele rodzin
dyskryminacyjnymi prawami. Przypomnę,
herbu ,,Nalęcz". Co się tyczy mego zainte-
sze ­ to bylo celowe zniszczenie ludności,
zostala calkowicie zniszczona.
żolnierzy pulku ,,Azow" ­obrońców Ma-
że w Imperium Rosyjskim Żydzi uważani
resowania spuścizną i kulturą żydowską
jako nosicieli pewnej kultury, obyczajów,
Stary cmentarz żydowski w Satanowie ­
riupola i żolnierze tego pulku.
byli za ludzi drugiego gatunku.
... Po pierwsze ­ interesuję się wszystkimi
tradycji... Ukryte w ornamentyce nagrob-
­ Znam Dmytra już od dziesięciu lat ­
Początkowo Dmytro Poluchowycz
to nie tylko muzeum pod otwartym niebem,
bez wyjątku kulturami narodowymi, któ-
ków symbole, którym poświęcona jest ta
mówi Natalia Krawcowa, jedna z aktywi-
tworzyl swe prace jako ilustracje do wy-
ale i swego rodzaju kronika historii wspólno-
re stworzyly wspólczesne Podole ­ moją
wystawa, tak wiele o nich mówi... Przed
stek rodzin ,,azowców". Jej syn do ostat-
dań krajoznawczych. Potem zapragnąl
ty żydowskiej Podola wyryta w kamieniu.
malą ojczyznę: ukraińską, polską, żydow-
niego bronil Mariupola i dostal się do
Holokaustem byla to otwarta księga. Na-
Są tu ,,zapisy", które i dziś brzmią aktualnie.
pokazać je szerzej. Tym bardziej, że ekspo-
ską, ormiańską... nawet osmańską. Turcy
tomiast dziś wielu przedstawicieli ludno-
zycja jest nie tyle o cmentarzu, co o trady-
W dawnych czasach, gdy wróg podchodzil
niewoli dopiero po rozkazie dowództwa.
również pozostawili swój ślad na naszych
ści żydowskiej nawet nie domyśla się ich
do miasta, do jego obrony stawali ramię w ra-
W niewoli jest do dziś. ­ W listopadzie
cyjnej sztuce ludowej i unikalnej kulturze
terenach. Co się tyczy nekropolii żydow-
ukrytego sensu.
żydowskich miasteczek Podola. Ta kultura
mię przedstawiciele wszystkich narodowo-
2022 r. na zaproszenie gminy Gródka Po-
skich, to te w Satanowie mają ogromną
Dziś podobną sytuacje mamy na
zostala ostatecznie zniszczona przez hitle-
ści. Na żydowskiej nekropolii mamy świadec-
dolskiego wraz z rodzinami ,,azowców"
wartość estetyczną.
Ukrainie. Na terenach okupowanych na-
twa tych walk: na jednym z nagrobków z XVII
gościliśmy u niego na Podolu. Mieliśmy
rowców podczas II wojny światowej. Jest
Z tym ostatnim trudno się nie zgodzić.
spotkania z mieszkańcami miasta, ucznia-
pastnicy celowo niszczą ludność ukraiń-
to swego rodzaju requiem ofiarom Holo-
w. zaznaczono, że nieboszczyk zginąl w wal-
Większość nagrobków od początków
mi, wolontariuszami. Przyjmowali nas na
ską, jako nosicieli ukraińskiej tożsamości
ce u bram miasta podczas wojny z ,,tuharyna-
kaustu i zniklej cywilizacji sztetli ­ żydow-
XVIII do końca XIX wieków są bez przesa-
i wszystko, co związane jest z Ukrainą.
tyle cieplo i serdecznie, że wiele matek,
skich miasteczek.
mi". W starych kronikach żydowskim w taki
dy arcydzielami sztuki. Mamy niezwykle
Obecnie nasze muzea i zabytkicelem
Ideę wystawy poparla Zjednoczona
sposób określano Tatarów i Turków. Dziś
których synowie zginęli lub dostali się
bogactwo renesansowych i barokowych
nr 1 dla Rosji. Niszcząc wszystko, Rosja
mamy prawie tę samą historię ­ przeciwko
do niewoli, po raz pierwszy zaczęly się
Wspólnota Żydowska Ukrainy, a przede
wzorów. Podobne można zobaczyć na
nowej nawale moskiewskiej walczą wszyscy
uśmiechać. Mieliśmy wycieczkę po Sa-
stara się pozbawić nas korzeni historycz-
wszystkim jej dyrektor Witalij Kamozin.
świątyniach rzymskokatolickich i ob-
tanowie. Niestety w listopadzie szybko
nych. Glówny cel wroga, jak i hitlerow-
W styczniu prace Dmytra Poluchowycza
obywatele Ukrainy, niezależnie od narodo-
rządków wschodnich z tego okresu. Po-
ców ­ zniszczyć caly naród. Ukraina ma
wości czy religii.
robi się ciemno i nie mogliśmy odwiedzić
wystawiane byly w największym muzeum
dobnie dekorowane są też palace, zamki
historię wielką, dawną i wielonarodo-
satanowskiej nekropolii żydowskiej. Gdy
żydowskim w Europie ,,Pamięć Narodu
Z oficjalnego otwarcia wystawy or-
i kamienice na Podolu. W Satanowie tego
wą. Lubimy i szanujemy swoją kulturę.
ganizatory zrezygnowali, nadeszly bo-
Dmytro obiecal nam nadrobić to wszyst-
Żydowskiego i Holokaustu na Ukrainie"
piękna jest nadzwyczaj dużo. Tu nawet
wiem informacje, że Rosja szykuje kolejny
ko tu, w Kijowie, chcieliśmy, rzecz jasna,
Lubimy i szanujemy kulturę innych na-
w mieście Dnipro. Cieszyla się tam wielkim
Kamieniec nie jest w stanie z nami kon-
rodowości, razem tworzących wspólną
kurować, wyprzedza nas jedynie chyba
kulturę Ukrainy... Przykladem tego jest
Lwów. Podkreślę ­ mowa tu o ilości. Za-
ta wystawa ­ podsumowal żolnierz ,,Azo-
znaczę, że w samym Jazlowcudziela,
wa" Wladyslaw Żajworonek.
przy których blakną nawet te najlepszych
Dyrektor Narodowego Rezerwatu Hi-
mistrzów z Satanowa.
storycznego ,,Babi Jar" Roza Tapanowa
Nie ma tu nic dziwnego, że artyści
w taki sposób ocenila wystawę:
z różnych narodów i wiary wykorzysty-
­ Partnerska wystawa ,,Satanów ­ za-
wali w swych pracach te same praktycz-
gubiony świat starego cmentarza żydow-
nie elementy zdobnicze i wzorce. Czerpali
skiego" jest już piątą wystawą naszej in-
je ze wspólnego źródla ­ europejskiej kul-
stytucji w czasie tej wojny. Takie wystawy
tury żydowskiej. Przykladem może tu slu-
dla nas ważne dla zrozumienia kultury
żyć bestiariusz ­ przedstawianie różnych
i życia Żydów na Ukrainie przed II wojną
zwierząt i ptaków, zawierających glęboki
światową. Jednym z niewielu elementów,
sens filozoficzny, religijny i sakralny. Jest
świadczących o tym okresiecmentarze.
to nadzwyczaj interesujące i daje wiele do
Ich badania i zachowanie ­ jest częścią na-
myślenia.
szej pamięci jako kultury Ukrainy w calo-
­ Ważny i wymowny aspekt ­ zaznacza
ści. Nasze projekty starają się odnawiać
Dmytro, ­ od lat dwudziestych XIX w. widzi-
,,żywą pamięć" o tragedii w przeszlości,
my gwaltowną degradację sztuki rzeźbia-
żeby Babi Jar nie byl jedynie miejscem
rzy żydowskich. Zanika indywidualność.
zbrodni, ale miejscem, gdzie mówi się o ży-
Artyści wykorzystują standardowe moty-
ciu ­ podsumowala Roza.
wy. Plaskorzeźby tracą glębię, wizerunki
Wystawa w Kijowie będzie ekspono-
stają się prymitywne i uproszczone. Często
wana do 21 kwietnia, a potem przeniesie
nagrobki odróżniają się od siebie jedynie
się do Odessy.