img
8
nr 11 (447) 14­27.06. 2024
Wydarzenia
www.kuriergalicyjski.com
103. Spotkanie Ossolińskie we Lwowie
29 maja br. w glównej
znalazla się w radzieckiej sferze wplywów.
i największej sali Lwowskiej
Pozostawione we Lwowie dziela sztuki no-
Narodowej Naukowej Biblioteki
woczesnej trafily natomiast do ,,spec fundu-
Ukrainy im. W. Stefanyka
szy", a w 1952 roku duża ich część zostala
(LNNB im. Stefanyka) odbylo
zniszczona w ówczesnym Muzeum Sztuki
się kolejne 103. Spotkanie
Ukraińskiej jako ,,dziela o nacjonalistycznej
Ossolińskie, zorganizowane
oraz wrogiej ideologicznie treści"... Lwow-
wspólnym wysilkiem lwowskiej
skich artystów i historyków sztuki, którzy
biblioteki i Zakladu Narodowego
zostali w mieście po 1944 roku, przymuso-
im. Ossolińskich (ZN im.
wo zrzeszono w ,,związkach twórczych"
Ossolińskich) we Wroclawiu.
pod nadzorem i pelną kontrolą wladz ­
Bylo to pierwsze Spotkanie
mialy one podlegać w swej dzialalności tej
w 2024 roku. Niestety,
jedynej slusznej doktrynie oraz poslugiwać
również w dziedzinie kultury
się przystępnym i zrozumialym językiem,
i wspólpracy międzynarodowej
a tak naprawdę ,,metodą zalegalizowanego
odczuwamy skutki trwającej
falszu i koniunktury", jak nazwal socre-
wojny i agresji Rosji.
alizm ukraiński pisarz-dysydent Jewhen
Swerstiuk. Ich koledzy w Polsce mogli sto-
sunkowo swobodnie pracować w duchu
JURIJ SMIRNOW
modernizmu, a nawet rozwijać pewne idee
Temat niniejszego Spotkania Ossoliń-
uroczystość odbyla się w bardzo cieplej at-
przedwojennego modernizmu i neoawangar-
wiedzialem wówczas niewiele, poza tym,
artystyczne".
skiego byl niezwykle ciekawy, mianowicie
mosferze, ukazującej przyjacielskie stosunki
dy w Europie Środkowej. Autor wielu pro-
że mieli związki z surrealizmem, co wyda-
Andrij Bojarow pisze, że lwowscy ar-
zebranym licznym gościom (obecnych bylo
polsko-ukraińskie, tak charakterystyczne
jektów wystawowych i towarzyszących im
walo mi się intrygujące. Nie byly mi jednak
tyści mieli możliwość nawiązać kontakty
ponad 80 osób) przedstawiono dwa nowe
zwlaszcza w kolach inteligencji twórczej.
publikacji. Zainicjowal edycję ukraińskiego
obce nazwiska Henryka Strenga (Marka
twórcze ze swoimi kolegami z Polski do-
wydania monografii dra Piotra Lukaszewi-
W slowie wstępnym dyrektor Wasyl Fersz-
wydania książki Piotra Lukaszewicza, którą
Wlodarskiego), Ludwika Lillego, czy Jerzego
piero w latach 60. lecz wystawy twórcze
cza o przedwojennym lwowskim Związku
tej powiedzial między innymi, że wspólpraca
przetlumaczyl, zredagowal i uzupelnil ilu-
Janischa. We Wroclawiu mieszkal jeden z za-
tychże Margit i Romana Sielskich mogly się
Artystów Artes. Pierwsza z tych książek
polsko-ukraińska na poziomie kultury i sztu-
stracjami. Publikacja ta otrzymala nagrodę
lożycieli Artesu ­ Aleksander Krzywoblocki,
odbyć we Lwowie dopiero w latach osiem-
to wydanie drugie w języku polskim ,,Artes.
ki jest warunkiem zachowania wspólnego
,,Lviv BookForum" w 2021 roku.
architekt z wyksztalcenia, który pelnil funk-
dziesiątych. Na pierwszą monumentalną
Nowocześni plastycy lwowscy" (2024 rok),
dziedzictwa kulturowego, zaś Spotkania
Autor publikacji Piotr Lukaszewicz, któ-
cję dolnośląskiego konserwatora zabytków...
wystawę ,,Sztuka Lwowa pierwszej polowy
zaś druga to jej ukraińskie wydanie pt. ,,Ar-
Ossolińskie pomagają uświadomić szerokiej
ry nie mógl przyjechać do Lwowa, wyglosil
Kontakty z rodzinami nieżyjących już arte-
XX wieku" czekać trzeba bylo aż do roku
tes. Związek Artystów Artes (i inne historie
publiczności po obu stronach granicy wiel-
online bardzo ciekawy referat o lwowskiej
sowców byly źródlem informacji o ich życiu
1994.wystawę przygotowala w salach
lwowskiego modernizmu)", które zobaczylo
ki wklad polskich i ukraińskich artystów,
awangardzie w latach przedwojennych
i twórczości. W pierwszej kolejności trzeba
Lwowskiej Galerii Obrazów Olena Ripko
świat w 2021 roku pod redakcją lwowianina
pisarzy i innych przedstawicieli inteligencji
i konkretnie o lwowskim Związku Artystów
tu wymienić wdowę po Marku Wlodarskim,
i ,,...do tej pory żadna prezentacja lwowskiej
Andrija Bojarowa. On również byl autorem
twórczej nie tylko do wlasnej kultury, ale też
Plastyków Artes. Opowiedzial o twórczym
Janinę Brosch-Wlodarską. Posiadala ona
sztuki nie dorównala jej rozmachem oraz
poslowia i opracowania polskiego wydania
kultury sąsiadów. Z początkiem agresji Rosji
dorobku każdego artysty, dopelniając opo-
prawdziwy skarb ­ znaczną część dziel męża,
szczególowością opracowania informacji
książki oraz autorem przedmowy i przekla-
polska strona znaczne intensyfikowala prace
wieść ilustracjami, skupil również uwagę
uratowanych przez siebie i wywiezioną pod-
o różnych kierunkach artystycznych, które
du jej ukraińskiego wydania.
nad digitalizacją unikatowych dokumentów,
zebranych na tragicznych losach wielu
czas wojny ze Lwowa. Byl to zestaw obrazów
się rozwijaly w wielonarodowym mieście".
Na 103. Spotkanie Ossolińskie do Lwo-
dawnej prasy, zabytkowych książek, które
z tych artystów. Barwnie opowiadal o swo-
olejnych, a przede wszystkim kilkaset prac
Następnie Andrij Bojarow dodaje, komen-
wa przyjechali przedstawiciele ZN im. Osso-
znajdują się w zbiorach lwowskiej biblioteki
im zainteresowaniu awangardą w sztuce
na papierze, znakomitych rysunków i akwa-
tując wspólczesny stan rzeczy w sztuce
lińskich ­ dyrektor dr Lukasz Kamiński oraz
im. W. Stefanyka. W bibliotece znajdują się
lwowskiej i ogólnopolskiej, o poszukiwa-
reli". Organizacja wyjazdu do Lwowa w 1968
i kulturze lwowskiej, że ,,ogrom projektu
dr Wiktoria Malicka, pelnomocniczka ZN
materialy dotyczące dzialalności licznych
niu w latach 60­70. XX wieku materialów,
roku napotkala ogromne trudności formal-
realizowanego przez Ripko ­ zarówno opi-
im. Ossolińskich ds. wspólpracy z zagrani-
organizacji spolecznych, naukowych i kul-
wspomnień, obrazów, o spotkaniach z tymi,
ne. Przyjechać do Lwowa slużbowo udalo
sana powyżej wystawa, jak i caly korpus
cą. Niestety, nie mógl przyjechać do Lwowa
turalnych, które dzialaly we Lwowie i Galicji
którzy przeżyli koszmar II wojny światowej.
się tylko na tydzień po dlugich staraniach
tekstów na temat sztuki i środowiska mię-
na Spotkanie Ossolińskie autor monografii
do 1939 roku. Digitalizacja nie tylko uratuje
Oficjalnie Zrzeszenie Artystów Plasty-
w Ministerstwie Kultury i Sztuki. Spotkania
dzywojennego ­ nie stal się fundamentem
dr Piotr Lukaszewicz, wyglosil więc referat
je przed ewentualnym zniszczeniem podczas
ków Artes powstalo we Lwowie w stycz-
z Romanem Sielskim i Margit Reich-Sielską
dla dalszych badań. Autorka zdawala sobie
online, a także odpowiadal na liczne pyta-
dzialań wojennych, ale też udostępni je bada-
niu 1929 roku. Inicjatorami i zalożycielami
i poznanie ich twórczości byly bardzo waż-
z tego sprawę, zaznaczając jeszcze w 1989
nia obecnych na spotkaniu. Drugi prelegent
czom z calego świata. Naszym zadaniem jest
Zrzeszenia byli: Jerzy Janisch, Aleksander
nym wątkiem dalszych prac nad doktoratem
roku: ,,Gorzko przychodzi konstatować, że
lwowianin Andrij Bojarow byl obecny na
polączyć na poziomie internetowym zasoby
Krzywoblocki, Mieczyslaw Wysocki, rów-
i monografią, również pomocą w organizacji
,,biale plamy" lwowskiej historii sztuki daw-
sali i wyglosil bardzo cenne uwagi o odbio-
dwóch bibliotek, lwowskiej i wroclawskiej
nież Otto Hahn, Aleksander Riemer, Henryk
w 1969 roku pierwszej powojennej wystawy
no już przerodzily się w ,,czarne dziury",
rze ,,Artesu" i jego dorobku artystycznego
oraz uczynić je ogólnie dostępnymi dla ca-
Streng (po wojnie Marek Wlodarski), Tadeusz
dziel artystów-artesowców w Muzeum Ślą-
w których bezpowrotnie zniknęlo tak wie-
i kulturowego w ukraińskim środowisku
lego świata. Dyrektor Wasyl Fersztej pod-
Wojciechowski, Ludwik Tyrowicz, Roman Tu-
skim we Wroclawiu. Autor nie dotarl jednak
le, że naprawdę naukowa rehabilitacja utra-
wspólczesnym, a także w latach istnienia
kreślil, że wiele z tych wspólnych projektów
ryn, Margit Reichówna-Sielska, Roman Siel-
do zbiorów bibliotek i archiwów lwowskich.
conego bywa niezwykle skomplikowana".
Związku Radzieckiego. On też bardzo tre-
byloby trudno zrealizować bez pomocy Kon-
ski, Ludwik Lille. Polacy, Żydzi, Ukraińcy.
Za czasów sowieckich bylo to sprawą nie-
Lokalne tradycje sztuki nowoczesnej nie
ściwie mówil o innych, nowych odkryciach
sulatu Generalnego RP we Lwowie i osobiście
Na pierwszego prezesa wybrano Romana
zwykle skomplikowaną, związaną z przeka-
zapisaly się w świadomości wspólczesnych
związanych z międzywojenną lwowską
konsula generalnego Elizy Dzwonkiewicz.
Sielskiego, zaś w latach 1930­1935 Zrzesze-
zaniem większości dokumentów do tak zwa-
mieszkańców miasta (czyli Lwowa), czego
awangardą artystyczną.
Dalej spotkanie prowadzila dr Wiktoria
niem kierowal Ludwik Lille. Wystawy arty-
nych ,,spec funduszy".
dowodem byly przerażające pustki na wy-
Salę po brzegi wypelnili przedstawicie-
Malicka, która prezentowala obydwa wy-
stów we Lwowie, Tarnopolu, Stanislawowie,
Lwowianin Andrij Bojarow zwrócil
stawie Henryka Strenga (Marka Wlodar-
le lwowskich środowisk kulturalnych, za-
dania o twórczości lwowskiego Związku
Krakowie, Lodzi, Warszawie robily ogromne
uwagę obecnych na znaczenie awangardo-
skiego) we Lwowskiej Galerii Sztuki w 2013
interesowani rozwojem polsko-ukraińskiej
Artystów Artes (w językach polskim i ukra-
wrażenie na jednych, lecz byly niezrozumiale
wej sztuki lwowskiej lat 20­30. XX wieku
roku. Pierwszy lwowianin prezentujący
wspólpracy naukowej. Wśród obecnych
ińskim) i nadala slowo obu prelegentom.
dla innych. Lwowski krytyk sztuki S. Hordyń-
w rozwoju ukraińskiej kultury artystycz-
swoje prace na Biennale Sztuki w Wenecji
byli dyrektorowie muzeów i bibliotek lwow-
Wiktoria Malicka również krótko przedsta-
ski np. pisal w 1933 roku, że artesowcy ,,na-
nej, mówiąc o wspólpracy ukraińskich,
nie zostal uznany za ,,swojego"... Trudno
skich, dziennikarze, naukowcy. Na 103. Spo-
wila dorobek twórczy Piotra Lukaszewicza
leżą do ludzi, którzy pierwszymi wnieśli do
polskich, żydowskich artystów, o wspól-
uwierzyć, ale chyba wciąż aktualneslo-
tkanie Ossolińskie przybyla konsul gene-
i Andrija Bojarowa, ich wklad w badania nad
Lwowa duch nowej sztuki i jego praktyczne
nej przestrzeni kulturalnej, bardzo ważnej
wa Jewhena Swerstiuka, który twierdzil, że
ralny RP we Lwowie Eliza Dzwonkiewicz
historią lwowskiej awangardy międzywo-
wykonanie. Ich sztuka zaskoczyla nieprzy-
nie tylko dla Galicji, lecz dla calej Europy
ten stan wyparcia trwa także ,,w naszych
i przedstawiciele Konsulatu Generalnego,
jennej. Autor książki Piotr Lukaszewicz jest
gotowane spoleczeństwo, również krytykę,
Środkowej. Andrij Bojarow ocenil również
czasach, kiedy miejsce dawnego strachu
również profesor Ihor Mryhlod, dyrektor
historykiem sztuki i wieloletnim pracowni-
które przez dluższy okres nie moglo zro-
poziom wiedzy wspólczesnego kultural-
zajęla gluchoniema amnezja". Andrij Boja-
Zachodniego Centrum Naukowego Ukraiń-
kiem Muzeum Narodowego we Wroclawiu.
zumieć, że nadchodzą nowe czasy, a z nimi
nego spoleczeństwa ukraińskiego o awan-
row jest jednak optymistą i na zakończenie
skiej Akademii Nauk (UAN). Wszystkich ze-
Absolwent Uniwersytetu Wroclawskiego.
nowi ludzie i nowe idee artystyczne". Część
gardzie lwowskiej lat 20­30, o jej ideach,
swego poslowia do monografii Piotra Lu-
branych jak zawsze bardzo serdecznie przy-
W 1973 roku obronil rozprawę doktorską pod
czlonków Zrzeszenia Artes należalo do ludzi
osiągnięciach, o jej tragicznych losach. Czy
kaszewicza napisal: ,,Należy więc spodzie-
wital dr Wasyl Fersztej, dyrektor generalny
tytulem: ,,Zrzeszenie Artystów Plastyków
nie ogatych, pracowali w trudnych warun-
wspólcześni lwowianie zdają sobie sprawę,
wać się kolejnych dzialań, które pozwolą
Lwowskiej Narodowej Naukowej Biblioteki
Artes. 1929­1935", która ukazala się w Wy-
kach materialnych. Znaczna część czlonków
że sztuka artystów Artesu to również ich
rozwinąć narrację w dziejach lwowskiego
Ukrainy im. W. Stefanyka.
dawnictwie Ossolineum w 1975 roku. Spe-
Artesu pochodzenia żydowskiego zginęla
dziedzictwo kulturalne, wspólne dziedzic-
modernizmu, opisać dramatyczne zalama-
Na początku 103. Spotkania Ossoliń-
cjalista w zakresie malarstwa polskiego XIX
podczas II wojny światowej. Zostalo tylko
two Polaków, Ukraińców i Żydów? War-
nie, jakie nastąpilo w okresie powojennym,
skiego dyrektor Wasyl Fersztej oglosil milą
i XX wieku, sztuki niemieckiej oraz historii
kilka osób, które w nowej rzeczywistości
to uważnie przeczytać jego poslowie do
a zarazem wykazać niewątpliwą ciąglość
informację o przyznaniu dyrektorowi ZN im.
muzeów. Redaktor wielu katalogów wystaw
Związku Radzieckiego (we Lwowie Roman
książki Piotra Lukaszewicza pod tytulem
i aktualność tej tradycji".
Ossolińskich Lukaszowi Kamińskiemu meda-
i publikacji naukowych. Lwowianin Andrij Bo-
Sielski i jego żona Margit Reich-Sielska) lub
,,Lwowski modernizm i artesowcy po dru-
Mamy nadzieje, że polsko-ukraińskie
lu Ukraińskiej Akademii Nauk, zaś wicedy-
jarow ­ artysta wizualny, niezależny kurator
PRLu (Marek Wlodarski w Warszawie, Tade-
giej wojnie światowej". W tym krótkim ese-
103. Spotkanie Ossolińskie bylo wlaśnie
rektor ZN im. Ossolińskich dr Marek Mutor
i badacz. Z wyksztalcenia architekt. Uczest-
usz Wojciechowski w Krakowie, Aleksander
ju A. Bojarow postawil wiele kropek nad ,,i",
jednym z tych ,,kolejnych dzialań". Pod-
i dr Wiktoria Malicka otrzymali dyplomy
nik indywidualnych i zbiorowych wystaw we
Krzywoblocki we Wroclawiu) nie mieli żad-
jak również wiele znaków zapytania. Mię-
czas Spotkania można bylo nabyć mono-
z podziękowaniem od prezesa Ukraińskiej
Lwowie, Kijowie, również w wielu ośrodkach
nych możliwości dalszej kontynuacji przed-
dzy innymi pisze on: ,,Po roku 1944 we Lwo-
grafie Piotra Lukaszewicza, zarówno jej
Akademii Nauk. Odznaczenia w imieniu UAN
europejskich. Organizator i wspólautor m.in.
wojennych prądów modernistycznych. Piotr
wie, jak i w calym Związku Radzieckim, dlu-
lwowskie wydanie w języku ukraińskim,
wręczyl prof. Ihor Mryhlod. Przedstawiciele
wystawy ,,Montaże. Debora Vogel i nowa
Lukaszewicz z niezwyklym entuzjazmem
go kultywowany byl paniczny strach przed
jak też wroclawskie w języku polskim.
ZN im. Ossolińskich otrzymali również dy-
legenda miasta" (Lódź, 2017­2018), uhonoro-
i zaparciem zbieral od lat 60. XX wieku ma-
,,zgubnym wplywem kultury Zachodu",
Na zakończenie 103. Spotkania Osso-
plomy honorowe przewodniczącego Lwow-
wanej nagrodą muzealną ,,Sybilla". Od wielu
terialy, szukal żyjących artystów, krewnych
a rozmiary wynikających z tego ograniczeń
lińskiego dr Wiktoria Malicka oglosila,
skiej Obwodowej Administracji Państwowej
lat prowadzi badania poświęcone sztuce
tych, którzy zginęli w obozach i gettach. We
moralnych, psychicznych i fizycznych stają
że kolejne 104. Spotkanie Ossolińskie jest
Maksyma Kozyćkiego, które w jego imie-
awangardowej we Lwowie od jej zarania po
wstępie do swojej monografii tak m.in. opisu-
się bardziej widoczne, gdy odniesiemy je do
zaplanowane na 11 września br. Czekamy
niu wręczyl dyrektor Wasyl Fersztej. Cala
dzień dzisiejszy, w tym szczególnie związkom
je swoje poszukiwania: ,,O twórcach Artesu
sytuacji powojennej Polski, która również
z niecierpliwością.