12
nr 13 (449) 1625.07. 2024
Wydarzenia
www.kuriergalicyjski.com
Polsko-ukraińskie prace konserwatorskie w 2024 r. ( cz.1)
Od wczesnej wiosny we
monumentalne figury świętych Aposto-
Lwowie na wielu obiektach
lów Piotra i Jakuba, liczne figury aniolów,
festony, kapitele kolumn, promienistą
ruszyly intensywne
glorię, uskrzydlone glówki aniolków, gir-
polsko-ukraińskie
landy itp. elementy zostaly zdjęte i będą
prace konserwatorskie.
osobno odnowione w pracowni konserwa-
Większość prac to
torskiej. Część tych prac zostala wykona-
kontynuacja zadań
na w 2023 roku, ale na 2024 rok zostalo
z 2023 roku, a nawet
sporo prac i trzeba zdążyć do końca roku.
Będzie też odnowione bogate zlocenie
wcześniejszych lat. Nic
elementów drewnianych. Zostaly już pod-
dziwnego. Do konserwacji
dane konserwacji obrazy oltarzowe, mia-
wybierano duże, znaczące
nowicie wielki olejny obraz ,,Chrystus na
obiekty wspólnego polsko-
Górze Oliwnej" i ,,Przemienienie Pańskie"
ukraińskiego dziedzictwa
na zasuwie. Struktura oltarza Przemie-
kulturowego, które
nienia Pańskiego jest wykonana wedlug
projektu architekta Piotra Polejowskiego,
wymagają znacznego
który w latach 17611776 kierowal baro-
wysilku finansowego
kową przebudową świątyni i jest bardzo
i fachowego. tekst i zdjęcia
podobna do struktury drugiego oltarza
PAWEL BARANOWSKI
bocznego, tj. oltarza Świętej Trójcy.
Są to Stowarzyszenie Absolwentów Aka-
Pawel Baranowski oceniając trzyletnią
JURIJ SMIRNOW
demii Dziedzictwa w Krakowie i Towarzy-
pracę zespolu konserwatorów powiedzial:
Zabytki lwowskie wymagają stalej
stwo Wspierania Inicjatyw Badawczych
Mam nadzieje, że różnica między od-
opieki konserwatorskiej, której niestety
i Konserwatorskich w Warszawie. Od kil-
nowionym oltarzem Przemienienia Pań-
RUSLANA GERMAN I LILIA NIECZAJEWA PRZY KONSERWACJI
pozbawione byly przez dlugie dziesię-
ku lat obydwa stowarzyszenia skupily się
skiego i jeszcze nie odnowionym Świętej
FIGUR ŚWIĘTYCH PIOTRA I JAKUBA
ciolecia po II wojnie światowej. Lwow-
na pracach we Lwowie. Jest we Lwowie
Trójcy będzie ogromna. To będzie zauwa-
skie wladze miejskie, mianowicie Zarząd
dużo zabytków, które czekają na nas. Ra-
Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie,
obok ambony i przystąpiono do odnowie-
żalna różnica. Skupiamy się najpierw na
Ochrony Środowiska Historycznego
tujemy, żeby nie przepadly, nie popadly
strukturze oltarza. Jest stiukowy, związa-
również Ruslana German oraz mlodsza od
nia kolejnej partii malowidel, tym razem
lwowskiej Rady Miejskiej od lat wspól-
w ruinę uzasadnil swój wybór Pawel
nich Lilia Nieczajewa, absolwentki lwow-
polichromii ornamentalnej. Skupimy
ny ze strukturą samej świątyni. Tylko nie-
pracuje w tej szlachetnej misji z polskim
Baranowski.
skiej Akademii Sztuki, także pomocnicy
które elementy są rzeźbione. Może trzeba
się na tym fragmencie, będzie to konty-
Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Na-
W tej chwili rozpoczynamy prace na
konserwatorów Aleksander Wojtko i Wo-
nuacja prac z 2023 roku. Pracowaliśmy
będzie wzmocnić podloże oltarza, okaże
rodowego (MKiDN) i warszawskim Insty-
kilku różnych obiektach na terenie Lwowa.
lodymyr Nesterko ze Lwowa. Konserwa-
w tej części katedry, lecz w partii górnej,
się to w najbliższym czasie. Salatowy
tutem Narodowym Polskiego Dziedzictwa
W Katedrze Ormiańskiej rozpoczęliśmy
torki pracują przy odnowieniu polichromii
kolor oltarza jest oryginalny, ale bardzo
przy oknie, teraz schodzimy trochę w dól.
Kulturowego za Granicą ,,Polonika". Do
prace od wielu, wielu lat temu, bodaj od
pożólkly. Zdejmujemy warstwy wernik-
i dokladnie orientują się we wszystkich
Wszystkie ornamenty są autentycznym
realizacji wspólnych programów ratowa-
2008 roku. Prowadzimy prace konserwa-
sowo-woskowe. Kolor staje się jaśniejszy
tajemnicach sztuki Jana Henryka Rose-
dzielem Jana Henryka Rosena. Zakończy-
nia cennych zabytków historii i kultury
torskie wewnątrz kościola, przy polichro-
na. Niepowtarzalna polichromia. Nie
my do jesieni tegoż 2024 roku podsumo-
i nawet bardziej niebieski, bardziej chlod-
dolączyli również liczne polskie stowarzy-
miach Jana Henryka Rosena. W 2024 roku
ny, bez tych żóltych nawarstwień. Widać
ma takiego obiektu, takiej świątyni w tej
wal Pawel Baranowski.
szenia i fundacje.
zaczęliśmy prace na zewnątrz świątyni,
części Europy, a może i na calym świecie
Drugim obiektem ,przy którym pra-
też dokladnie, że wcześniej, przed nami,
Prezes jednego z takich stowarzyszeń
przy jednym z dachów, mianowicie jest
w latach 60.70. XX wieku byly prowa-
z tak ciekawymi malowidlami ściennymi
cuje zespól konserwatorów pod kierow-
Pawel Baranowski zawital w tych dniach
to dach nad kaplicą Przenajświętszego
mówi Pawel Baranowski. Cale szczę-
dzone prace konserwatorskie (raczej re-
nictwem Pawla Baranowskiego, jest
do Lwowa i przywiózl ze sobą dokladne
Sakramentu. Jest to maly dach, lecz bar-
montowe), po prostu przemalowywano
ście, że MKiDN znalazlo pieniądze na ich
lwowska Katedra rzymskokatolicka. Kon-
plany dzialań konserwatorskich swojego
dzo zly stan tego dachu zmusil nas, by
oltarz, jak minimum trzy razy. Rzeźby nie
konserwacje.
serwatorzy pracują przy monumentalnym
zespolu konserwatorskiego na obiektach
w pierwszej kolejności rozpocząć prace
Zespól już wykonal wszystkie prace
barokowym bocznym oltarzu Przemie-
byly zdejmowane stan ich bardzo zly, na-
wytypowanych przez stowarzyszenie do
wlaśnie w tym miejscu. Zamakają sufit
wet nie spodziewaliśmy się, że tak zly. Dol-
w nawie i od kilku lat pracuje w części
nienia Pańskiego, po stronie poludniowej
wspólnych z ukraińskimi kolegami prac
i ściany i bez zabezpieczenia dachu nie
oltarzowej świątyni ormiańskiej. W pra-
nawy glównej. Jest to kontynuacja prac
ne partie oltarza są w znacznie gorszym
konserwatorskich. Spotkaliśmy z Pawlem
ma możliwości, by podjąć dalsze prace
stanie niż górne. Trzeba jeszcze zadbać
cach konserwatorskich jakby idą w śla-
z lat poprzednich, lecz wedlug programu
Baranowskim na malowniczym dziedziń-
konserwatorskie wewnątrz kaplicy. Inne
dy J. H. Rosena, który wlaśnie w takiej
o mechanizm podnoszenia i opuszczenia
w 2024 roku wszystkie prace będą zakoń-
cu Katedry Ormiańskiej, w której przy
dachy świątyni również są w zlym stanie,
kolejności w latach 19251929 wykonal
czone. Konserwatorzy odnawiają stiuko-
zaslon. Ten mechanizm, z tego co widzi-
restauracji i konserwacji dziel sztuki ze-
ale na razie w tym roku większych finan-
te malowidla. Świadczy o tym między in-
wą marmuryzowaną strukturę oltarzową,
my, jest zniszczony. Trzeba go przerobić.
spól konserwatorów pracuje już od wielu
sowych możliwości nie bylo. Prace przy
nym chaczkar, który J. H. Rosen wyrzeźbil
wszystkie elementy rzeźbione w drewnie
Ale na razie skupiamy się na stronie kon-
lat. Pawel Baranowski jest zawodowym
dachu kaplicy idą już pelną parą. Jest to za-
na filarze w prezbiterium. W pierwszych
lipowym i obrazy oltarzowe, malowa-
serwatorskiej, a już później technicznej.
konserwatorem dziel sztuki, pracuje
danie jednoroczne, mamy skończyć w tym
dniach lipca zbudowano rusztowania po
ne na plótnie. Obrazy, również wszyst-
Wystrój oltarza jest bardzo bogaty. Jest
w warszawskim Muzeum w Wilanowie,
roku. Wszystkie prace finansuje strona
duże podobieństwo, że robil to Maciej Po-
stronie wschodniej od oltarza glównego,
kie elementy rzeźbione, mianowicie
lecz od lat jest zainteresowany ratowa-
polska. Operatorem programu jest Insty-
lejowski, brat architekta, uczeń Pinsla. Są
niem zabytków we Lwowie. Jak podkreślil
tut ,,Polonika". Są to programy Ministra
różne koncepcje na ten temat, ale rzeźby
w wywiadzie dla ,,Nowego Kuriera Gali-
Kultury i Dziedzictwa Narodowego". Po-
są bardzo stylowe, ciekawe, bardzo ladne.
cyjskiego" reprezentuje we Lwowie dwa
lacy i Ukraińcy pod kierownictwem Pawla
Wszystkie rzeźby już są zdjęte i znajdują
różne stowarzyszenia, które skupiają się
Baranowskiego pracują razem już od wielu
się w pracowni.
glównie na pracach poza granicami Polski,
lat. W zespole są doświadczeni konserwa-
Konserwator Ruslana German dodaje:
szczególnie na Ukrainie. W tej chwili nie
torzy i ich mlodsi koledzy, mianowicie,
Odwrotne strony wszystkich większych
pracują w innych krajach, lecz kiedyś pra-
obok kierownika Pawla Baranowskiego,
rzeźb są bardzo zniszczone, nawet nie spo-
cowali w wielu krajach, nawet w Indiach,
od roku 2008 pracuje w Katedrze Ormiań-
dziewaliśmy się, że są w tak zlym stanie.
również we Francji, na Litwie, na Bialorusi.
skiej Joanna Czerniakowska, profesor
Zdjęliśmy z rzeźb św. Piotra i św. Jakuba
pięć warstw szpachlówki, kitu i farby olej-
nej. Szpachlowano i malowano w latach
60. 70. XX wieku i bylo to bardzo cha-
lowate wykonanie. Drewno jest bardzo
zniszczone czasem i kornikiem, w niektó-
rych miejscach są dziury na wylot. Ktoś
zniszczone części rzeźb przybil wprost
gwoźdźmi, odpadają przy pierwszym do
nich dotknięciu.
Konserwacja olejnych obrazów ol-
tarzowych jest już zakończona. Bardzo
fachowo zajmowala się tym profesor Jo-
anna Czerniakowska. W 2024 roku cze-
ka na nią kolejna praca konserwacja
obrazu sztalugowego z początku XVIII
wieku, który również pochodzi z katedry
rzymskokatolickiej.
Na zakończenie wywiadu Pawel Bara-
nowski powiedzial: W 2024 roku przy-
gotujemy się do prac konserwatorskich na
nowym dla nas zabytkowym obiekcie we
Lwowie. Będzie to dla nas wielkim wyzwa-
niem zawodowym. Ale o tym za kilka tygo-
OLTARZ PRZEMIENIENIA PAŃSKIEGO
REMONT DACHU KAPLICY
dni w kolejnym wywiadzie.