img
19
nr 15­16 (451­452) 30.08.­16.09. 2024
Kurier kulturalny
www.kuriergalicyjski.com
,,...Za kilka miesięcy rozpocznę 71 rok ­
obserwowaniu ich w naturalnym środowi-
zależy tylko od technicznego zawansowa-
stosowano ujęcia z dolu, pomnikowe pozy
a w latach 1948 i 1949 ­ dwa zlote meda-
i akcentowano fizyczną tężyznę w stylu
le na salonach fotograficznych w Paryżu
o Boże, gdzie te lata uciekly, jakże szybko
sku. Szczególnie wdzięcznym tematem dla
nia sprzętu, również ważne jest bowiem
Puchalskiego byly ptaki ­ tym bardziej, że
umiejętne odwolanie się do wyobrażeń
antycznej rzeźby. Dla Wlodzimierza Pu-
i Kairze, gdzie przez miejscową prasę zo-
zbliża się kres czlowieka. No bo skoro 70
tak przeminęlo, to cóż dopiero te ostatnie
dla niektórych zachowanie niezależności
ludzi na temat ich relacji z naturą i ze świa-
chalskiego standardemfotografie pod-
stal okrzyknięty Colosse (czlowiek mocnej
przy bliskim kontakcie z czlowiekiem nie
tem zwierząt. W spektrum tych wyobra-
kreślające stale zaangażowanie zwierząt
postury, o sile olbrzyma),
10 czy 20. Ale nie daj Boże doczekać się
tego zramolenia w tak podeszlych latach.
stanowilo problemu.
żeń mieszczą się animistyczne koncepcje
w procesy zdobywania pożywienia i troski
Ukochanymi plenerami zdjęciowymi
o potomstwo, a także dostosowanie się do
Już i tak zdaje mi się czas i pora na lopa-
Przedstawione tu zdjęcia zostaly
duchowej wspólnoty wielkich form życia,
i filmowymi Puchalskiego byly tereny
tę, choć będzie mi bardzo żal opuszczać
wykonane przez Puchalskiego w la-
wiara w reinkarnację (w tym poprzez byto-
wymogów corocznego cyklu przyrody.
nad Czarną Hańczą i Wigrami, rozlewiska
przede wszystkim swoich najbliższych,
wanie w ciele zwierzęcia) czy przekonania
Biebrzy i Narwi, Karkonosze, Tatry i Biesz-
tach1930­1970 za pomocą samowyzwala-
Z powojennej biografii
cza, przez jego żonę Izabelę (1900­1956),
o opiekuńczej mocy zwierzęcych totemów
czady. Aby żyć jak najbliżej ,,ptasiego raju",
a potem ten cudny świat przyrody, moje
Wlodzimierza Puchalskiego
asystentów: między innymi Janusza Cze-
(wyrażane w mitach, heraldyce czy zna-
zakupil w miejscowości Morusy 100-letnią
kochane kwiaty, motyle, aromatyczne
ląki i pola, rozświetlone polany leśne
cza, Tadeusza Chrzanowskiego, Eustache-
kach firmowych).
Po II wojnie światowej Puchalski za-
chatę.
i ,,rozpachnięte" żywicą bory sosnowe,
go Dzieduszyckiego, Zbigniewa Bochenka
Światopogląd naukowy zarówno zwią-
mieszkal w Krakowie, gdzie nawiązal
Podczas wspólpracy z Zofią Radwań-
wody, trzciny, ptaki i to cudne cieple
oraz przez przygodnych pomocników
zal czlowieka z naturą poprzez teorię
bliskie kontakty z miejscowym środowi-
ską-Paryską, botaniczką i pierwszą tater-
w miejscach filmowania i prowadzenia
ewolucji, jak i umożliwil mu niszczenie jej
skiem artystów i fotografików. Szczegól-
niczką, odkryl piękno Tatr. W roku 1957
slońce i caly nasz plener ­ no, ale trud-
badań.
zasobów.
na przyjaźń polączyla go z Wojciechem
uczestniczyl w wyprawie zalożycielskiej
no, wszystko co ma początek, musi mieć
i koniec ­ glupie jest to życie, a raczej jego
Wśród efektownych portretów zwie-
Plewińskim. Zaangażowal się w tworze-
na Spitsbergen, której efektem bylo po-
Portrety
musowy koniec" ­ Wlodzimierz Puchalski,
rzęcych, jakie wykonal Wlodzimierz
nie krakowskiego Instytutu Filmowego,
wstanie Polskiej Stacji Polarnej Homsund.
27 grudnia 1978.
Puchalski,takie, które kojarzą się
a ostatecznie, aż do emerytury, związany
Arktyczną faunę i florę udokumentowal
W dorobku Wlodzimierza Puchalskie-
go za najważniejsze uznaje się fotografie
z konwencjonalnymi przedstawieniami
byl z Wytwórnią Filmów Oświatowych
na zdjęciach i w pięciu filmach. Lącznie
Zmarl 19 stycznia 1979 roku w Antark-
zwierząt wykonane w naturalnym środo-
herosów czy przywódców spoleczności,
w Lodzi. W tym okresie powstaly filmy i fo-
nakręcil okolo 60 filmów przyrodniczych
tyce, na Wyspie Króla Jerzego podczas
i wydal ponad 50 publikacji albumowych,
pracy nad filmem o pingwinach. W miej-
na przyklad Baran, Portret koguta, Por-
tografie nagradzane w Polsce i za granicą,
wisku, a ich wartość nie zmienila się na-
scu, gdzie zostal pochowany, rok później
tret kruka, Sowa, Birkut. W latach 30. XX
między innymi, w Londynie, Edynburgu,
w których nadal wykorzystywal przedwo-
wet w kontekście dzisiejszych możliwości
ustawiono pomnik autorstwa jego przy-
wieku w ten sposób często portretowano
Lipsku i Wiedniu. Już w 1947 roku za film
jenne zdjęcia wykonane w okolicach Lwo-
prowadzenia dokumentacji. W porównaniu
jaciela ­ rzeźbiarza Bronislawa Chromego.
z obecną sytuacja narzędzia, jakimi dyspo-
przedstawicieli wladzy (zwlaszcza dyk-
,,Ptasia wyspa" Puchalski otrzymal dwie
wa i Tarnopola.
Wystawę ,,Domowroty" będzie można
nowal Puchalski, byly skromne. Jednak
tatorów), sportowców czy liderów nowo-
pierwsze nagrody na Międzynarodowym
Niedlugo przed śmiercią Wlodzimierz
Puchalski napisal:
oglądać we Lwowie do 1 grudnia.
czesności w nauce i sztuce. Zazwyczaj
Festiwalu Filmowym w Fontainebleau,
wartość przedstawień dzikiej natury nie
Lwów i lwowianie w obiektywie mojego dziadka
Pozostalo tych fotografii i malo, i dużo. Żal,
al. Focha. Do jednych z ciekawszych należy też zdjęcie
Okrężnych Wyścigów Automobilowych ­ Grand Prix
że nie ma ich więcej ­ tych dokumentujących
dokumentujące prace przy ukladaniu kostki brukowej
Lwowa w 1933 r., a także z kilku ,,rocznicowych" defi-
na pl. Mariackim. Nie tyle samo ujęcie, lecz rozmiary
lad. Zachowal się też album, w którym dziadek praco-
rodzinne wydarzenia i tych robionych na
owej kostki budzą zainteresowanie. Ależ to byla spora
wicie pod każdym zdjęciem wpisywal użyte przeslony
lwowskich ulicach oraz utrwalających sceny
i czas naświetlania. Jest również mala wkladka z wkle-
kostka!
z życia w koszarach 5 Pulku Artylerii Lekkiej
Nie wiadomo dokladnie, kiedy się zaczęla przygo-
jonymi zdjęciami o niewielkim formacie, wykonanymi
we Lwowie.
da dziadka z aparatem, ale chyba szybko przerodzila
aparatem ,,szpiegowskim" ­ maloobrazkowym, prawdo-
się w prawdziwą pasję. Z aparatem wyjechal ze Lwo-
podobnie marki SIDA. Prawdopodobnie, gdyż aparat nie
zachowal się wśród rodzinnych pamiątek...
wa do Bydgoszczy, do Szkoly Podchorążych dla Ofi-
ANNA KOZLOWSKA-RYŚ
D
cerów, gdzie na celowniku jego obiektywu znaleźli się
Dla Czytelników ,,Nowego Kuriera Galicyjskiego"
ziadek, Romuald Kozlowski, chętnie sięgal po
koledzy ze Szkoly i kadra nauczycielska, ćwiczenia,
maly wybór zdjęć z przedwojennego Lwowa.
aparat fotograficzny. Kadry raczej reporterskie,
zawody, chwile relaksu. Tak powstal m.in. prywatny
Autor zdjęć: kpt. sl. st. art. Romuald Kozlowski
chociaż jest kilka świadczących o ,,malarskim"
album szkolny z lat 1928­1930. Notabene, kilka zdjęć
(1903­1944), zmobilizowany w 1939 do sztabu AD 5
DP gen. Zulaufa, uczestnik Obrony Warszawy; wzięty
spojrzeniu fotografa-amatora. Ot, choćby zdjęcie bu-
autorstwa dziadka umieszczono w Księdze Pamiątko-
dynku dworca kolejowego widzianego z perspektywy
wej Szkoly. Nie zabraklo zdjęć z III Międzynarodowych
do niewoli, zginąl w oflagu w Dössel.
BUDYNEK DWORCA KOLEJOWEGO Z PERSPEKTYWY AL. FOCHA
NA SPACERZE ­ W TLE DOM
POGRZEBOWY (BET TAHARA)
NA NOWYM CMENTARZU
OBCHODY 3 MAJA ­ DEFILADA
ŻYDOWSKIM
UKLADANIE BRUKU NA PL.
NA PL. HALICKIM
MARIACKIM WE LWOWIE
NAD DACHAMI LWOWA
WIEŻE KOŚCIOLA ŚW. ELŻBIETY
GÓRA STRACENIA ­ PRZY OBELISKU
KAPLICA BOIMÓW
TEOFILA WIŚNIOWSKIEGO
AUTOR ZDJĘĆ ­ ROMUALD
KOZLOWSKI Z ATAMANEM
GRAND PRIX LWOWA, 1933
PULKOWE ZAWODY KONNE (5 PAL)
UNIWERSYTET LWOWSKI