23
nr 17 (453) 1726.09. 2024
Okruchy historii
www.kuriergalicyjski.com
Jan Henryk Rosen profesorem Politechniki Lwowskiej (cz. 3)
Profesor Jan Henryk Rosen
Salę Muzyki Organowej zniszczono wystrój
udzielal wiele twórczej
baptysterium, również malowidla Rosena.
energii i czasu nie tylko pracy
Witraż przeniesiono do lwowskiej Galerii
dydaktycznej na Politechnice
Obrazów.
Lwowskiej, ale też twórczości
Na początku lat 30. Rosen znajdowal się
artystycznej. Wymagalo to
na szczycie swojej popularności. Propozycje
znacznego poświęcenia. Jego
wspólpracy nadchodzily z różnych stron
osobowość, jego twórcze
Polski i z zagranicy. We Lwowie prowadzo-
osiągnięcia wywieraly
no z nim rozmowy o dekoracji kilku świątyń.
wrażenie i mialy ogromny
Mianowicie, prawie dwa lata trwaly pertrak-
wplyw na studentów. Na
tacje w sprawie wykonania malowidel ścien-
Wydziale Ogólnym J. H. Rosen
nych w kościele klasztornym ss. karmelita-
bardzo szybko stal się postacią
nek bosych pw. Matki Boskiej Nieustającej
po prostu legendarną. Lecz
Pomocy i św. Józefa przy ul. Potockich. Ko-
nie w gronie profesorów
ściól zostal zbudowany w latach 18931895
Politechniki. Obok szczerych
z nieotynkowanej czerwonej cegly wedlug
przyjaciól, byli tam też ludzie
projektu znanego niemieckiego architekta
zazdrośni, których w nim
Franca Statza-juniora z Kolonii. Od roku 1928
wszystko drażnilo, mianowicie
prowadzono gruntowne prace remontowe,
jego europejskość, paryskie
lecz do umowy z Rosenem nie doszlo. Rów-
wychowanie i wyksztalcenie,
nież na niczym skończyly się rozmowy i pro-
liczne bojowe odznaczenia,
jekty wykonania witraży w oknach kaplicy
w końcu niezwykly talent,
Orląt Lwowskich na Cmentarzu Obrońców
oryginalność twórcza,
Lwowa.
WITRAŻ Z KOŚCIOLA ŚW. MARII
europejskie uznanie.
Również nie zostaly urzeczywistnione
MAGDALENY WE LWOWIE
projekty polichromii i witraży, które Rosen
Warszawa". Obok sygnatury fabryki znajduje
wykonal w 1930 roku do bliżej nie znanej
JURIJ SMIRNOW
KAPLICA W KOŚCIELE ŚW. MARII MAGDALENY WE LWOWIE
się sygnatura autora ,,Jan Henryk Rosen" oraz
nam kaplicy Seminarium Duchownego
Na zaproszenie do wykonania mo-
laciński napis: ,,Deo advinuante baptisterium
pomieszczenia. Artysta wykorzystal zaled-
w miejscowości X.
dokladnie udokumentowane. Pomieszczenie
numentalnych polichromii, na przyklad
wie kilka barw i to jeszcze bardziej podkre-
hoc anno domini 1931 exornatum est".
W 1929 i 1930 artysta przedstawial
dla chrztu dzieci znajdowalo się po lewej
w Wiedniu czy na Watykanie artysta byl
ślilo monumentalność postaci Jezusa i Jana
Okno witrażowe artysta podzielil na
projekty witraży dla katedry w Częstocho-
stronie dlugiego korytarza kościelnego (wla-
zmuszony wyjeżdżać ze Lwowa na kilka
trzy kwatery. U góry umieszczono krzyż
ściwy kościól, czyli nawy i prezbiterium znaj-
Chrzciciela. Malowidlo wyraźnie nawiązy-
wie na wystawach ,,Zachęty" w Warszawie.
miesięcy, przerywając wyklady i prace na
monogramowy z literą P, który jest jednym
dują się po prawej stronie tegoż korytarza).
walo do obrazu ,,Ustanowienie Najświęt-
Tym razem projekty zostaly zrealizowa-
katedrze rysunków figuralnych. Niektórzy
z symbolów Chrystusa. Poniżej umieszczo-
szego Sakramentu" w prezbiterium Katedry
ne i witraże wykonano w Zakladzie S. G.
Prawdopodobnie, pomieszczenie baptyste-
profesorzy uważali, że to szkodzi proce-
Ormiańskiej. Symbolizm byl tak samo lako-
no Kielich Zbawienia Kielich Najświętsze-
Żeleńskiego w Krakowie. Profesora Rosena
rium stanowilo część zabudowy klasztornej
sowi nauczania studentów i nie świadczy
niczny i glęboko wzruszający. Nad glową Je-
go Sakramentu, z którego wyplywają stru-
zapraszano do udzialu w prestiżowych wy-
i dawniej bylo polączone z kaplicą klasztor-
o ścislym powiązaniu profesora Rosena
mienie wody strumienie laski Bożej, która
zusa widniala golębica, symbol Ducha Świę-
stawach ogólnopolskich. W 1931 roku J. H.
ną, która znajdowala się w części gmachu
z uczelnią. Wlaśnie jedna z jego prac arty-
daje duszom poprzez sakrament chrztu ży-
tego. Po prawej stronie baptysterium artysta
Rosen bral udzial w wystawie ogólnej TZSP
przekazanego politechnice. Po przebudo-
stycznych byla związana z Politechniką,
cie wieczne. Po obydwu stronach kielicha
umieścil dwie inskrypcje w języku lacińskim,
w Warszawie, ale pokazal tylko jeden obraz
wach w XIX wieku obydwa pomieszczenia
wprawdzie może nie bezpośrednio. W 1931
ofiary J. H. Rosen umieścil pawie, symbo-
odwolujące się do treści obrazu. Po stronie
,,Legenda o św. Dorocie". W tymże roku ar-
polączono tylko dwoma wielkimi oknami. Od
roku artysta dostal zaproszenie do wyko-
lewej znajdowaly się dwie stare nisze okien-
lizujące nieśmiertelność, zmartwychwsta-
tystę zaproszono na wielką wystawę sztuki
korytarza kościelnego baptysterium oddzie-
nania prac dekoracyjnych w kościele pw.
nie, wierność Bogu. Niżej ze strumienia le-
religijnej w Katowicach. Na wystawie, która
laly misternie wykonane artystyczne kraty.
ne. W jednej z nich artysta zaprojektowal wi-
św. Marii Magdaleny. Świątynia znajdowa-
jącej się wody, strumienia laski, piją jelenie
trwala od kwietnia do polowy lipca 1931
traż, druga byla wypelniona ornamentalną
Przy ścianie naprzeciw wejścia zbudowa-
la się obok zabudowań Politechniki i od lat
symbol pragnienia chrztu. W dolnej części
polichromią dekoracyjną. Polichromia zdobi-
roku ,,...zgromadzono 956 prac poważnych
no niewielki bialo-marmurowy oltarz, wyko-
nieoficjalnie pelnila funkcję kościola akade-
kompozycji umieszczono postać czlowieka,
la również framugę okienną dookola witraża.
artystów wspólczesnych. Byla ona niewąt-
nany w alabastrowni książąt Czartoryskich
mickiego. Historia wybudowania kościola
który w glębokim zadumaniu lowi ryby.
Polichromia w oknach miala bogate wzory,
pliwie największą z wystaw sztuki religijnej
w Żurawnie. Ścianę za oltarzem J. H. Rosen
sięga początku XVII wieku. Niewielka świą-
Jest to symbol pozyskania dusz ludzkich
byla wykonana jaskrawymi farbami ze zlo-
urządzonych dotychczas w Polsce". Na tej
ozdobil wielkim malowidlem ,,Chrzest Pana
tynia byla przybudowana do pomieszczeń
ceniami, formą i stylem wykonania nawiązy-
dla zbawienia, który nawiązuje do slów Je-
wystawie Rosen pokazal fragmenty po-
Jezusa w wodach rzeki Jordan". Surowa pro-
klasztornych ojców dominikanów.
zusa Chrystusa skierowanych do Apostola
lichromii Katedry Ormiańskiej.
stota, statyczność, wertykalizm figur Jezusa,
wala do polichromii w prezbiterium świątyni.
W 1758 roku budowniczy Marcin Urba-
św. Jana Chrzciciela i dwu towarzyszących
Witraż byl wykonany w fabryce F. Bialkow-
Piotra nad jeziorem Genezaret: ,,Nie bój
W 1930 roku odbyla się ogólnopolska
nik dobudowal do prezbiterium renesanso-
skiego w Warszawie, o czym świadczyla sy-
się, odtąd ludzi będziesz lowil". Obok ry-
wystawa ,,Polska sztuka kościelna" w War-
Jezusowi świętych sprawialy wielkie wra-
wego nawę glówną i dwie znacznie niższe
baka widnieje palma symbol zwycięstwa
szawie, na której Rosen również pokazal
gnatura w dolnej części ,,F. Bialkowski i Ska
żenie na wschodzących do tego niewielkiego
nawy boczne. Od strony zachodniej zbudo-
chrześcijaństwa.
tylko jeden obraz olejny, mianowicie ,,Świę-
wano chór organowy oraz dwie wieże, po-
Witraż wyróżnialo bogactwo kolorów,
ty Stefan, król węgierski". Można domyślić
kryte skromnymi, niewysokimi dachami.
staranne opracowanie postaci i szcze-
się, że zajęty pracą dydaktyczną na poli-
W 1880 r. przed wejściem glównym zbudo-
gólów stylizowanego krajobrazu. Jasno-
technice i wyjazdami za granicę, artysta
wano taras ze schodami po obu stronach,
brązowy kolor tla byl wyjątkowo uda-
nie mial zbyt dużo czasu na przygotowanie
a 1889 r. wieże zostaly uwieńczone nowymi
nym w ciemnej kaplicy, oświetlonej tylko
do wystaw krajowych, nawet tak prestiżo-
neobarokowymi helmami wedlug projektu
światlem elektrycznym. Zielony, niebieski
wych jak w Warszawie i Katowicach. Stale
prof. Juliana Zachariewicza.
i brązowy kolory nadawaly kompozycji
zaproszenia przez organizatorów trzeba
W 1923 roku na mocy decyzji Rządu
bogactwa.
jednak traktować jako wyraz popularności
RP dawne zabudowania klasztorne, które
Niestety, w 1962 roku kościól św. Marii
Rosena w kraju i jak potwierdzenie faktu,
wladza austriacka wykorzystywala jako
Magdaleny zostal zamknięty i przekazany
że artysta powszechnie byl uważany za
więzienie dla kobiet, zostaly przekazane
lwowskiemu Instytutowi Politechnicznemu.
jednego z czolowych wspólczesnych mala-
Politechnice. W latach 19231929 pod kie-
Kilka lat później przy adaptacji kościola na
rzy polskich.
rownictwem profesora Wladyslawa Klim-
czaka pomieszczenia poklasztorne zostaly
wyremontowane i przystosowane do ksztal-
cenia studentów wydzialu inżynieryjnego
i chemicznego. Z 1925 roku we wnętrzach
świątyni prowadzono znaczne prace kon-
serwatorskie i dekoracyjne. W prezbiterium
zbudowano nowy wolnostojący oltarz, wy-
konany wedlug projektu prof. W. Minkiewi-
cza. Na początku lat 30. ściany prezbiterium
i filary w nawie glównej postanowiono ozdo-
bić dyskretnymi malowidlami ściennymi,
które nie zaklócalyby ogólnego wrażenia
od pomalowania świątyni w jasne odcienie.
Byla to polichromia dekoracyjna. Na razie
nie udalo się ustalić autora tych malowidel.
Istnieje przypuszczenie, że wykonawcą mógl
być Kazimierz Smuczak, zaś projekt wykonal
J. H. Rosen lub W. W. Rawski. W latach 30.
Kazimierz Smuczak wspólpracowal zarówno
z pierwszym, tak i z drugim artystą.
Zaproszenie Rosena w 1931 roku do ozdo-
KOŚCIÓL ŚW. MARII MAGDALENY WE LWOWIE
WITRAŻ W KATEDRZE W CZĘSTOCHOWIE
bienia nowego baptysterium kościola jest