img
23
nr 21 (457) 15­28. 11.2024
Okruchy historii
www.kuriergalicyjski.com
Konkursy architektoniczne przebudowy
ratusza lwowskiego (cz. 2)
Magistrat nie zaniechal
Roman Bandurski z Krakowa (I nagroda)
zamiaru rekonstrukcji
proponowal nadbudować piętro, zbudować
renesansową attykę i wysokie szczytowe
ratusza i jedenaście lat
dachy. Każdą elewację ratusza akcentowa-
później, w 1907 roku
no rozbudowanymi ryzalitami z wieżami
oglosil nowy otwarty
i wieżyczkami. Arkadowe podcienia o róż-
konkurs, który tym razem
nej wysokości okalaly ratusz ze wszystkich
zdobyl rozglos europejski.
czterech stron. Elewacje zdobily balustrady,
W konkursie wzięli
loggie, balkony, rzeźba monumentalna. Dla
przykladu, w narożniku poludniowo-zachod-
udzial nie tylko architekci
nim umieszczono olbrzymią rzeźbę o wy-
krajowi (galicyjscy),
sokości dwu pięter pod gotyckim baldachi-
ale także zamieszkali
mem. Mury gmachu częściowo boniowano,
w Austrii i Niemczech.
częściowo gladko wyprawiono, częściowo
emitowano kamień naturalny. Większość
ozdób dekoracyjnych zostala wykonana
JURIJ SMIRNOW
w stylu renesansowym. Wykorzystano
Do sądu konkursowego zaproszono
także liczne elementy gotyckie, mianowicie
znawców nie tylko ze Lwowa, ale tak-
osobnych schodów glównych w pobliżu sali
baldachimy, pinakle, maswerki w oknach,
że z Wiednia, Warszawy i Krakowa. Na
posiedzeń Rady Miejskiej należy uważać za
luki odciążające. Smuklą nadbudowaną
przewodniczącego wybrano znanego me-
poważne usterki. Również nie uznano za
wieżę zdobila galeria z narożnymi pinakla-
cenasa sztuki, wiceprezydenta miasta dr.
praktyczne przecięcia dziedzińca glównego
mi, wielkie cyferblaty zegarowe i wysoka
Tadeusza Rutowskiego. Do jury powolano
krużgankiem komunikacyjnym. Z powodu
iglica. Ratusz dominowal na placu, przygnia-
radcę budownictwa miejskiego W. Gorec-
wyżej przytoczonych motywów nadaje się
tając kamieniczki rynkowe. Jury uważalo, że
kiego, c.k. radcę ministerialnego z Wiednia
ten projekt najmniej do wykonania. Jakkol-
,,projekt caly odznacza się niepospolicie pod
E. Förstera, architektów lwowskich i bu-
wiek autor zużytkowal wiele motywów
względem artystycznym, wykazując nad-
downiczych, radnych miejskich W. Raw-
swojskich, jednakowoż nie osiągnąl w zu-
zwyczajną świeżość i wybitnie malowniczy
skiego, H. Śliwińskiego, J. Krocha, A. Lisie-
pelności artystycznej rodzimej cechy".
wygląd i jest na wskroś w duchu swojskim
wicza, A. Schleyena, radcę budownictwa
Jurorom wyraźnie chodzilo o nadanie
pomyślany". Rozplanowanie wewnętrzne
I NAGRODA - PROJEKT ROMANA BANDURSKIEGO Z KRAKOWA
z Krakowa J. Zawiejskiego, architektów
ratuszowi lwowskiemu ,,motywów swoj-
uznano za praktyczne, wymagające ,,tylko
S. Odrzywolskiego z Krakowa i S. Szyllera
tych zmian gmach ratusza nabieral monu-
Sylwester Pajzderski z Friedenau pod
skich", czyli rekonstrukcję gmachu w ,,sty-
pewnych malych zmian".
z Warszawy. Jak pisalo ,,Czasopismo Tech-
mentalności, a wieża ­ smuklości, górując
Berlinem jako jedyny proponowal na-
lu narodowym." Na początku XX wieku
II nagrodę otrzymal Józef Handzele-
niczne", bylo to ,,o tyle trudne zadanie, że
nad starówką lwowską. Jednocześnie każ-
danie wieży starych ,,kampianowskich"
pytanie, jaki ten styl ma być, o jakie for-
wicz z Darmstadtu. Opinia komisji konkur-
oprócz różnych warunków konkursowych,
dy z uczestników konkursu zadbal o roz-
ksztaltów. W jego zamyśle bylo, aby na
my architektoniczne opierać się, budzilo
sowej byla dla niego również pochlebna:
krępujących zwykle fantazję artystyczną,
maite ksztalty i malowniczość elewacji
dolnej czworobocznej kondygnacji zbudo-
ostre dyskusje teoretyczne tak w kręgach
,,rys poziomy, tak w zalożeniu sali repre-
występowaly tu także czynniki, wynikają-
zewnętrznych. Rada miejska zmienila kon-
wać ośmioboczną bardzo wysoką część
fachowców, jak polityków i duchownych.
zentacyjnej i sali posiedzeń Rady Miejskiej
ce z istniejącego starego, bardzo obszerne-
cepcję ulokowania sali posiedzeń i posta-
z galerią, zegarem i monumentalną kopulą
Wspólczesny historyk sztuki K. Stefański
z należącymi do nich westybulami i scho-
go budynku, któremu tylko przez nieliczne
nowila lokum już istniejące rozbudować
z glorietą, iglicą i zloconym lewkiem. Ten
uważa, że ,,w szerokim nurcie poszukiwań
dami... jak i w ogólnej dyspozycji projektu
wyburzenia i dobudowy należalo nadać
od strony poludniowej, wraz z westybu-
wariant wymagal rozbiórki znacznej części
stylu narodowego", zarówno w konkretnej
uznano za zupelnie jasny, dobry i zgodny
ksztalt harmonijnego tworu artystycz-
lem i klatką schodową. Pomysl umieszcze-
starej wieży, jednak odpowiadal tradycji
twórczości architektonicznej, jak i opra-
z programem... Co do strony zewnętrznej
nego". Na konkurs nadeslano 11 bardzo
nia nowego wejścia glównego od strony
historycznej i korespondowal z wieżą ko-
cowaniach teoretycznych na ten temat
projektu, podnosi się, jako zaletę dobry
starannie i dokladnie opracowanych pro-
pólnocnej nie uzyskal akceptacji. W tym
ściola oo. bernardynów, dzielem A. Beme-
zauważyć należy różne postawy, prze-
rozklad mas, charakterystyczny i har-
jektów, z opisami, rysunkami i tabelami.
punkcie zadanie na nowy konkurs zasad-
ra z pierwszej polowy XVII wieku. S. Paj-
wijające się przez caly omawiany okres.
monijny wygląd calości i piękne stosunki
Każdy projekt zawieral od 14 do 19 tabel
niczo różnilo się od eliminacji 1898 roku.
zderski proponowal również akcentować
Pierwsza i bardzo popularna ,,zadowala
architektoniczne, jednakowoż malo zazna-
i planów wielkiego formatu, wykonanych
Ze wszystkich odznaczonych projektów
glówne wejście rozbudowanym ryzalitem
się tworzeniem dziel ,,swojskich", jedynie
czony charakter swojski".
artystycznie, niektóre ­ w kolorach.
wlaśnie propozycja I. Kędzierskiego najbar-
z dwiema wieżyczkami. Podobne wieżycz-
przez wprowadzenie do nich elementów
Ze wszystkich projektów wyróżnia-
W dniach 14­16 stycznia 1908 roku
dziej uwzględniala już istniejące formy ar-
ki mialy zdobić pólnocne skrzydlo ratusza.
,,rodzimych", zaczerpniętych z zabytków
la się propozycja lwowskiego architekta
jury przeanalizowalo wstępne projekty
chitektoniczne gmachu i przewidywala jego
Zachodnią część akcentowano ryzalitem
wcześniejszych epok czy też budownic-
Józefa Piątkowskiego pod godlem ,,Nowa
i oglosilo swój werdykt. I miejsce i nagro-
minimalną przebudowę. Autor zaniechal
z loggią i malymi wieżyczkami. Wschod-
twa ludowego". Faktycznie nie bylo to
szata". Autor odstąpil od poszukiwania
dę 6 tys. koron otrzymal projekt ,,Twardy
bogatego plastycznego i rzeźbiarskiego
nie skrzydlo bylo pozbawione ozdób ar-
tworzeniem ,,stylu narodowego", a jedy-
formalnych, zewnętrznych ,,motywów
orzech" Romana Bandurskiego z Krakowa.
ozdobienia elewacji. Wedlug jego projektu,
chitektonicznych lub ornamentów. Ściany
nie tworzeniem budowli w duchu ,,rodzi-
swojskich". Stylowo jednolite traktowanie
II nagrodę w kwocie 4 tys. koron ­ projekt
istniejący budynek mial być podwyższony
boniowano tylko w części parterowej.
mym" metodą kompilacyjną. Wlaśnie do
wszystkich elewacji czworoboku ratusza
,,Trzy czerwone kólka" Józefa Hadzelewicza
o jedno piętro, wejście glówne od strony po-
Gmach ratuszowy prezentowal się jednoli-
takiego efektu dążyli prawie wszyscy
i wieży robilo wrażenie calości i dodawalo
z Darmstadtu. III nagrodę w wysokości 2,5
ludniowej akcentowano ryzalitem z dwoma
cie, monumentalnie, lecz malo malowniczo,
autorzy projektów rekonstrukcji lwow-
gmachowi powagi, niezbędnej dla siedziby
tys. koron ­ ,,Na naszej ziemi" Sylwestra
narożnymi wieżyczkami. Niewysokie wie-
a od strony pólnocno-wschodniej nadal
skiego ratusza. Pierwszeństwo oddawano
wladz miejskich. Wspólczesny lwowski
Pajzderskiego z Friedenau. Jeszcze trzy pro-
życzki zdobily również narożniki glównej
mial przyslowiowy ,,austriacko-koszaro-
formom architektonicznym i elementom
historyk sztuki dr J. Biriulow określil sty-
jekty autorstwa architektów krakowskich
bryly ratusza. W części parterowej dobu-
wy" wygląd. Jury konkursowe tak ocenilo
dekoracyjnym, pochodzącym przeważnie
lowe rozwiązania J. Piątkowskiego jako
­ Tadeusza Stryjeńskiego i Franciszka Mą-
dowano krużganki arkadowe. Wieża miala
projekt S. Pajzderskiego: ,,Myśl ogólnego za-
z epoki renesansu, czasem ­ gotyku. Na
,,transformowany renesans galicyjski"
czyńskiego (godlo ,,A. D. 1700), lwowskich
być nadbudowana i zwieńczona iglicą. I.
lożenia rysu poziomego jest dobra, jednak
to byl swój rezon. Otoczenie ratusza, ka-
i wyróżnil ten projekt ze wszystkich zlo-
­ Józefa Piątkowskiego (,,Nowa szata")
Kędzierski zaproponowal bardzo oryginal-
rozwiązanie nieosiowe, z jednego narożni-
mieniczki rynkowe zachowaly wyraźne
żonych na konkurs. Przeznaczając ten pro-
i Ignacego Kędzierskiego (,,Senatoribus")
ny wariant ­ wybudowanie sali posiedzeń
ka wejście do sali reprezentacyjnej, nieod-
elementy form architektonicznych z XVI
jekt do zakupu, jury konkursu podkreślilo
sąd konkursowy wyróżnil nagrodą specjal-
Rady Miasta na wewnętrznym dziedzińcu
powiednie usytuowanie klatki schodowej
i XVII wieku, czyli epoki renesansu. Sta-
,,artystycznie przeprowadzoną fasadę",
ną i zakupil ją w imieniu Lwowskiej Rady
ratuszowym.
glównej i brak w myśl żądań programu
ry ,,olbrachtowsko-kampianowski" ratusz
jednak ,,rozwiązanie rysu poziomego nie
Miejskiej. Oceniając projekty jurorzy zwra-
prezentowal kiedyś również formy rene-
uznalo za szczęśliwe".
cali uwagę nie tylko na zewnętrzne formy
sansowe ze śladami dawniejszego gotyku.
Szósty zakupiony projekt autorstwa
architektoniczne, ale także na funkcjonalne
Naśladowanie architektury epoki rene-
architektów krakowskich F. Mączyńskiego
rozplanowanie pomieszczeń wewnętrz-
sansu podkreślalo aluzje historyczne do
i T. Stryjeńskiego odznaczal się malowniczą
nych. W odniesieniu do projektów kon-
najświetniejszych czasów, które przeżyl
fasadą, oryginalnie traktowaną wieżą i cie-
kursu pierwszego, nowe projekty w 1898
Lwów i jego mieszczaństwo w XVI i XVII
kawym usytuowaniem ,,w podwórzu hali lu-
roku przewidywaly znacznie szerszą prze-
wieku. Wówczas po pożarach 1527 i 1572
dowej przy zabudowaniu calego podwórza,
budowę gmachu na zewnątrz i gruntowną
roku powstalo nowe renesansowe miasto,
którego w programie rekonstrukcji nie żą-
rekonstrukcję pomieszczeń wewnętrznych.
a mieszczaństwo slynęlo z bogactwa, kul-
dano". Jednak, sąd konkursowy przyznal, że
Redakcja ,,Czasopisma Technicznego", wy-
tury, a nawet ­ tytulów doktorskich, wy-
w calości przedstawiony projekt ,,nie posia-
rażając opinię środowiska architektów
sylając swoje dzieci na studia na uniwer-
dal charakteru ratuszowego" i nie nadawal
lwowskich, uznala na ogól ,,wynik konkur-
sytetach zagranicznych.
się do realizacji.
su za korzystny", jednak ,,nie we wszyst-
Wszystkie inne wyróżnione projekty,
Projektów zwycięskich drugiego kon-
kich kierunkach zgadzala się z ostatecznym
holdując formom ,,rodzimym, swojskim"
kursu z różnych powodów też nigdy nie
rozstrzygnięciem sądu". Jednym z powodów
proponowaly zakrojoną na znaczną skalę
zrealizowano. Obecnie nie ma mowy o ka-
takiego stanowiska mogla być dość niska
przebudowę gmachu, z wykorzystaniem
pitalnym przeksztalceniu, rekonstrukcji
ocena projektów architektów lwowskich.
najróżniejszych elementów dekoracyj-
lub rozbudowie lwowskiego ratusza. Ze
Oceniając tendencje ogólne wszystkich
nych. Zewnętrzna malowniczość, calkiem
wszystkimi swymi wadami gmach ten za-
projektów, zaznaczymy, że przewidywano
zmieniająca wygląd ratusza, byla wyraź-
jąl już swoje miejsce w historii architektu-
nadbudowę jeszcze jednego piętra lub
nie kompilacyjna, a realizacja projektów
ry lwowskiej i stal się jedną z wizytówek
mansardy i górnej części wieży. W wyniku
wymagala znacznych kosztów.
starówki.