28
nr 22 (458) 29.11.16.12.2024
Okruchy historii
www.kuriergalicyjski.com
Ostatnie lata J. H. Rosena we Lwowie 19341937 (cz. 1)
Od maja 1933 roku profesor
W 1935 roku artysta wyjechal do
Józef Birkenmajer, znana publicystka
Jan Henryk Rosen na
oddalonego od Lwowa Przytyka kolo
Helena Morawska, powieściopisarka
zamówienie Ojca Świętego
Radomia, gdzie ozdobil polichromią
Anna Zahorska, dziennikarka Wan-
ściany miejscowej świątyni katolickiej.
da Brzeska, katolicki historyk Ludomil
Piusa XI pracowal
Kościól w Przytyku zostal zbudowany
Czarnecki. Postanowiono również, że
w Watykanie. Razem ze
w latach 19321936 wedlug projek-
szata artystyczna, zwlaszcza okladki
swoim pomocnikiem
książeczek, powinna odpowiadać wy-
tu warszawskiego architekta Stefana
Kazimierzem Smuczakiem
Szyllera, który nadal mu formy baro-
sokiemu literackiemu poziomowi tek-
wykonywal polichromie
kowo-renesansowe. Świątynia zostala
stów. Dlatego zaproszono znanych arty-
w prywatnej kaplicy
poświęcona pw. Podwyższenia Krzyża
stów. Lista wydanych pozycji wykazuje,
Świętego. W tychże latach prowadzo-
że w pierwszych latach wydania serii
papieża w Castel Gandolfo,
wlaśnie Jan Henryk Rosen byl glównym
no ozdobienie i wyposażenie kościola.
letniej rezydencji
projektantem okladek, z których każda
Odpowiednio do wezwania zamówiony
papieskiej niedaleko
skladala się z postaci świętego (lub gru-
Rosenowi obraz oltarzowy mial być po-
Rzymu. Wykonanie
święcony temu wydarzeniu i umiesz-
py świętych) i napisów. Obok Rosena
owej zaszczytnej
część okladek wykonali znana artyst-
czony zamiast nadścienia glównego
i odpowiedzialnej pracy
oltarza. Tak powstalo malowidlo ścien-
ka Lela Pawlikowska ze Lwowa i Wa-
ne ,,Rozpoznanie prawdziwego Krzyża
claw Boratyński z Poznania. W latach
trwalo do lipca 1934
przez św. Helenę". W swojej twórczo-
19371939 zapraszano też innych arty-
OKLADKA KSIĄŻECZKI ,,ŚW.
roku. W czasie pobytu
ści artysta niejednokrotnie powracal
stów, na przyklad, Waclawa Świerczyń-
JAN VIANNEY"
w Rzymie artysta również
OKLADKA KSIĄŻECZKI ,,ŚW.
do tego tematu. Jeszcze w 1925 roku na
skiego i profesora Piotra Stachiewicza.
BLAŻEJ"
zglosil się calkiem
względu na popularność ich imion, a co
wystawie w ,,Zachęcie" pokazal ob-
Można domyślić się, że wydawnictwo
bezinteresownie do
więcej bez względu na dostępność lub
skontaktowalo się z J. H. Rosenem już
raz ,,Św. Helena Cesarzowa" wykonany
uniknąć ,,szablonu w treści i tandety
ambasady RP z propozycją
obecność źródel, traktujących o nich...
w 1929 roku na Wystawie Powszechnej
temperą, o wymiarach 60x80 cm. Rów-
w formie, które ciążyly tak dlugo nad
urządzenia Sekcji Polskiej
Niektóre eseje są po prostu próbami
w Poznaniu. Wtedy też zostala ulożona
nież w 1934 roku wydawnictwo ,,Księ-
żywotami i żywocikami świętych
artystycznej czy psychologicznej kon-
lista pierwszych książek cyklu. Jeszcze
Pańskich w wydaniach popularnych".
garnia św. Wojciecha" wydala kolejną
na saIi Międzynarodowej
przedwojenni autorzy zwracali uwagę,
W czasopiśmie ,,Tęcza" wydawnictwo
książkę z cyklu ,,Postacie świętych",
strukcji ludzi świętych... Chcemy pod-
Wystawy Sztuki Religijnej.
że niekoniecznie byly w tej serii świę-
objaśnilo, że ,, Postacie świętych", które
mianowicie ,,Święta Helena Cesarzowa"
kreślić pionierski trud tej odbudowy
instytucja nasza wydaje, stanowią cykl
z kolorową okladką autorstwa Rosena
postaci świętych spod anachronizmów
ci najpopularniejsi w Polsce. Odwrotnie,
calkiem odrębny, nie mający odpowied-
o wymiarach 13,5x8 cm.
legendarnych, spod uproszczeń i prze-
bylo wiele postaci malo znanych wśród
JURIJ SMIRNOW
We wszystkich trzech obrazach
ludu polskiego. Wydawnictwo świado-
nika w obcych literaturach i precedensu
niesień ludowych, trud mający zawsze
schemat umiejscowienia św. Heleny
w literaturze polskiej. Cykl ten z niczy-
na celu prawdę konkretną dla każdego
Prasa polska pisala: ,,Polak, arty-
mie wybieralo autorów, którzy mogliby
jest podobny. Cesarzowa zostala ukaza-
świętego, jego prawdę życia, a więc rze-
napisać ścisly, lecz treściwy tekst prze-
sta, profesor Politechniki Lwowskiej
im wydawnictwem nie wspólzawodni-
i autor malowidel w katedrze Ormiań-
znaczony nie dla dewotek kościelnych,
na w pomieszczeniu na tle zawieszonej
czy, a z nim żaden inny, podobny niby,
telny obraz jego samego". Wydawnictwo
lecz dla warstw bardziej wyksztalco-
draperii i dwu kolumn. Obok fron-
nie może się mierzyć. Jest to cykl esejów,
też zapowiadalo, że każda z książek ,,na
skiej, malarz religijny, zaszczycony za-
wymaga pióra eseistów, a więc wy-
okladce mieścić będzie artystyczną
mówieniem dla Castel Gandolfo przez
talnie umieszczona figura patriarchy
nych, dla osób doroslych oraz dorasta-
wielobarwną reprodukcję wizerunku
samego Papieża". Ambasada chętnie
Jerozolimy z paliuszem, zaś po drugiej
trawniejszego w osądzaniu ludzi i wy-
jącej mlodzieży. Wynika też pytanie, kto
omawianych postaci pędzla najlepszych
skorzystala z tej propozycji. Na tej wy-
stronie rycerza z wlócznią. W środku
i w jaki sposób wybieral kolejność wy-
razistszego w ich odmalowaniu... Cykl
wspólczesnych malarzy-hagiografów".
leży mlody umarly czlowiek spowi-
,,Postacie świętych" nie ugania się za
dawanych żywotów świętych? Można
stawie J. H. Rosen wystawil też swoje
Wśród autorów zaproszonych do wspól-
czytelnikami, o czym świadczy dobór
sugerować, że wydawcy przysluchiwali
kartony do fresków w papieskiej ka-
ty opaskami. Rosen na pewno cenil to
imion, bynajmniej nie pospolitych i nie
się również do propozycji J. H. Rosena
dzielo, dlatego foto polichromii razem
plicy w Castel Gandolfo. Tymczasem
pracy z wydawnictwem byl arcybiskup
używanych w Polsce... Chodzi o ludzi,
i dopiero mając już jego projekty okladek
z biletem wizytowym przekazal do
we wrześniu 1933 roku we Lwowie li-
Józef Teodorowicz, wybitny tomista
ich indywidualności, ich sylwetki, bez
zamawiali teksty.
wiadomości papieża Piusa XI. Razem
dominikanin o. Jacek Woroniecki, prof.
kwidowano Wydzial Ogólny Politech-
W latach 19311934 artysta lwow-
z albumem zdjęć polichromii Katedry
niki Lwowskiej i rektor Politechniki
Ormiańskiej pamiątka ta znajduje się do
Otto Nadolski zawiadomil J. H. Rosena
ski wykonal szesnaście kolorowych
dziś w Fototece Watykańskiej. Fakt ten
o likwidacji Wydzialu Ogólnego i prze-
okladek, mianowicie, wizerunki św.
świadczy również o zainteresowaniu
Antoniego, św. Jana Vianneya, św.
niesieniu go do stanu nieczynnego.
Ojca Świętego Piusa XI twórczością Ro-
Bernarda, św. Jana od Krzyża, św. Józe-
Rok później profesor Rosen zostal ofi-
cjalnie zwolniony ze slużby państwo-
sena także po zakończeniu oficjalnych
fa Oblubieńca, św. Karola Boromeusza,
prac w Castel Gandolfo.
św. Augustyna doktora kościola, św.
wej i stanowiska profesorskiego na
Jana Chrzciciela, św. Ludwika króla
Politechnice.
W tymże 1935 roku Jan
francuskiego, św. Katarzyny, św. Bla-
Pośpieszne zwolnienie Rosena nie
Henryk Rosen wziąl
bylo pozbawione intrygi, tym nie-
żeja, św. Heleny Cesarzowej, św. Bene-
mniej trzeba bylo ulożyć swoje życie
dykta, św. Idziego opata, św. Marcina.
udzial w wystawie
prawie od nowa. Latem 1934 roku J. H
Wszystkie okladki mialy wymiary
TZSP w Warszawie,
Rosen wrócil z Watykanu do Lwowa.
13,5x8 cm. Nie jest trudno skojarzyć,
gdzie pokazal obraz
Profesorskie mieszkanie przy ulicy
że znaczną część postaci tych świę-
,,Legenda o męczeństwie
Nabielaka zwrócil i znalazl dla siebie
tych można znaleźć w malowidlach
św. Juliana". Byl to
nowe przy ulicy Potockiego 56. Nowe
artysty na ścianach Katedry Ormiań-
kolejny obraz z serii
mieszkanie znajdowalo się blisko sta-
skiej, kaplicy Seminarium Duchow-
,,Postacie świętych",
rego i pracowni artysty przy Nabiela-
nego we Lwowie, kościola w Przytyku
i kaplicy króla Jana III Sobieskiego na
ka 27. Ze Lwowem byl już mocno zwią-
nad którą z przerwami
Kahlenbergu. Niektóre z nich są bardzo
zany tutaj mieszkali ojciec i matka,
artysta pracowal
bliskie kompozycyjnie lub ukladem
niezamężna siostra, wielu serdecz-
już z 1930 roku. Cykl
tematycznym postaciom rosenow-
nych przyjaciól. Ale też nie bylo stalej
malych książeczek
pracy, a ewentualnie nawet konkret-
skich świętych z monumentalnych
,,Postacie świętych"
polichromii ściennych. Inne przed-
nych zamówień. Jego pomocnik Kazi-
powstal staraniem
mierz Smuczak okazal się w podobnej
stawiają calkiem oryginalne kompo-
sytuacji i postanowil szukać dla siebie
zycje. Na przyklad, św. Jana Vianneya
poznańskiego
skromnej posady praktykanta, a póź-
proboszcza z Ars Rosen przedstawil
wydawnictwa
na okladce w konfesjonale podczas
niej nauczyciela rysunków na Wy-
,,Księgarnia św.
spowiedzi. Ta kompozycja w detalach
dziale Sztuk Zdobniczych i Przemyslu
Wojciecha". Byl
powtarzala scenę sakramentu ,,Poku-
Artystycznego Państwowej Szkoly
on pomyślany
Technicznej.
ty" w kaplicy Seminarium Duchow-
i realizowany na
Nie mając zamówień we Lwowie,
nego we Lwowie. Św. Idzi razem z sa-
Rosen byl zmuszony przyjmować za-
renką byl repliką odpowiedniej sceny
wysokim poziomie
polichromii w Katedrze Ormiańskiej.
proszenia do ozdobienia parafialnych
tak treści, jak i szaty
Brak miejsca na okladce nie pozwolil
świątyń w niewielkich miejscowo-
graficznej.
artyście rozwinąć kompozycję, na-
ściach prowincjonalnych. Wiadomo
również, że nie żądal za tę pracę wielkie-
Male książeczki z żywotami świę-
malować pejzaż i trzech myśliwych;
w rezultacie pozostal tylko jeden
go wynagrodzenia, zgadzal się malować
tych byly zawsze popularne wśród
z nich. Można też pokusić się o domysl,
za skromne pieniądze. W 1934 roku J.
wiernych, można je bylo nabyć w każ-
że św. Augustyn również byl repliką
H. Rosen zostal zaproszony do Podkowy
dym kościele. Niestety niski poziom
kompozycji witraża tegoż świętego
Leśnej okolo Warszawy i dostal zamó-
wydawniczy i prymitywna treść orien-
w Katedrze Ormiańskiej. Jest to ważne
towane na ludzi malo wyksztalconych
wienie na wykonanie czterech witraży
przypuszczenie z powodu utraty wi-
i dewotki, towarzyszyly takim wyda-
do prezbiterium świątyni oraz wielkiego
ŚW. KRZYSZTOF OBRAZ OLTARZOWY W KOŚCIELE W PODKOWIE
obrazu oltarzowego świętego Krzyszto-
traża i kartonu wykonawczego, rów-
niom jeszcze od XIX wieku. W redakcji
LEŚNEJ
,,Księgarniśw.Wojciecha"postanowiono
fa, patrona kościola.
nież braku odpowiednich zdjęć.