17
nr 23 (459) 1730.12.2024
Kurier kulturalny
www.kuriergalicyjski.com
Polsko-ukraińskie prace konserwatorskie
na terenie Lwowa w 2024 roku (cz. 2)
O realizacji planów
Wiedniem" i ,,Bitwa pod Par-
czas pracujemy tylko nad jed-
wszystkie elementy ruchome,
ratowania cennych
kanami", namalowane na pole-
również oltarz glówny, również
nym skrzydlem stall. Ten obiekt
cenie króla Jana III Sobieskiego.
stalle. Otóż w 1789 roku stalle
wplywa na stan estetyczny ca-
zabytków wspólnej
Stalle są odnawiane już trzeci
byly malowane w sposób, który
lej katedry, dlatego nie możemy
polsko-ukraińskiej
sezon i przed konserwatorami
zbliżal je w sposób kolorystycz-
pomylić się w żadnym posunię-
historii i kultury na
ciu konserwatorskim. To bar-
jeszcze ogrom prac. Pawel Sa-
ny do koloru oltarza glówne-
terenie Lwowa i Ziemi
dlej powiedzial:
go, czyli koloru zielonkawego,
dzo poważna sprawa, bo robi-
Lwowskiej rozmawiamy
Stalle kanonickie są bardzo
malachitowego. Obecnie przy
my dużą ingerencję we wnętrze
z Aleksym Lozińskim,
cennym obiektem, o bardzo dlu-
konserwacji mamy z tym roz-
katedry. Wszystko trzeba robić
koordynatorem
giej historii i o dużych walorach
wiązaniem poważne problemy.
z wielką rozwagą. Musimy od-
nowić obiekt, ale też zachować
artystycznych i historycznych.
Planujemy, że pierwszy rząd
projektów warszawskiego
Pracujemy na jednym, prawym
stall zostanie wykonany spo-
ciąglość historyczną, wielowie-
Narodowego Instytutu
skrzydle stall. Drugie ma jesz-
sobem meblarskim, zaś drugi,
kową trwalość historii.
Polskiego Dziedzictwa
cze zaczekać. Obecny stan stall
który wisi przy ścianie dostanie
Aleksy Loziński, koordyna-
za Granicą ,,Polonika"
jest wynikiem wielu przeró-
XVIII-wieczny wygląd. W ten
tor projektów Instytutu ,,Poloni-
i warszawskim
sposób nie będziemy zmieniać
ka" we Lwowie, z entuzjazmem
bek, wielu interwencji i dzialań
konserwatorem dziel
o charakterze konserwator-
obecnej struktury kolorystycz-
opowiada o kolejnych osią-
skim, często nawet drobnych
nej świątyni. Wszystkie ele-
gnięciach polskich i ukraiń-
sztuki Pawlem Sadlejem,
OLTARZ ŚW. ANTONIEGO
napraw, pomalowań i przema-
menty stall zostaly zdemonto-
skich konserwatorów w sezonie
który kieruje grupą
W KATEDRZE LWOWSKIEJ
lowań. Znaczne zmiany mia-
wane i znajdują się w pracowni
2024 roku. Zwraca naszą uwagę
konserwatorów zajętych
zniszczona, lokalnie napra-
konserwatorskiej we Lwowie.
na odnowienie kolejnej cennej
ly miejsce na przyklad w 1844
przy odnowieniu
wiana w czasach kolejnych re-
roku, następnie w końcu XIX
Rozebrano stalle na okolo 60
rzeźby dekorującej kamieni-
stall kanonickich
montów. Stalle nie spelnialy też
i na początku XX wieku, w trak-
elementów. Przy ich konser-
cę na starówce lwowskiej. Jest
w rzymskokatolickiej
wymogów estetycznych. Jako
cie regotyzacji (red. przywraca-
wacji pracuje pięć osób pod kie-
to tym razem zabytkowa figura
fachowiec, mogę powiedzieć, że
nie czemuś, najczęściej budowli,
rownictwem Andrija Seńkiwa.
św. Onufrego pustelnika (lub św.
katedrze lwowskiej.
to byl ostatni okres kiedy moż-
Jeszcze w tym roku przystępu-
Hieronima), ustawiona na fasa-
gotyckiego stylu) przezbiterium
na bylo podjąć prace nad urato-
świątyni. Wtedy wlaśnie wy-
jemy do zloceń i polichromii.
dzie kamienicy przy ulicy Kra-
TEKST I ZDJĘCIA
waniem tego obiektu. W trakcie
konano nową polichromię
Mocno trzymamy się zasady
kowskiej 7. Rzeźba zostala wy-
JURIJ SMIRNOW
A
prac konserwatorskich wyko-
ścienną, zbudowano emporę or-
zdejmujemy wszystkie wtórne
konana w polowie XVIII wieku,
nano badania chemiczne i inne.
leksy Loziński przy-
ganową, instalowano male or-
interwencje konserwatorskie,
w późnobarokowych tradycjach
Komisyjnie podjęto decyzję, że
jeżeli pod nimi jest zachowa-
i jest cennym zabytkiem lwow-
pomina, że wszystkie
gany, częściowo zmieniono wy-
zadaniem konserwacji obiektu
wspólne prace konser-
gląd wnętrza. Oczywiście, że
na w dobrej formie oryginal-
skiej szkoly rzeźby owego okre-
będzie przywrócenie formy ma-
watorskie są finansowane ze
stalle estetycznie i stylowo
na dekoracja pozlotnicza. My
su czasu. Niestety przez dluższy
larskiej stall, odpowiadającej ich
środków polskiego Minister-
mialy odpowiadać owym zmia-
ją tylko scalamy. Podczas tych
czas byla bardzo zaniedbana,
formie architektonicznej, czyli
stwa Kultury i Dziedzictwa
nom. Manierystyczne stalle po-
prac w każdym konkretnym
podobnie jak fasada kamienicy.
tej formy, którą stalle otrzyma-
przypadku mamy swoje proble-
Prace konserwatorskie w 2024
Narodowego (MKiDN) i nad-
wstaly w polowie XVIII wieku
ly za czasów przebudowy wy-
zorowane przez specjalistów
o bardzo ciekawej formie detalu
my: są miejsca, gdzie zlocenia
roku podjęla warszawska Fun-
stroju świątyni, podjętej przez
warszawskiego Instytutu ,,Po-
architektonicznego i ornamen-
w ogóle się nie zachowaly, zaś
dacja Dziedzictwa Kulturowe-
arcybiskupa W. H. Sierakow-
lonika". Stalle kanonickie są
talnego, który zachowal się do
są elementy które na nowo zlo-
go (prezes Jan Żóltowski), od lat
skiego w drugiej polowie XVIII
cennym dzielem sztuki, któ-
tej pory. Stalle są dwurzędowe,
cono w XIX, a nawet XX wieku.
zaslużona w sprawie ratowania
wieku. Byl to okres po baroku,
W ciągu tych stuleci bylo bardzo
rzeźb tak na starówce lwow-
re w XVIII wieku projektowal
trzynasto siedziskowe, z drew-
przejściowy do klasycyzmu.
znany lwowski architekt Piotr
na malowanego, z pozlacanymi
dużo drobnych napraw, których
skiej, jak i na Cmentarzu Ly-
Stalle kanonickie byly obiektem
Polejowski. To wlaśnie on na
elementami figuralnymi i de-
nikt nie opisal i nie zadoku-
czakowskim. Dzięki ingerencji
drewnianym, zaś oltarze w tym
polecenie arcybiskupa Wacla-
koracyjnymi. Zaplecki dzielone
mentowal. Ostatnia renowacja
konserwatorów figura świętego
okresie powstawaly ze stiuku
wa Hieronima Sierakowskie-
pilastrami hermowymi, wspie-
stall miala miejsce w latach 80.
Onufrego zostala uratowana od
(wedlug projektów tegoż archi-
dalszej degradacji, oczyszczo-
go kierowal przebudową ka-
rającymi belkowanie z wydat-
XX wieku. Prace te lwowska
tekta Piotra Polejowskiego). Dla
tedry i ozdobieniem świątyni
nym gzymsem. Pomiędzy pi-
konserwator Halina Skop do-
na, uzupelniona we wszystkich
osiągnięcia jedności stylowej
w stylu barokowym. Wedlug
lastrami są plytkie arkadowe
kladnie opisala i korzystamy
szczególach, zabezpieczona od
i kolorowej stall i oltarza glów-
jego projektu, XVII-wieczne,
wnęki, w których są plasko-
również z jej dokumentacji. Ale
wplywu środowiska i opadów
nego Piotr Polejowski posta-
znacznie mniejsze stalle zosta-
rzeźbione postacie Apostolów.
w pierwszej kolejności staramy
atmosferycznych. Prace kon-
nowil metodami malarskimi
serwatorskie zostaly sfinan-
ly przerobione przez stolarzy
Pierwotnie w XVII wieku byly
się zachować jak najwięcej ory-
uzyskać efekt zbliżony do stiu-
z Obroszyna kolo Lwowa w la-
to stalle manierystyczne, nie-
ginalu z XVIII wieku. Wszystko
sowane w ramach programu
ku i koncepcja ta obejmowala
tach 17691770 i dekorowane
co mniejsze, na mniejszą część
razem to ogrom pracy i caly
,,Ochrona dziedzictwa kulturo-
przez snycerza Jana Krusza-
siedzeń. Przetrwaly z maly-
wego za granicą" zarządzane-
nowskiego w roku 1771, poma-
mi zmianami do XVIII wieku,
go przez warszawski Instytut
,,Polonika". Niestety nie zostala
lowane i pozlocone przez Józefa
kiedy to arcybiskup W. H. Sie-
Jaźwińskiego w roku 1789.
rakowski postanowil zmienić
odnowiona fasada kamienicy,
Konserwator Pawel Sadlej
wyraz artystyczny wnętrza ka-
która też jest zabytkiem archi-
zauważyl, że ,,ten obiekt (czy-
tedry. Zrezygnowano z gotyc-
tektury i podlega kompeten-
li stalle kanonickie) wplywa
kich elementów na rzecz baro-
cji lwowskich konserwator-
skich wladz miejskich (Zarządu
na stan estetyczny calej kate-
kowych i nadano stallom nowy
dry". Grupa konserwatorów na
ksztalt. Stalle rozbudowano,
Ochrony Środowiska Histo-
czele z Pawlem Sadlejem skla-
dodano wiele nowych elemen-
rycznego). Powtarza się histo-
da się z pięciu osób Polaków
tów, na przyklad plyciny z Apo-
ria z ubieglych lat, kiedy Fun-
i Ukraińców. Pawel Sadlej jest
stolami i świętymi. Obecnie
dacja Dziedzictwa Kulturowego
odnowila rzeźby na fasadach
wytrawnym konserwatorem
w formie ideowej, materialnej,
dziel sztuki z Warszawy, lecz
to co widzimy, to koniec XVIII
kamienic przy ulicy Teatralnej
też od lat związany z ratowa-
wieku, ale jednak w czasie re-
10 (figury Marsa i Minerwy),
niem, konserwacją zabytków
gotyzacji prezbiterium katedry
również przy ulicy Drukarskiej
wspólnego dziedzictwa na te-
(przelom XIX i XX wieku) stalle
11 (figura św. Michala Archa-
niola), przy ulicy A. Górskiej
renie Ukrainy, również we
rozbudowano dodając siedzi-
Lwowie. Między innymi w ka-
ska, które i tak pierwotnie byly
5 (kompozycja ,,T. Kościuszko
tedrze lwowskiej pod jego kie-
już poszerzone. Postanowio-
pod Raclawicami"), lecz fasady
rownictwem odnowiono czte-
no też przemalować stalle, które
kamienic nadal pozostają bar-
ry zabytkowe XVIII-wieczne
zostaly doprowadzone do stanu
dzo zaniedbane i po prostu bla-
gają o remont i restauracje. Jak
barokowe konfesjonaly. Kilka
jak to widzimy obecnie. Mają
lat Pawel Sadlej na czele eki-
wygląd meblowy. Obiekt jest
można i trzeba prowadzić prace
py konserwatorów poświęcil
bardzo zniszczony. Elementy
konserwatorskie podamy w ko-
ratowaniu dwóch ogromnych
rzeźbione są bardzo zniszczone
lejnym reportażu, na przykla-
obrazów olejnych z kościola
przez drewnojadów. Konstruk-
dzie odnowienia studni św. Jana
z Dukli na dziedzińcu kościola
rzymskokatolickiego w Żól-
cja byla również rozklejona, za-
kwi. Są to slynne XVII-wieczne
padala się podloga. Bylo bardzo
oo. bernardynów pw. św. An-
dziela wloskiego malarza Mar-
dużo drobnych ubytków. Po-
drzeja Apostola.
cina Altamontego ,,Bitwa pod
wierzchnia zloceń byla bardzo
(cdn.)
STALLE KANONICKIE