img
18
nr 23 (459) 17­30.12.2024
Wspomnienia
www.kuriergalicyjski.com
Kardynal Marian Franciszek Jaworski
i jego przyjaźń z papieżem Janem Pawlem II (cz. 1)
zrobić pewien wysilek po twoim
Po 2005 roku w wielu
powrocie, w ciągu września, aby
mediach pojawily się
zbudować stosowny plan tego
liczne publikacje nt.
studium, zmontować zespól wy-
przyjaźni kardynala
kladowców i dogadać się z nimi
Mariana Jaworskiego
co do kierunku i charakteru stu-
z papieżem Janem
dium. Bardzo proszę, abyśmy na
Pawlem II. Przypomnienia
ten temat mogli porozmawiać
w okresie po twoim powrocie".
o tym pojawiają się
Wezwanie do dialogu zna-
również w obecnych
lazlo swoje odbicie w liście już
publikacjach i audycjach
papieża Jana Pawla II do arcy-
radiowo-telewizyjnych.
biskupa Mariana Jaworskie-
Również na stronach
go z 17 kwietnia 1994 roku,
,,Kalendarza czynności",
w którym pisal: ,,Drogi Maria-
nie! List pisany w Dzień Zmar-
prowadzonych przez ks.
twychwstania  spotyka  się
Mariana Jaworskiego
DYPLOM DOKTORSKI
z tym, o czym tutaj mówiliśmy
można odczytać szereg
KS. MARIANA JAWORSKIEGO
wlaśnie w tym czasie. Byli tu-
wzmianek o przyjaźni
i filozofów. Poza dyskusjami,
taj Duśka z Andrzejem, a także
z kard. Karolem Wojtylą,
odczytami, rekolekcjami i in-
ksiądz Tadeusz z Lublina. I tak
chociaż brak w nich
nymi formami dzialania w tym
jak w liście, tak i w naszych roz-
środowisku byly organizowane
mowach, wracaliśmy do Osoby
jasnego stwierdzenia, że
grupowe wycieczki.
i czynu. Wszyscy pamiętają, że
kardynal Wojtyla, czy
Przyjacielska znajomość ks.
to wlaśnie ksiądz Marian prze-
później jako papież byl
prof. Mariana z bpem Karolem
sądzil o pierwszej publikacji
jego przyjacielem. Sam
Wojtylą znajdowala również
tego studium w Polsce.
także rzadko i niechętnie
swoje odbicie na polu dociekań
Refleksje zawarte w liście
o tym mówil, gdyż jak
filozoficznych, glębszych prze-
idą dalej: idą w stronę antropo-
stwierdzal ,,przyjaźń
myśleń i wzajemnych konsulta-
logii teologicznej. Myślę, że jest
cji, a nawet planów, zmierzają-
to wlaśnie ta antropologia, którą
to relacja, o której się
cych do rozwoju bazy naukowej
musimy odnaleźć u podstaw en-
PRZED DOMEM ARCYBISKUPÓW W LUBACZOWIE, 1991
nie mówi". Zaznaczal
cykliki Veritatis splendor: praw-
w Krakowie. Dowodem tego jest
przy tym, że nie chcial
jeden z listów z lat sześćdzie-
na Kleparzu. Tam wlaśnie spo-
Przez caly czas bowiem miesz-
dziwe samospelnienie się (czyli:
być posądzony o jakieś
siątych, skierowany przez abpa
tkal o sześć lat starszego ks.
kalem w Krakowie i bylem
spelnienie siebie w prawdzie)
przywileje uzyskane z tego
Karola Wojtylę do ks. Maria-
Karola Wojtylę, który wlaśnie
związany z Wyższym Semi-
jest możliwe tylko dzięki lasce
tytulu.
na Jaworskiego, w którym pi-
Chrystusowego Odkupienia.
narium Duchownym, a potem
zakończyl dotychczasową po-
sal: ,,Drogi Marianku! W ostat-
slugę wikariuszowską przy
Wydzialem Teologicznym i Pa-
Tak więc twój wielkanocny
nim twoim liście wspomnialeś,
kleparowskiej świątyni.
pieską Akademią Teologiczną.
list stanowi jakby zaproszenie
MARIAN SKOWYRA
K
że myślisz o dialogu. Ja też tutaj
Mimo nowych obowiązków
Stąd nasza wieloletnia znajo-
do dalszej dyskusji, także w na-
o tym myślę ­ i z nadchodzącym
werenda  zachowanych
ks. Karol Wojtyla nie zerwal
mość i przyjaźń. Ta znajomość
wiązaniu do Levinasa czy też
rokiem ­ zestawiam te myśli,
do Edith Stein. Kiedy będzie-
materialów
wykazuje
dla mnie byla darem Bożym,
związków z parafią św. Floria-
które sformulowalem, gdyśmy
natomiast, że to wlaśnie
na, lecz przez wiele lat utrzy-
gdyż przez wiele lat moglem żyć
my mieli sposobność podjąć za-
po raz pierwszy na ten temat
z racji przyjaźni z kardynalem
mywal ścisle kontakty z zor-
blisko tego czlowieka, z potem
sadnicze tematy? Cieszę się, że
rozmawiali (w czasie wyciecz-
Wojtylą ks. Marian Jaworski
ganizowanym tam przez siebie
także utrzymywać kontakty
metropolita lwowski znajduje
ki na Turbacz). Zdaje mi się też,
często zaznawal niesprawie-
duszpasterstwem  akademic-
już jako z Ojcem Świętym ­ Pio-
jeszcze przestrzeń w sobie dla
że byloby dobrze już w tym roku
dliwych krzywd i to zarówno ze
kim. W to duszpasterstwo zaan-
trem naszych czasów. Poza kra-
tej problematyki. Ja również.
akademickim ruszyć ze stu-
strony ówczesnych wladz ko-
gażowal się również ks. Jawor-
kowskimi spotkaniami wyso-
Nie na próżno Boecjusz napisal
consolatio filosofiae".
dium dialogu, choć wiele rzeczy
munistycznych, jak i kościel-
ski. O tych początkach przyjaźni
ko cenię sobie dalsze spotkania
jest jeszcze niedopracowanych.
nych, zwlaszcza tych wpląta-
tak po latach wspominal kardy-
w Watykanie i Castel Gandolfo".
Problematyka  filozoficzna
Studium dialogu musi się chyba
nych we wspólpracę z aparatem
nal Marian Jaworski: ,,Pozna-
przebijala się również w liście
Na drogach dociekań
przeszkolić przez stadium eks-
bezpieki jako tajni wspólpra-
lem Ojca Świętego jeszcze jako
papieża do abpa Mariana Jawor-
filozoficznych
perymentalne, i trzeba będzie do-
cownicy (TW) lub też nazywa-
księdza doktora w 1951 roku,
skiego z 24 lutego 1995 roku:
szukiwać jego coraz doskonalszej
ni księżmi patriotami, do któ-
kiedy przybylem do Krakowa,
Dwóch przyjaciól polączy-
,,Otrzymalem list z 20 bm.,
postaci. Okolicznością sprzyjają-
rych kategorii nie należeli ani
ażeby przygotować doktorat na
lo wspólne umilowanie gór
a przedtem jeszcze wspanialy
cą jest to, że na takie studium ist-
kard. Wojtyla, ani ks. Jaworski.
Wydziale Teologicznym UJ. Od
i uprawiania sportów zimo-
tekst w związku z książką. Po-
nieje wyraźne zapotrzebowanie
Aparat bezpieczeństwa przez
tego czasu zaczęly się moje kon-
wych i letnich. Również dzialal-
dziwiam, ile trudu sobie zadaleś,
wśród księży. Byliby więc kan-
wiele lat dążyl do ich zdyskre-
takty z nim, najpierw naukowe,
ność w ramach Klubu Inteligen-
Drogi Marianie, aby przeanali-
dydaci. Chyba też znalazlby się
dytowania i ośmieszenia przed
a potem duszpasterskie ­ już
cji Katolickiej dawala możliwość
zować ten wywiad z V. Messo-
organizator studium w osobie ks.
wiernymi. W tym celu oby-
jako z biskupem, arcybisku-
bliższego poznania i zaprzyjaź-
ri, który nieoczekiwanie okazal
M. Jakubca. Natomiast trzeba by
dwaj przyjaciele byli śledzeni,
pem i kardynalem krakowskim.
nienia się tych dwóch kaplanów
się bardzo przydatny. Ta analiza
a nawet zabiegano o podlożenie
przypomina mi dawniejsze tek-
w ich mieszkaniach podsluchu.
sty związane z Osobą i czynem.
W poprzednich opracowa-
Za wszystko to jestem bardzo
niach wielokrotnie wspomi-
wdzięczny.
nano o skrzyżowaniu dróg ży-
Jestem również wdzięczny
ciowych kard. Karola Wojtyly
za tyle życzliwości twoich au-
i ks. prof. Mariana Jaworskie-
striackich przyjaciól. Zalączam
go, zwlaszcza kiedy omawiano
do tego listu blogoslawieństwo
wypadek kolejowy w 1967 roku
dla ks. Wolfa oraz życzenia
pod Olsztynem oraz ostatnie
zdrowia dla P. Pruscha.
dni życia papieża Jana Pawla II,
Ufam, że będzie nam dane
któremu kard. Marian Jaworski
znowu się spotkać i porozma-
udzielil sakramentu namasz-
wiać ­ również o sprawach
czenia chorych.
wielkiej metropolii lwowskiej.
Początki przyjaźni dwóch
Na Wielki Post życzę szczegól-
filozofów sięgają 1951 roku,
nych lask".
kiedy to ks. Marian Jaworski
Wierny sprawie
za sugestią i zgodą abpa Euge-
uregulowania statusu
niusza Baziaka podjąl studia
wyższych uczelni papieskich
specjalistyczne na Wydzia-
i stopni naukowych w Polsce
le Teologicznym Uniwersyte-
tu Jagiellońskiego w Krakowie.
Przyjaźń pomiędzy kardy-
Zamieszkal wówczas jako re-
nalem Wojtylą a ks. Jaworskim
zydent przy parafii św. Floriana
wzmacniala się również w latach
UROCZYSTOŚCI W KRAKOWIE. PRZEWODNICZY ABP E. BAZIAK OBOK KS. M. JAWORSKI