23
nr 23 (459) 1730.12.2024
Okruchy historii
www.kuriergalicyjski.com
Okopisko
przedstawiano kamienne lwy,
niedźwiedzie chronily wiecz-
ny odpoczynek Bera czy Dowa.
Wolfa przedstawial wilk, jeleń
Gersza lub Cwi, goląb Jone,
ryba zaś Fiszla. Badacz sym-
boliki żydowskich nagrobków
Dmytro Panajir pisze, że na na-
grobkach dziewic przedstawia-
no lanie lub jednorogi symbo-
le czystości i cnoty. Pochówki
kobiet zamężnych można latwo
poznać po pięcioramiennych
świecznikach z ptakami po
bokach. Ptak bowiem to alegoria
rodzinnego gniazda.
Na starym okopisku znala-
zly wieczny spoczynek licz-
ne znane postacie. Pochowano
tu kilka pokoleń rabinackiej
dynastii Horowitzów, wlada-
jących darem przekleństwa.
Spoczęli tu burmistrz Stanisla-
ZA DRUGICH SOWIETÓW CMENTARZ ZACZĄL NISZCZEĆ
wowa Artur Nimgin, zaloży-
Cokolwiek byśmy mówili,
W latach późniejszych, gdy Ży-
ciel fabryki drożdży i spirytusu
ale Stanislawów byl
dów zmuszano do grzebania
Filip Liberman, posel do sejmu
zmarlych w trumnach, robili oni
austriackiego Karol Halpern.
miastem żydowskim.
w ich wieku niewielkie otwory
Do tej szacownej kompanii do-
Prawie polowę jego
lub wrzucali do trumny grudkę
lączylo dwóch wolnomularzy.
mieszkańców stanowili
FUNDAMENT POMNIKA CZEKISTOM ULOŻONY BYL Z MACEW
ziemi.
Czcigodni panowie Mejer Sager
mieszkańcy wyznania
W odróżnieniu od chrześci-
zaklócać spokoju zmarlych.
mogily byly rozkopane, a trupy
i Gedali Fejer byli czlonkami
mojżeszowego. Wcześniej
W soboty i wielkie święta re-
jan, Żydzi nie czekają z pogrze-
odkryte i rozszarpane. Przera-
lwowskiej loży ,,Szczera przy-
lub później wszyscy oni
bem trzy dni. Za optymalny
ligijne odwiedzanie cmentarzy
żona straż nocna mówila, że co
jaźń" i pierwszymi żydomaso-
znaleźli się w bejt olamie,
jest zabronione.
uważany jest pochówek jesz-
nocy z sąsiedniego cmentarza
nami Stanislawowa.
cze tego samego dnia przed za-
chrześcijańskiego przychodzą
Z czasem cmentarz zapel-
czyli ,,domu wieczności".
Owoce i upiory
chodem slońca. Żydzi omywają
dwa upiory, by znęcać się nad
nil się calkowicie i pod koniec
Tak nazywany jest po
W polowie XVIII w. zawalila
zmarlego, ubierają w specjal-
zwlokami. W końcu okopisko
1920 r. zostal zamknięty. Odtąd
żydowsku cmentarz.
nie przygotowane biale szaty
się stara synagoga. Gmina ży-
pozostalo bez straży, bo nikt
Żydzi grzebali swych zmarlych
Dziś opowiem o historii
dowska miasta zwrócila się do
spodnie, koszulę i kipę. Nie za-
z Żydów nie chcial mieć nic
na nowym cmentarzu, za dzi-
żydowskiego cmentarza
lwowskiego arcybiskupa ka-
pominają i o bialych pantoflach.
wspólnego z ciemnymi silami,
siejszym miejskim jeziorem. Na
w Stanislawowie
tolickiego Waclawa Sierakow-
Twarz zakrywana jest kawal-
a i chrześcijanie niezbyt się do
okopisku pozostalo jednak wie-
skiego z prośbą o zezwolenie na
kiem plótna. Mężczyzn zawi-
tego kwapili. Tymczasem znę-
le wykupionych (czyli zarezer-
niestety, dziś już
jają w tales rytualną narzut-
wybudowanie nowej. Zgodzil
canie się nad zwlokami wciąż
wowanych) miejsc, pochówki
nieistniejącego.
się, ale wysunąl szereg warun-
kę z frędzlami, w której za życia
trwalo. Nareszcie sprawą zajęlo
więc odbywaly się tu do 1941 r.
ków, znacznie ograniczających
chodzili do synagogi. Przed po-
się stanislawowskie starostwo
IWAN BONDAREW
Kino może wszystko
i poniżających gminę żydow-
chówkiem rabin obcina jeden
ochronę cmentarza objęla au-
Zdążyć przed zachodem
ską. Niektóre punkty, odnosily
z frędzli na świadectwo, że zo-
striacka warta wojskowa.
Pierwsza masowa egzekucja
slońca
stala odmówiona ostatnia mo-
się również do stanislawow-
Pierwszej nocy żolnierze
ludności żydowskiej Stanisla-
W pierwszych miesiącach
skiego okopiska:
dlitwa. Kobiety grzebane są
zauważyli, jak od strony mia-
wowa miala miejsce wlaśnie na
istnienia Stanislawowa Żydów
,,Żeby ci Żydzi pościna-
w wielkich sześciokątnych ka-
sta dwie biale postacie szybko
okopisku. Świadek Wolodymyr
grzebano w Tyśmienicy. Trwalo
li wszystkie drzewa, zwlaszcza
walkach plótna koloru czarnego
przeskoczyly rów. Otworzono
Baran wspomina, jak we wrze-
to do 17 września 1662 r., kie-
owocowe, na swoim cmentarzu
z gwiazdą Dawida.
do nich ogień i oba potwory za-
śniu 1941 r. Niemcy spędzili tu
dy to Andrzej Potocki wydal
i żeby utrzymywali caly plac
Zmarly grzebany jest szybko,
bito. Okazalo się, że byly to dwa
okolo stu ludzi i z zimną krwią
gminie żydowskiej przywi-
cmentarza goly. To w tym celu, by
bez muzyki. Dzieciom i kobie-
biale psy panów Wirtelrmarcha
rozstrzelali ich z muru cmen-
lej. Pośród ich praw i obowiąz-
owoce nie kusily ludzi chrześci-
tom, bliskim zmarlego, nie po-
i Rotkegla. Prawdopodobnie
tarnego. Pozostala po nich na
ków Żydom: ,,...na groby swoich
jańskich godzić się na prace na
leca się uczestnictwa w pogrze-
wlaściciele slabo karmili swe
ziemi wielka krwawa plama,
przeznaczono okopisko, nie-
cmentarzu. Chalupę (tzn. tagorę
bie. Stypa jest skromna wypija
pupile, więc szukaly one dodat-
która przez kilka dni świad-
opodal miasta". Leżalo ono przy
budynek, gdzie omywa się zmar-
się kieliszek wódki i przegryza
kowego pożywienia na okopi-
czyla o straszliwej tragedii.
drodze tyśmienickiej, w miej-
lych) przy cmentarzu zezwalamy
czymś slodkim może być to
sku. Po tym incydencie cmen-
Na początku lat 60. XX w.
scu dzisiejszego kina ,,Kosmos".
posiadać, ale żeby do niej chrze-
leikich (coś w rodzaju placka
tarz otoczono wysokim murem.
wladze sowieckie przystąpily
,,Okopiskiem"
określano
ścijan nie wpuszczano.
miodowego) lub strudel.
do systematycznego niszczenia
Tu byli najlepsi ludzie
w Galicji żydowskie cmentarze.
Żeby na przyszlość terenu
Zmarlych wypomina się
cmentarza. Niebawem wybudo-
Na pewno dlatego, że okopane
tego cmentarza nie poszerzać
na 7 i 30 dzień. W kalenda-
Nagrobek na żydowskiej mo-
wano tu szerokoformatowe kino
byly rowem i otoczone niewiel-
i ziemi nie dolączać.
rzu żydowskim jest też spe-
gile nazywa się macewa lub ma-
,,Kosmos" wprost na kościach.
kim walem ziemnym. Czyniono
Pogrzeby żeby czyniono
cjalny miesiąc na wypominki
cewot. Zrozumiale, że krzyży na
Mieszkańcy wspominają, jak
tak, aby świat żywych odgro-
przed wschodem lub po zacho-
Emul, przypadający na sier-
nich nie ma. Religia zabrania
przed pierwszym seansem byla
dzić od świata zmarlych, a tak-
dzie slońca".
pień-wrzesień. Wówczas przy
Żydom przedstawiać na mace-
ulewa i część sufitu w foyer za-
że, aby zwierzęta domowe nie
Ale najgorsze dopiero mialo
macewach na grobach stawia
wach postacie ludzkie. Stąd ży-
walila się. Wielu powiązywalo
bezcześcily uświęconej ziemi.
nadejść. W 1808 r. na cmentarzu
się świeczki. Palić papierosy,
dowscy rzeźbiarze starali się te
to wydarzenie z niewlaściwym
Żydowskie obrzędy pogrze-
pojawily się ...upiory. Historyk
jeść i śpiewać na cmentarzach
zakazy pominąć. Na przyklad,
wyborem miejsca budowli
bowe nieco różnily się od chrze-
Sadok Barącz pisze, że rankiem
zabrania się nic nie powinno
na macewach Lwa czy Lejby
zmarli nie lubią, gdy się niepo-
ścijańskich i warto zatrzymać
koi ich wieczny sen.
się na nich dokladniej. Wedlug
Szczytem bluźnierstwa stal
legendy biblijnej pierwszego po-
się los starych macew. Wyko-
chówku dokonal znany wszyst-
rzystano je jako krawężniki na
kim Kain. Po zabójstwie swego
wielu ulicach miasta. Kamien-
brata Abla, zloczyńca nie namy-
nymi nagrobkami wybruko-
ślal się dlugo, co zrobić z cialem.
wano część ul. Króla Daniela.
Zobaczyl, jak kruk zakopuje do
Gdy w 1991 r. zwalono pomnik
ziemi martwego kruka. Powtó-
poleglym czekistom, okazalo
rzyl więc to co widzial i odtąd
się, że jego fundament w calości
grzebalna zasada narodu wy-
zlożony jest z macew.
branego to ,,proch do prochu,
Dziś stare okopisko poza ki-
ziemia do ziemi".
nem ,,Kosmos" już nic nie przy-
To wlaśnie dlatego Żydzi nie
pomina. Z wyjątkiem chyba za-
uznają trumien. Cialo owija-
chowanego fragmentu starego
ją w plótno i spuszczają do gro-
ogrodzenia, prawie niewidocz-
bu. Slynny Calun Turyński jest
nego zza kublów na śmieci.
wlaśnie zwojem takiego plót-
Może warto byloby usta-
na pogrzebowego Chrystus
wić tu przynajmniej jakiś znak
byl bowiem po Matce Żydem.
upamiętniający to miejsce.
NAJSTARSZE ZDJĘCIE ŻYDOWSKIEGO CMENTARZA, LATA 30. XX W.