img
28
nr 23 (459) 17­30.12.2024
Kurier kulturalny
www.kuriergalicyjski.com
Ostatnie lata J. H. Rosena we Lwowie 1934­1937 (cz. 2)
W latach 1930­1934
również tradycyjnych sche-
wedlug projektu architekta Ka-
matów kompozycyjnych. Na
rola Wojciechowskiego. Jest to
Jan Henryk Rosen
przyklad, kompozycja oklad-
duży neogotycki ceglany ko-
nawiązal wspólpracę
ki książki ,,Św. Ludwik król
ściól zalożony na planie krzyża.
z poznańskim
francuski" znacznie różnila się
W oknach prezbiterium w 1928
wydawnictwem
od przedstawienia tegoż kró-
roku wprawiono cztery witraże
la na malowidle w kaplicy na
autorstwa artysty malarza Je-
,,Księgarnia
Kahlenbergu.
rzego Edwarda Winiarza, wy-
św. Wojciecha"
Okladki
zaprojektowane
konane w Zakladzie witraży
i przygotowal serię
w 1934 roku byly już ostatni-
S. G. Żeleńskiego w Krakowie.
okladek dla malych
mi, które J. H. Rosen wykonal
Przedstawialy one Matkę Bo-
do tej serii. Wyjazdy zagra-
ską z Dzieciątkiem i św. Józefem,
książeczek pod
niczne, praca w różnych czę-
hold Trzech Króli, hold paste-
ogólnym tytulem
ściach kraju, projektowanie
rzy i hold różnych ludzi malemu
,,Żywoty świętych".
monumentalnych polichromii
Chrystusowi. Śmierć artysty
nie zostawialy artyście cza-
przeszkodzila dalszej wspól-
su na dalszą wspólpracę z wy-
pracy z częstochowską parafią
JURIJ SMIRNOW
M
dawnictwem ,,Księgarnia św.
i w 1929 roku parafia zwrócila
ożna sugerować, że jed-
Wojciecha".
Wydawnictwo
się do J. H. Rosena z prośbą wy-
ną z pierwszych okladek
kontynuowalo cykl ,,Postacie
konanie projektów kolejnych
J. H. Rosen wykonal dla
świętych" do 1939 roku. Kilka-
czterech witraży do dużych lu-
eseju S. Jedlińskiego o św. Ja-
dziesiąt okladek zaprojektowala
kowych okien prezbiterium. Już
nie Chrzcicielu. Jej reprodukcję
znana lwowska artystka Aniela
w 1930 roku artysta pokazal na
Pawlikowska. Wykonala m. in.
już w 1930 roku opublikowalo
wystawie warszawskiego To-
czasopismo ,,Tęcza". W następ-
postacie św. Klary, św. Elżbie-
warzystwa Zachęty Sztuk Pięk-
nym 1931 roku zostala opubli-
ty, św. Franciszka z Asyżu, św.
nych (TZSP) wykonane projekty,
kowana reprodukcja wizerun-
Michala, św. Anny, św. Krzysz-
mianowicie ,,Malżeństwo Naj-
ku św. Jana od Krzyża. Teksty
tofa, św. Jerzego, św. Barbary, św.
świętszej Maryi Panny" (karton
Róży z Limy, św. Dominika, św.
na pewno byly pisane kilka lat
do witraża, gwasz), ,,Św. Rodzi-
później i książeczki okazaly się
Mikolaja, św. Lukasza, św. Ce-
na szuka daremnie mieszka-
drukiem w 1934 roku. Obydwie
cylii, św. Radegundy, św. Jana
nia" (karton do witraża, grisail-
JAN HENRYK ROSEN, AUTOPORTRET
sceny wyróżniala precyzyj-
Nepomucena, św. Joanny ďArc.
le), ,,Ucieczka do Egiptu" (karton
ność w rysunku i przemyślany
Prace dla wydawnictwa ,,Księ-
silnie podkreślone zarówno
krótkiego wyjazdu do War-
do witraża, grisaille), ,,Święta
garnia św. Wojciecha"tylko
moment religijny, jak i narodo-
szawy zmarl jego 82-letni oj-
charakter kompozycji. Św. Jan
Rodzina w Egipcie" (karton do
Chrzciciel byl przedstawiony na
częścią (i to malo znaną) twór-
wy". W tym nie poślednią rolę
ciec Jan Bogumil Rosen, znany
witraża, gwasz) i dwa szkice
odegral ,,olbrzymi fryz, bogato
malarz-batalista. Matka Wan-
kolanach, odziany tylko w brą-
czości artystki w tematyce reli-
kolorowe, akwarelowe. Zamó-
zdobiony, pędzla znanego pol-
da Henryeta Rosen przeżyla
zową owczą skórę. Scenętak
gijnej. Aniela Pawlikowska ilu-
wienie na wykonanie zlożono
opisal historyk sztuki Wlady-
strowala książki, projektowala
skiego malarza Jana Henry-
męża tylko na kilku miesięcy
warszawskiej pracowni witra-
karty pocztowe, np. bożonaro-
ka Rosena... Fryz przedstawia
i zmarla we Lwowie. Zostala po-
slaw Kozicki: ,,W górną część
ży Franciszka Bialkowskiego,
jego postaci ...silą nadziemskie-
dzeniowe, wydane w ,,Książ-
,,Polskę matką świętych, tar-
chowana na cmentarzu Lycza-
co mialo miejsce chyba nie bez
go cudu wlewa się mistyczne
nicy ­ Atlas" w 1938 r., obraz-
czą chrześcijaństwa". Tę Polskę
kowskim. Na jej grobie w 1937
udzialu Rosena, który w tych
symbolizuje Wawel, malowa-
roku Jan Henryk z siostrą Zofią
życie. Prawa ręka jest podnie-
ki drukowane na kartonie, np.
latach wlaśnie z tym warszta-
siona ruchem kaznodziejskim.
,,Pamiątka pierwszej Komunii
ny zlotem, po którego bokach
ufundowali pomnikową plytę
tem wspólpracowal. Już w tymże
świętej" wydaną w ,,Księgarni
umieszczono postacie wielkich
z piaskowca, która zachowala
Palce rozstawione w znaku ,,V"
1930 roku wszystkie cztery wi-
­ ,,victoria". W miejscu odciętej
św. Wojciecha" (ok. 1938 r.)
Polaków: św. Jana Kantego, Jana
się do dziś. W tychże latach ar-
traże zostaly wykonane w szkle
glowy zajaśniala aureola świę-
W 1936 roku Jan Henryk
Kochanowskiego,  kardynala
tysta prowadzil pertraktację we
i wstawione w okna katedry.
Rosen znów jedzie do Wloch.
Ledóchowskiego, św. Stanisla-
Lwowie w sprawach wykonania
tości w ksztalcie slonecznej
Oprócz sceny glównej w każdym
monstrancji przeciętej smuga-
Tym razem byl on personalnie
wa Kostki, św. Jozafata Kunce-
kilku kolejnych projektów, zaś
witrażu występują sceny górne
wicza, księdza Skorupki, króla
w każdym kolejnym przypadku
mi promiennego krzyża i okolo-
zaproszony do udzialu w Mię-
i dolne. W dolnej części umiesz-
na tęczowymi kolami rajskiego
dzynarodowej Wystawie Pra-
Jana III Sobieskiego i Marszalka
i z różnych powodów nie doszlo
czono również sygnatury au-
Józefa Pilsudskiego. Na pięk-
do ich realizacji. Na przyklad,
światla". Bez żadnego wątpienia
sy Katolickiej. Dla polskiego
tora i zakladu F. Bialkowskiego
dzialu wystawy artysta wy-
nym brokacie rozpina skrzy-
rozmawiano o ozdobieniu mo-
postać świętego ma swój proto-
oraz banderole z inskrypcjami
typ w malowidle ,,Ścięcie glowy
konal dziesięciometrowy fryz.
dla wielki Orzel Bialy i świe-
zaikami wnętrza Kaplicy Orląt
lacińskimi.
ci napis: ,,Polonia antemurale
na Cmentarzu Obrońców Lwo-
św. Jana Chrzciciela" w Katedrze
Malowidlo bylo glównym ak-
Kolejne zespoly witraży J. H.
Ormiańskiej, również w obrazie
centem sali polskiej i przed-
christianitatis".
wa. Także interesująco wyglą-
Rosen zaprojektowal do świą-
W ostatnich dwóch latach
dala propozycja ozdobienia ma-
,,Św. Jan Chrzciciel po ścięciu"
stawialo Polskę uczoną i Pol-
tyń w miejscowościach dale-
skę bohaterską, ,,Polskę matkę
pobytu w kraju J. H. Rosen dostal
lowidlami ściennymi kościola
(,,Wizja Katarzyny Emmerich",
kich od Lwowa, mianowicie
kilka zamówień na ozdobienie
pw. Matki Boskiej Nieustającej
1925 r., obraz znajduje się we
świętych, tarczę chrześcijań-
w Podkowie Leśnej pod Warsza-
prowincjonalnych  kościolów
Pomocy i św. Józefa klaszto-
lwowskiej Galerii Sztuki). Druga
stwa". To nowe monumental-
(1936) i w Skarżysku-Ka-
figura na okladce ­ to sztywna
ne dzielo J. H. Rosena mialo
w województwie lwowskim.
ru Karmelitanek Bosych przy
miennej (1938­1941). Ostatnie
Artysta na dlugo wyjeżdżal ze
ul. Potockiego, do czego jednak
oparta o miecz Salome. Jej hie-
dobrą opinię w prasie. Po za-
zamykają polski, a także euro-
kończeniu wystawy artysta
Lwowa, byl bardzo zajęty. Może
również nie doszlo.
ratyczna i ekspresyjna postać
pejski okres w twórczości ar-
dlatego w latach 1935­1937 nie
Malo znanymi dla badaczy
wywolala wielkie wrażenie.
podarowal go do rezydencji
tysty. W 1937 r. na zaproszenie
bral udzialu w krajowych wy-
twórczości J. H. Rosena pozo-
Jednak dojrzalość, umiejętność
prymasa Polski w Warszawie.
ambasadora Rzeczypospolitej
kompozycji niewielkiej okladki
Warszawska ,,Kultura" pisala,
stawach artystycznych. Tym-
stają jego witraże w katedrze
w USA Jerzego hr. Potockiego
czasem artysta przeżyl tra-
pw. Świętej Rodziny w Czę-
jednoznacznie wygrywa w po-
że bardzo okazale przedstawia
Jan Henryk Rosen wyjechal do
się ,,dekoracja polskiego dzia-
giczne wydarzenia rodzinne.
stochowie. Świątynia zostala
równaniu z obrazem Rosena na
Stanów Zjednoczonych i nigdy
8 listopada 1936 roku podczas
wzniesiona w latach 1902­1908
ten sam temat, wykonanym
lu wystawy, w której zostaly
więcej do ojczyzny nie wrócil.
w 1925 roku.
W obrazie ,,Św. Jan od Krzy-
ża" artysta umieścil postać
świętego w habicie na tle kruż-
ganku i gwiaździstego nieba.
Obok świetlista postać ducha,
który w calkiem realnej ręce
trzyma pochodnię. Kompozy-
cja okladki żywo przypomina
ulubioną manierę artystycz-
ną J. H. Rosena wykorzystaną
np. w ,,Pogrzebie św. Odylo-
na" i w projekcie witraża ,,Św.
Jan od Krzyża" (1925 rok, wi-
traż nie zostal realizowany). Na
części okladek Rosen wyko-
nal calkiem oryginalne kom-
pozycje i przedstawil postacie
świętych spoza kręgu swo-
POLSKA MATKĄ ŚWIĘTYCH, TARCZĄ CHRZEŚCIJAŃSTWA
ich ulubionych bohaterów, jak