img
28
nr 24 (460) 31.12.2024­16.01.2025
Okruchy historii
www.kuriergalicyjski.com
Ostatnie lata J. H. Rosena we Lwowie 1934­1937 (cz. 3)
Nie mając zamówień we Lwowie,
Jan Henryk Rosen byl zmuszony
przyjmować zamówienia
na polichromię świątyń
prowincjalnych, między
innymi w kościele parafialnym
w Krościenku Wyżnym (1936 r.),
w nowo zbudowanym kościele
w Podkowie Leśnej niedaleko
Warszawy (1936 r.) w kaplicy
Seminarium Duchownego
w Przemyślu (1937 r.) i kościele
w miejscowości Lesko niedaleko
Sanoka (1937 r.). W 1937 roku
artysta otrzymal zamówienie na
wykonanie projektów witraży
okiennych dla neogotyckiego
kościola pod wezwaniem
Najświętszego Serca Jezusa
w Skarżysku Kamiennej
w górach Świętokrzyskich.
Projekty witraży do kościola
Najświętszego Serca Jezusa
w Skarżysku Kamiennej byly
już ostatnią pracą J. H. Rosena
wykonaną w kraju.
ŚW. MARCIN DZIELĄCY SIĘ PLASZCZEM Z ŻEBRAKIEM
Mościckiego, Ordynariatu Biskupa Przemy-
stylizowany w duchu sztuki lat 30. XX wie-
JURIJ SMIRNOW
ku, i inspirowany polichromią kaplicy Semi-
skiego J. E. ks. dra Franciszka Bardy, sta-
Kościól w Krościenku Wyżnym, malej
narium Duchownego we Lwowie, również
raniem miejscowego proboszcza kanonika
górskiej miejscowości w województwie
autorstwa Rosena. Trzeba jednak podkreślić,
Jana Telmy, komitetu parafialnego: hrabiny
lwowskim. Miejscowość odlegla od Krosna
Heleny Potockiej, Antoniego Michalskiego,
że nie obrazy figuralne, lecz ornamenty ro-
o 5 kilometrów, leży w dolinie rzeki Wisloka
Macieja Folty, Mikolaja Dębca oraz parafian,
ślinne i dlugie napisy inskrypcyjne dominu-
i powstala w XIV wieku za czasów króla Ka-
ją w polichromii świątyni. Na ten szczegól
kościól ten wymalowany w Roku Pańskim
INSKRYPCJA I FRAGMENT ORNAMENTU
zimierza Wielkiego. Miejscowy kościól pa-
zwracal uwagę jeszcze podczas wykonania
1936. Projektowal polichromię i wykonal ob-
rafialny pod wezwaniem św. Marcina zostal
24 m2 obrazów i weźmie na siebie nadzór
ornamentu z ptaszkami. Druga inskrypcja jest
polichromii proboszcz Jan Telma, który mię-
razy Jan Henryk Rosen. Polichromię wykonal
zbudowany dopiero w latach 1908­1910
artystyczny nad wszystkimi pracami.
umieszczona po prawej stronie obrazu na calą
Kazimierz Smuczak". Polichromia kościola
dzy innymi pisal: ,,Obrazy na zlotym tle, sty-
wedlug projektu lwowskiego profesora
Polichromię roślinną-ornamentalną we-
jego wysokość. Tekst stanowi cytat z Ewan-
pw. św. Marcina w Krościenku Wyżnym pre-
lowe napisy i ornamenty roślinne czynią wra-
Teodora Talowskiego, wybitnego architekta
dlug projektu Rosena mial wykonać Kazi-
gelii od św. Lukasza. Inicjaly na obydwóch
zentuje wysoki poziom artystyczny projektu
żenie stronic z rękopisów średniowiecznych.
projektanta wielu świątyń, m.in. kościola
mierz Smuczak. Do pomocy mial 14 malarzy,
napisach Rosen namalowal czerwoną kre-
Jeżeli chodzi o same obrazy, zdania mogą być
oraz wykonania. Calość polichromii robi silne
św. Elżbiety we Lwowie. Byla to świątynia
z nich trzech z ukończoną akademią sztuk
ską i wyzlocil. Pole dookola górnej części in-
podzielone, może teksty z Ewangelii i ,,Żywo-
wrażenie i jest dopasowana do neogotyckiej
neogotycka, zbudowana z nieotynkowa-
pięknych. Rosen zgodzil się wykonać swoją
skrypcji jest w calości wypelnione roślinnym
tów świętych są przydlugie, lecz calość robi
architektury świątyni autorstwa prof. Teo-
nej cegly na planie krzyża, z wydlużonym
pracę za 7 000 zlotych. Tyleż zaplacono K.
ornamentem ze stylizowanymi ptaszkami.
wrażenie". W ,,Kronice parafialnej" tenże ks.
dora Teofila Talowskiego, witraży autorstwa
prezbiterium i transeptem, z wysoką wieżą-
Smuczakowi z pomocnikami. Nie budzi wąt-
Fresk ,,Uczniowie św. Jana Chrzciciela u Chry-
Stefana Matejki (wykonane w 1910 roku
Jan Telma zapisal: ,,Piękna architektura ścian
-dzwonnicą i monumentalnym frontonem.
pliwości, że inspiracją projektu ozdobienia
stusa" w swoich wymiarach, umieszczeniem
w Krakowskim Zakladzie Witraży i Mozai-
i sklepienia, rosenowska polichromia, barw-
W latach 30. XX wieku ksiądz proboszcz
kościola w Krościenku poslużyla polichro-
inskrypcji i otaczającym je ornamentem, jest
ki S. G. Żeleńskiego) i neogotyckich oltarzy
ne witraże, a nawet posadzka tworzą nie-
Jan Telma rozpocząl remont kościola i po-
mia Rosena w kaplicy Seminarium Duchow-
bliźniacze do obrazu ,,Uzdrowiony trędowaty
zwyklą harmonię". To zdanie jak najbardziej
wykonanych przez Andrzeja Lenika z Kro-
stanowil ozdobić go stosowną polichromią
nego we Lwowie. Bylo to życzenie księdza
u stóp Jezusa". Na fresku Rosen przedstawil
opisuje wrażenie, jakie wywiera ozdobienie
sna. Roślinny ornament żywo przypomina
ścienną. W tej sprawie proboszcz konsul-
proboszcza, które podtrzymal też ks. Gerard
Chrystusa i dwóch uczniów św. Jana Chrzci-
świątyni i w tym ważne miejsce należy się
karty średniowiecznych rękopisów ilumi-
towal się też z pochodzącym z Krościenka
Szmyd. Otóż projekt J. H. Rosena przewidy-
ciela w malym, pustym pomieszczeniu z ma-
nowanych, oczywiście zmodernizowany,
Janowi Henrykowi Rosenowi.
Wyżnego księdzem Gerardem Szmydem,
wal wykonanie pięciu wielkich obrazów fi-
lym oknem. Taka aranżacja zbliża ten obraz
proboszczem parafii św. Marii Magdaleny
guralnych, malowanych temperą na tynku,
do sceny przedstawiającej Eucharystię we
we Lwowie, znanym i cenionym duchow-
mianowicie ,,Poselstwo uczniów św. Jana
lwowskiej kaplicy seminaryjnej. Bogatą bor-
nym. Ks. Szmyd stale utrzymywal kontakty
Chrzciciela do Jezusa", ,,Uzdrowiony trędo-
diurę dookola inskrypcji zdobi w dolnej części
z Krościenkiem Wyżnym i pomagal parafii.
waty u stóp Jezusa", ,,Św. Marcin dzielący się
precyzyjnie wykonane przedstawienie pawia
Wlaśnie ks. G. Szmyd polecil Jana Henry-
plaszczem z żebrakiem", ,,Św. Cecylia z anio-
z ogromnym ogonem.
ka Rosena, którego znal osobiście (w 1931
lem" i ,,Pan Jezus na krzyżu". Obok każdego
Fresk ,,Święta Cecylia z aniolem" Rosen
roku J. H. Rosen ozdobil polichromią kaplicę
obrazu artysta wykonal inskrypcje w języku
umieścil w lewej nawie bocznej (pytanie dla-
w kościele św. Marii Magdaleny). Ksiądz Jan
polskim z tekstem wziętym z Ewangelii i ,,Ży-
czego nie nad chórem muzycznym?). Nad ma-
Telma zwrócil się jednak najpierw do kilku
wotów świętych" ks. Piotra Skargi.
lowidlem umieszczono inskrypcję i otoczono
innych artystów, pragnąc wybrać najlep-
Każdy obraz oraz inskrypcję otaczal
wspólną bordiurą z ornamentem roślinnym.
szą (czy może najtańszą) ofertę. Wedlug
ornament roślinny. Na wszystkich ścia-
Tekst inskrypcji pochodzi z ,,Żywotów świę-
wspólczesnego monografisty dziejów tego
nach i sklepieniach umieszczono ornament
tych" Piotra Skargi. Czwarty obraz znajduje
kościola ks. Jana Szpunara, znany lwowski
roślinny. Szersze pasy ornamentalne zdo-
się w prawej nawie bocznej i przedstawia św.
malarz Julian Makarewicz ocenil wykonanie
bią luk tęczowy i ściany nad przejściami
Marcina, patrona świątyni. Święty rycerz
swego projektu polichromii na 28 000 zlo-
z nawy glównej do bocznych. Na tych pa-
stoi w zbroi obok konia i wedlug legendy
tych. Artysta malarz Witkowski, mlody ab-
sach obok stylizowanych liści i kwiatów
ofiarowuje polowę swego plaszcza żebrako-
solwent Akademii Sztuk Pięknych w Krako-
Rosen umieścil liczne przedstawienia pta-
wi. Ten fresk różni się od innych dość bogatą
wie, pochodzący z sąsiedniej miejscowości
ków, siedzących na galązkach lub fruwa-
gamą wykorzystanych przez artystę kolo-
Iskrzynia, zgodzil się malować kościól za
jących. Ten szczegól wyraźnie nawiązuje
rów. Nad malowidlem dluga inskrypcja z ,,Ży-
11 000 zlotych. Jego dość skromny projekt
polichromię świątyni w Krościenku do
wotów świętych" Piotra Skargi, w której opi-
naśladowal standardowe wzory z końca
wzorów polichromii kaplicy Seminarium
sano spotkanie św. Marcina z żebrakiem i sen
XIX wieku. Byl to projekt przeciętny, bez
Duchownego we Lwowie. Bogactwo skali
świętego. Ostatnie ­ piąte malowidlo pod
polotu fantazji, który wcale nie odpowiadal
barw potęgowano użyciem zloceń.
chórem przedstawia Pana Jezusa na krzyżu,
ambicjom ks. Jana Telmy. Wtedy zaproszo-
W prezbiterium po stronie Ewangelii Ro-
a pod nim stojącą Matkę Bożą wraz ze św. Ja-
no wlaśnie J. H. Rosena, który przyjechal
sen umieścil obraz przedstawiający ,,Posel-
nem Ewangelistą. Lęk tęczowy Rosen ozdo-
do Krościenka, obejrzal świątynię, której
stwo uczniów św. Jana Chrzciciela do Jezusa".
bil bogatą w kolory i wzory szeroką bordiurą.
architektoniczne formy wywarly na nim
Po przeciwleglej stronie ­ scena przedstawia-
Wśród stylizowanych liści i kwiatów artysta
wrażenie. Jednak i wymagania proboszcza
jąca Jezusa, a przed nim postać klęczącego
starannie wymalowal wyobrażenia ptaków,
byly bardzo ambitne. Ściany wielkiego ko-
Samarytanina, jednego z dziesięciu trędowa-
mianowicie pawia (który powtarza się w ko-
ściola mialy ozdobić pięć wielkich obrazów
tych przez niego uzdrowionych. Obydwa ob-
ściele kilka razy), kolibra, lirników. Kronika
figuralnych i bogata polichromia inspiro-
razy namalowano na tle zlotym. Malowidla
kościelna zanotowala, że do wykonania zlo-
wana już powszechnie znaną polichromią
zostaly umieszczone na poziomie okien pre-
ceń w kościele ,,użyto z topionego zlota duka-
Rosena w kaplicy Seminarium Duchownego
zbiterium i obramione pasem dekoracyjnym.
towego wartości 3000 zlotych".
we Lwowie. Rosen zgodzil się na propozycję
Po prawej stronie i nad obrazem umieszczono
Nad wejściem na chór muzyczny umiesz-
ks. Jana Telmy i to za bardzo skromne wy-
inskrypcje. Górna napisana czarną stylizo-
czono napis informacyjny: ,,Za pontyfikatu
nagrodzenie. Uzgodniono, że osobiście J. H.
waną czcionką w języku polskim i obramio-
Jego Świętobliwości Piusa XI, Prezydentu-
Rosen wykona projekt, osobiście namaluje
na szerokim pasem barwnego roślinnego
ry Rzeczypospolitej Polskiej prof. Ignacego
ŚW. CECYLIA Z ANIOLEM