28
nr 24 (460) 31.12.202416.01.2025
Okruchy historii
www.kuriergalicyjski.com
Ostatnie lata J. H. Rosena we Lwowie 19341937 (cz. 3)
Nie mając zamówień we Lwowie,
Jan Henryk Rosen byl zmuszony
przyjmować zamówienia
na polichromię świątyń
prowincjalnych, między
innymi w kościele parafialnym
w Krościenku Wyżnym (1936 r.),
w nowo zbudowanym kościele
w Podkowie Leśnej niedaleko
Warszawy (1936 r.) w kaplicy
Seminarium Duchownego
w Przemyślu (1937 r.) i kościele
w miejscowości Lesko niedaleko
Sanoka (1937 r.). W 1937 roku
artysta otrzymal zamówienie na
wykonanie projektów witraży
okiennych dla neogotyckiego
kościola pod wezwaniem
Najświętszego Serca Jezusa
w Skarżysku Kamiennej
w górach Świętokrzyskich.
Projekty witraży do kościola
Najświętszego Serca Jezusa
w Skarżysku Kamiennej byly
już ostatnią pracą J. H. Rosena
wykonaną w kraju.
ŚW. MARCIN DZIELĄCY SIĘ PLASZCZEM Z ŻEBRAKIEM
Mościckiego, Ordynariatu Biskupa Przemy-
stylizowany w duchu sztuki lat 30. XX wie-
JURIJ SMIRNOW
ku, i inspirowany polichromią kaplicy Semi-
skiego J. E. ks. dra Franciszka Bardy, sta-
Kościól w Krościenku Wyżnym, malej
narium Duchownego we Lwowie, również
raniem miejscowego proboszcza kanonika
górskiej miejscowości w województwie
autorstwa Rosena. Trzeba jednak podkreślić,
Jana Telmy, komitetu parafialnego: hrabiny
lwowskim. Miejscowość odlegla od Krosna
Heleny Potockiej, Antoniego Michalskiego,
że nie obrazy figuralne, lecz ornamenty ro-
o 5 kilometrów, leży w dolinie rzeki Wisloka
Macieja Folty, Mikolaja Dębca oraz parafian,
ślinne i dlugie napisy inskrypcyjne dominu-
i powstala w XIV wieku za czasów króla Ka-
ją w polichromii świątyni. Na ten szczegól
kościól ten wymalowany w Roku Pańskim
INSKRYPCJA I FRAGMENT ORNAMENTU
zimierza Wielkiego. Miejscowy kościól pa-
zwracal uwagę jeszcze podczas wykonania
1936. Projektowal polichromię i wykonal ob-
rafialny pod wezwaniem św. Marcina zostal
24 m2 obrazów i weźmie na siebie nadzór
ornamentu z ptaszkami. Druga inskrypcja jest
polichromii proboszcz Jan Telma, który mię-
razy Jan Henryk Rosen. Polichromię wykonal
zbudowany dopiero w latach 19081910
artystyczny nad wszystkimi pracami.
umieszczona po prawej stronie obrazu na calą
Kazimierz Smuczak". Polichromia kościola
dzy innymi pisal: ,,Obrazy na zlotym tle, sty-
wedlug projektu lwowskiego profesora
Polichromię roślinną-ornamentalną we-
jego wysokość. Tekst stanowi cytat z Ewan-
pw. św. Marcina w Krościenku Wyżnym pre-
lowe napisy i ornamenty roślinne czynią wra-
Teodora Talowskiego, wybitnego architekta
dlug projektu Rosena mial wykonać Kazi-
gelii od św. Lukasza. Inicjaly na obydwóch
zentuje wysoki poziom artystyczny projektu
żenie stronic z rękopisów średniowiecznych.
projektanta wielu świątyń, m.in. kościola
mierz Smuczak. Do pomocy mial 14 malarzy,
napisach Rosen namalowal czerwoną kre-
Jeżeli chodzi o same obrazy, zdania mogą być
oraz wykonania. Calość polichromii robi silne
św. Elżbiety we Lwowie. Byla to świątynia
z nich trzech z ukończoną akademią sztuk
ską i wyzlocil. Pole dookola górnej części in-
podzielone, może teksty z Ewangelii i ,,Żywo-
wrażenie i jest dopasowana do neogotyckiej
neogotycka, zbudowana z nieotynkowa-
pięknych. Rosen zgodzil się wykonać swoją
skrypcji jest w calości wypelnione roślinnym
tów świętych są przydlugie, lecz calość robi
architektury świątyni autorstwa prof. Teo-
nej cegly na planie krzyża, z wydlużonym
pracę za 7 000 zlotych. Tyleż zaplacono K.
ornamentem ze stylizowanymi ptaszkami.
wrażenie". W ,,Kronice parafialnej" tenże ks.
dora Teofila Talowskiego, witraży autorstwa
prezbiterium i transeptem, z wysoką wieżą-
Smuczakowi z pomocnikami. Nie budzi wąt-
Fresk ,,Uczniowie św. Jana Chrzciciela u Chry-
Stefana Matejki (wykonane w 1910 roku
Jan Telma zapisal: ,,Piękna architektura ścian
-dzwonnicą i monumentalnym frontonem.
pliwości, że inspiracją projektu ozdobienia
stusa" w swoich wymiarach, umieszczeniem
w Krakowskim Zakladzie Witraży i Mozai-
i sklepienia, rosenowska polichromia, barw-
W latach 30. XX wieku ksiądz proboszcz
kościola w Krościenku poslużyla polichro-
inskrypcji i otaczającym je ornamentem, jest
ki S. G. Żeleńskiego) i neogotyckich oltarzy
ne witraże, a nawet posadzka tworzą nie-
Jan Telma rozpocząl remont kościola i po-
mia Rosena w kaplicy Seminarium Duchow-
bliźniacze do obrazu ,,Uzdrowiony trędowaty
zwyklą harmonię". To zdanie jak najbardziej
wykonanych przez Andrzeja Lenika z Kro-
stanowil ozdobić go stosowną polichromią
nego we Lwowie. Bylo to życzenie księdza
u stóp Jezusa". Na fresku Rosen przedstawil
opisuje wrażenie, jakie wywiera ozdobienie
sna. Roślinny ornament żywo przypomina
ścienną. W tej sprawie proboszcz konsul-
proboszcza, które podtrzymal też ks. Gerard
Chrystusa i dwóch uczniów św. Jana Chrzci-
świątyni i w tym ważne miejsce należy się
karty średniowiecznych rękopisów ilumi-
towal się też z pochodzącym z Krościenka
Szmyd. Otóż projekt J. H. Rosena przewidy-
ciela w malym, pustym pomieszczeniu z ma-
nowanych, oczywiście zmodernizowany,
Janowi Henrykowi Rosenowi.
Wyżnego księdzem Gerardem Szmydem,
wal wykonanie pięciu wielkich obrazów fi-
lym oknem. Taka aranżacja zbliża ten obraz
proboszczem parafii św. Marii Magdaleny
guralnych, malowanych temperą na tynku,
do sceny przedstawiającej Eucharystię we
we Lwowie, znanym i cenionym duchow-
mianowicie ,,Poselstwo uczniów św. Jana
lwowskiej kaplicy seminaryjnej. Bogatą bor-
nym. Ks. Szmyd stale utrzymywal kontakty
Chrzciciela do Jezusa", ,,Uzdrowiony trędo-
diurę dookola inskrypcji zdobi w dolnej części
z Krościenkiem Wyżnym i pomagal parafii.
waty u stóp Jezusa", ,,Św. Marcin dzielący się
precyzyjnie wykonane przedstawienie pawia
Wlaśnie ks. G. Szmyd polecil Jana Henry-
plaszczem z żebrakiem", ,,Św. Cecylia z anio-
z ogromnym ogonem.
ka Rosena, którego znal osobiście (w 1931
lem" i ,,Pan Jezus na krzyżu". Obok każdego
Fresk ,,Święta Cecylia z aniolem" Rosen
roku J. H. Rosen ozdobil polichromią kaplicę
obrazu artysta wykonal inskrypcje w języku
umieścil w lewej nawie bocznej (pytanie dla-
w kościele św. Marii Magdaleny). Ksiądz Jan
polskim z tekstem wziętym z Ewangelii i ,,Ży-
czego nie nad chórem muzycznym?). Nad ma-
Telma zwrócil się jednak najpierw do kilku
wotów świętych" ks. Piotra Skargi.
lowidlem umieszczono inskrypcję i otoczono
innych artystów, pragnąc wybrać najlep-
Każdy obraz oraz inskrypcję otaczal
wspólną bordiurą z ornamentem roślinnym.
szą (czy może najtańszą) ofertę. Wedlug
ornament roślinny. Na wszystkich ścia-
Tekst inskrypcji pochodzi z ,,Żywotów świę-
wspólczesnego monografisty dziejów tego
nach i sklepieniach umieszczono ornament
tych" Piotra Skargi. Czwarty obraz znajduje
kościola ks. Jana Szpunara, znany lwowski
roślinny. Szersze pasy ornamentalne zdo-
się w prawej nawie bocznej i przedstawia św.
malarz Julian Makarewicz ocenil wykonanie
bią luk tęczowy i ściany nad przejściami
Marcina, patrona świątyni. Święty rycerz
swego projektu polichromii na 28 000 zlo-
z nawy glównej do bocznych. Na tych pa-
stoi w zbroi obok konia i wedlug legendy
tych. Artysta malarz Witkowski, mlody ab-
sach obok stylizowanych liści i kwiatów
ofiarowuje polowę swego plaszcza żebrako-
solwent Akademii Sztuk Pięknych w Krako-
Rosen umieścil liczne przedstawienia pta-
wi. Ten fresk różni się od innych dość bogatą
wie, pochodzący z sąsiedniej miejscowości
ków, siedzących na galązkach lub fruwa-
gamą wykorzystanych przez artystę kolo-
Iskrzynia, zgodzil się malować kościól za
jących. Ten szczegól wyraźnie nawiązuje
rów. Nad malowidlem dluga inskrypcja z ,,Ży-
11 000 zlotych. Jego dość skromny projekt
polichromię świątyni w Krościenku do
wotów świętych" Piotra Skargi, w której opi-
naśladowal standardowe wzory z końca
wzorów polichromii kaplicy Seminarium
sano spotkanie św. Marcina z żebrakiem i sen
XIX wieku. Byl to projekt przeciętny, bez
Duchownego we Lwowie. Bogactwo skali
świętego. Ostatnie piąte malowidlo pod
polotu fantazji, który wcale nie odpowiadal
barw potęgowano użyciem zloceń.
chórem przedstawia Pana Jezusa na krzyżu,
ambicjom ks. Jana Telmy. Wtedy zaproszo-
W prezbiterium po stronie Ewangelii Ro-
a pod nim stojącą Matkę Bożą wraz ze św. Ja-
no wlaśnie J. H. Rosena, który przyjechal
sen umieścil obraz przedstawiający ,,Posel-
nem Ewangelistą. Lęk tęczowy Rosen ozdo-
do Krościenka, obejrzal świątynię, której
stwo uczniów św. Jana Chrzciciela do Jezusa".
bil bogatą w kolory i wzory szeroką bordiurą.
architektoniczne formy wywarly na nim
Po przeciwleglej stronie scena przedstawia-
Wśród stylizowanych liści i kwiatów artysta
wrażenie. Jednak i wymagania proboszcza
jąca Jezusa, a przed nim postać klęczącego
starannie wymalowal wyobrażenia ptaków,
byly bardzo ambitne. Ściany wielkiego ko-
Samarytanina, jednego z dziesięciu trędowa-
mianowicie pawia (który powtarza się w ko-
ściola mialy ozdobić pięć wielkich obrazów
tych przez niego uzdrowionych. Obydwa ob-
ściele kilka razy), kolibra, lirników. Kronika
figuralnych i bogata polichromia inspiro-
razy namalowano na tle zlotym. Malowidla
kościelna zanotowala, że do wykonania zlo-
wana już powszechnie znaną polichromią
zostaly umieszczone na poziomie okien pre-
ceń w kościele ,,użyto z topionego zlota duka-
Rosena w kaplicy Seminarium Duchownego
zbiterium i obramione pasem dekoracyjnym.
towego wartości 3000 zlotych".
we Lwowie. Rosen zgodzil się na propozycję
Po prawej stronie i nad obrazem umieszczono
Nad wejściem na chór muzyczny umiesz-
ks. Jana Telmy i to za bardzo skromne wy-
inskrypcje. Górna napisana czarną stylizo-
czono napis informacyjny: ,,Za pontyfikatu
nagrodzenie. Uzgodniono, że osobiście J. H.
waną czcionką w języku polskim i obramio-
Jego Świętobliwości Piusa XI, Prezydentu-
Rosen wykona projekt, osobiście namaluje
na szerokim pasem barwnego roślinnego
ry Rzeczypospolitej Polskiej prof. Ignacego
ŚW. CECYLIA Z ANIOLEM