img
23
nr 2 (462) 31.01.­13.02.2025
Okruchy historii
www.kuriergalicyjski.com
130-lecie Powszechnej Wystawy Krajowej we Lwowie
30 lat temu 15
października 1894 roku
zamknięto oficjalnie
Powszechną Wystawę
Krajową, największą
imprezę XIX wieku
we Lwowie. Pawilony
wystawy byly usytuowane
w poludniowo-zachodniej
części wspólczesnego
parku Stryjskiego (po
wystawie zwanym Placem
Powystawowym, w latach
ELEKTRYCZNY TRAMWAJ
30. Placem Targów
PALAC SZTUKI
Wschodnich), na plaskim
Dokola alei centralnej wystawy zbudo-
metrów, szerokość ­ 20 metrów. Centrum
wodna wysokości 39 metrów, która zasi-
wano 129 pawilonów (z nich 59 publicznych
zamkowych", w tym slynnych zamków nad
zalożenia byly dwa owalne place (ronda),
wzgórzu nad jarami
lala wodą baseny, wodociągi i wodotryski
i 70 prywatnych) wystawowych, również
Loarą. Największym budynkiem wystawo-
na których umieszczono baseny wypelnio-
zarośniętymi drzewami
i oczywiście unikatową fontannę elek-
wym byl pawilon przemyslowy. Wielkie
mniejsze kioski, kawiarnie, restauracje.
ne wodą. Na jednym z nich po środku base-
i krzakami. Od starej
pawilony zbudowano dla wyższych uczelni
tryczną. Konstrukcję i formy architekto-
Aby ulatwić dogodny dojazd na wystawę,
nu zbudowano fontannę elektryczną, jeden
części parku prowadzą do
lwowskich ­ Uniwersytetu i Politechniki.
niczne wieży opracowal wedlug wlasnej
w mieście zbudowano linię tramwaju elek-
z ,,cudów" wspólczesnej techniki. Glówne
niego liczne ścieżki i alejki,
koncepcji profesor Julian Zachariewicz
trycznego, pierwszego na terenie Polski
Wyróżnial się też pawilon Namiestnika Ga-
wejście znajdowalo się od ulicy Poniatow-
zaś Plac Powystawowy
w stylu neogotyckim. Wieża przypomi-
i czwartego w Europie. Byl to projekt wy-
licji Kazimierza hr. Badeniego.
skiego. Na powitanie cesarza Franciszka
nala średniowieczną obronną Bramę Kra-
Wśród 70 pawilonów prywatnych
jątkowo udany i perspektywiczny. Tramwaj
Józefa zbudowano bramę triumfalną, ozdo-
mial swoją glówną
zwracal uwagę pawilon hrabiego An-
kowską średniowiecznego Lwowa. Wieża
dowozil publiczność na teren wystawy
bioną rzeźbami i stiukami ornamentalnymi
aleję i bramę od ulicy
drzeja Potockiego z Krzeszowic (projekt
zachowala się do dziś, ale nieco przebudo-
z dworca kolejowego i z centrum miasta.
autorstwa Antoniego Popiela, Stanislawa
Poniatowskiego (obecnie
wana i przystosowana na restaurację.
Na terenie wystawy odwiedzający mogli
Zygmunta Gorgolewskiego) i pawilon hr.
Lewandowskiego i Piotra Harasimowicza.
Samczuka).
Wśród atrakcji wystawy należy wy-
się poruszać wąskotorową koleją szynową
Romana Potockiego z Lańcuta (projekt
Brama zostala ustawiona u wylotu ulicy
mienić elektryczną fontannę świetlną,
Juliana Cybulskiego). Kolejną ,,nietypową"
napędzaną naftą oraz kolejką linową, któ-
Gródeckiej. Byla zbudowana na ksztalt
budowlą byl pawilion browaru Okocim-
usytuowaną na rondzie alei glównej. Pro-
ra okazala się bardzo popularną atrakcją.
rzymskich bram triumfalnych. Stronę ar-
JURIJ SMIRNOW
skiego (browaru barona Jana Gotza)". Za
jekt fontanny wykonal zaproszony z Pragi
Sprawny transport eksponatów do pawi-
chitektoniczną tej dwuarkadowej bramy
Wystawa byla wydarzeniem nie tylko
czeski inżynier-konstruktor Franciszek
lonów umożliwialy specjalnie zbudowane
najfantastyczniejszy" pawilon wysta-
zaprojektowal znany architekt lwowski
dla Lwowa, i nie tylko dla Galicji. Bylo to
Krizik, którego nazywano ,,czeskim Edi-
wowy uznano tzw. kawiarnieę arabską,
tory kolejowe z bocznicą zlokalizowaną
Karol Boublik. Na szczycie ustawiono gipso-
wydarzenie na skalę calego Imperium Au-
sonem". Podobna fontanna jego autorstwa
wzniesioną w stylu mauretańskim (pro-
w pólnocno-zachodniej części terenów wy-
we posągi: od strony Dworca Kolejowego ­
stro-węgierskiego, a nawet na skalę calej
byla zbudowana na wystawie czeskiej
jekt Jana Perosia). Pawilion Heleny Cień-
stawowych. W ciągu czterech i pól miesią-
,,Viktoria" dluta Stanislawa Lewandowskie-
Europy. 5 czerwca 1894 roku Wystawa
w Pradze i wzbudzila zachwyt w calej
skiej mial formę chińskiej pagody. Odwie-
ca, od 5 czerwca do 15 października 1894
go, z drugiej strony ­ ,,Viktoria" Antoniego
Krajowa zostala uroczyście otwarta, ale
Europie. Profesor Jurij Biriulow napisal,
dzający podziwiali pawilony kopalni soli
roku Wystawę Krajową odwiedzilo 1 milion
Popiela. Bardzo bogatą dekorację gipsową
przygotowania do niej trwaly kilka lat, zaś
że lwowska ,,fontanna uchodzila za cud
w Wieliczce i tzw. akwarium. Wystawę
150 tysięcy osób, czyli dziesięć razy więcej
luku (tarcze, herby, sztukateria ornamen-
od roku 1891 przystąpiono do konkretnych
techniki, lączący niezwykle nowocze-
kwiatów firmy ogrodniczej Wolińskiego
niż liczba mieszkańców ówczesnego Lwo-
talna, stiuki) oraz dwa wielkie popiersia
dzialań organizacyjnych. W organizację Po-
sne rozwiązanie inżynieryjne (zamknięty
i Kaczyńskiego zorganizowano w baroko-
wa. Budowa licznych pawilonów byla wiel-
cesarza wykonal artysta rzeźbiarz Piotr
wszechnej Wystawy Krajowej wlączyly się
obieg wody, spiętrzenie i podświetlenie
wo-rokokowej budowli nakrytej dużą ko-
kim wyzwaniem dla lwowskich architektów
Harasimowicz. Popiersia cesarza ustawio-
prawie wszystkie instytucje państwowe
wody przy użyciu elektryczności) z trady-
pulą. Profesor Jakub Lewicki uważal, że
i budowniczych, a ,,przegląd wzniesionych
no w centralnej części bramy, zaś nad nimi ­
i samorządowe, począwszy od Namiest-
cyjną formą rzeźbiarską". Fontannę zdo-
,,Pawilonik zwracal uwagę fantastyczno-
wówczas budowli pozwalal zaobserwować
herb miasta Lwowa. Z ową bramą związana
nictwa i Sejmu Galicyjskiego do profeso-
bilo osiem rzeźb-alegorii największych
ścią formy, niezwyklą konstrukcją i deko-
tendencje panujące we lwowskiej architek-
byla ciekawa historia. Otóż brama zostala
rów politechniki i uniwersytetu, również
rzek Galicji, których strumienie tworzyly
racją". W wielkim pawilonie, zwanym mau-
turze tego okresu". W rezultacie powstalo
zaprojektowana i wykonana dwa lata wcze-
stowarzyszenia naukowe, kulturalne, rę-
kolorowo podświetlone kielichy kwiatów.
zoleum Jana Matejki urządzono wystawę
romantyczne miasteczko, które po prostu
śniej, w 1892 roku. Wlaśnie wtedy planowa-
kodzielnicze i dobroczynne. Na przyklad,
Twórcą rzeźb byl profesor Leonard Mar-
dziel zmarlego w 1893 roku mistrza. Na tę
czarowalo lwowian i gości różnorodnością
no kolejną wizytę cesarza Franciszka Józefa
od inżynierów Towarzystwa Politechnicz-
coni. Wlaśnie dla uruchomienia fontan-
wystawę pośmiertną organizatorom uda-
stylów i kierunków, również wytwornym
I do Lwowa, ale groźna epidemia cholery
nego nadeszly cenne propozycje wartych
ny i innych cudów techniki (i nie tylko),
lo się zebrać tak znaczną liczbę obrazów
ozdobieniem fasad i wnętrz pawilonów ma-
w Galicji, uniemożliwila wizytę cesarską.
uwzględnienia nowinek technicznych,
na terenie wystawy zostala zbudowana
lowidlami, witrażami, mozaikowymi kom-
Jana Matejki, że po dzień dzisiejszy żadna
Brama zostala rozebrana i zlożona na dwa
a także atrakcji, które mialy zwiedzającym
elektrownia. Dzięki niej byl oświetlony
inna wystawa nie może jej dorównać. Jed-
pozycjami, ornamentalną sztukaterią i stiu-
lata w wewnętrznym podwórku ratusza,
urozmaicić pobyt na terenie wystawy. Wy-
w porze wieczorowej caly teren wystawy,
nym z największych murowanych pawilo-
gdzie czekala na odpowiednią chwilę, czyli
kami. Większość pawilonów wzniesiono
stawa zostala urządzona na terenie przyle-
a nawet caly park Stryjski.
nów byl Palac Sztuki (projekt Franciszka
z drewna w konstrukcji szkieletowej i okre-
na kolejną wizytę cesarza. Po wizycie Fran-
gającym do dzielnicy willowej zwanej Zo-
Tuż za bramą wjazdową na teren wy-
Skowrona). Palac przetrwal do dziś, choć
ślono je jako styl szwajcarski. Dla innych
ciszka Józefa I w 1894 roku na Wystawę Ga-
fiówką, od XVII- wiecznego kościola pw. św.
stawy od ulicy Poniatowskiego zbudowa-
pawilonów inspiracją byly ,,fantastycz-
i bez wielu zdobiących fasadę i wnętrza
licyjską, brama zostala ponownie rozebrana
Zofii. Lokalizacja terenów wystawowych na
no okazalą rotundę, w której umieszczono
szczególów. Wyróżniala się również wieża
ne i lekkie ksztalty francuskich budowli
i nie zachowala się nawet we fragmentach.
wzniesieniu umożliwila dobrą ekspozycję
slynną Panoramę Raclawicką, dzielo zna-
pawilonów wystawowych. Obszar wysta-
nych polskich artystów malarzy Jana Styki
wy wynosil 45 917 m2. Autorem niwelacji
i Wojciecha Kossaka. Do wspólpracy nad
terenu wystawowego byl profesor Sewe-
olbrzymim obrazem panoramy zaangażo-
ryn Widt, autorem koncepcyjnego planu
wano jeszcze siedmiu malarzy, mianowicie
sytuacyjnego ­ hrabia Józef Lubieński przy
Tadeusza Popiela, Ludwika Bollera, Teado-
udziale profesora Juliana Zachariewicza.
ra Axentowicza, Zygmunta Rozwadow-
Projekt zalożenia ogrodowego wykonal
skiego, Wlodzimierza Tetmajera, Michala
Arnold Röhring, kierownik wydzialu zieleni
Sozańskiego i Wincentego Wodzinowskie-
w urzędzie miejskim. Dawno już nie ma pa-
go, zaś gmach rotundy zaprojektowal
wilonów wystawowych, zaś aleje i ronda,
architekt Ludwik Baldwin-Ramult. Pro-
kwietniki i trawniki zalożone przez Arnolda
jekt wykonania Panoramy wyceniono na
Röhringa istnieją po dzień dzisiejszy. Pro-
100 tysięcy zlotych reńskich. Wymiary
tektorem wystawy byl cesarz Franciszek
plótna wynosily 114 na 15 metrów, zaś
Józef I. Prezesem Komitetu wystawowe-
powierzchnia malowidla miala 1800 m2.
go wybrano księcia Adama Sapiehę, zaś
26 sierpnia 1893 roku zespól malarzy
większością prac budowlanych kierowali
przystąpil do malowania, a 28 maja 1894
Julian Zachariewicz i architekt Franciszek
roku wykończone dzielo przekazano Ko-
Skowron. Na uroczyste otwarcie Wystawy
mitetowi Budowy Panoramy. Tylko do
Galicyjskiej w zastępstwie cesarza przybyl
zagruntowania plótna użyto 750 kg far-
arcyksiążę Karol Ludwik, brat cesarza. Oso-
by. Panorama Raclawicka byla kolejnym
biście cesarz Franciszek Józef I, odwiedzil
,,cudem" Powszechnej Wystawy Krajowej.
Lwów w dniach 7­10 września 1894 roku
Panorama Raclawicka przeżyla samą Wy-
i odznaczyl wysokimi nagrodami organiza-
stawę i po wielu groźnych wydarzeniach
torów wystawy za zaslugi w jej powstaniu.
obecnie znajduje się we Wroclawiu.
Arnoldowi Röhringowi przyznano Zloty
Wystawa Galicyjska ujawnila znacz-
Krzyż zaslugi z Koroną.
ny potencjal Galicji i przyczynila się do
Glówną oś kompozycyjną wystawy
jej rozwoju, wskazując kierunki dzialań
stanowila wielka aleja przebiegająca z pól-
na następne lata. Nie chodzilo wylącznie
nocnego wschodu w kierunku poludniowe-
o postęp techniczny, ale też kulturalny
go zachodu. Dlugość alei stanowila 600
i artystyczny.