img
28
nr 2 (462) 31.01.­13.02.2025
Kurier kulturalny
www.kuriergalicyjski.com
Ostatnie lata J. H. Rosena we Lwowie 1934­1937 (cz. 4)
W 1935 roku Jan Henryk
zagraża śmierć w morskim
odmęcie, duszoj, gdy w zablą-
Rosen dostal kolejne
kaniu gubią się i ranią, święty
zamówienie ozdobienia
Mikolaj bratnie otwiera obięcie,
kościola (pierwotniej
darząc dusze spokojem, rozbit-
kaplicy) pw. św. Krzysztofa
ków przystanią". Pod napisem
w podwarszawskiej
emblemat Polskiego Automo-
miejscowości Podkowa
bilklubu. W oknie obok, cen-
Leśna. Byla to
tralną postacią jest święty Jan
Nepomucen, który występu-
nowoczesna, oryginalna
je w habicie zakonnym ze stulą
budowla, której projekt
i czerwonym pasem, z palcem na
zostal realizowany dopiero
ustach ­ symbolem tajemnicy
w 1933 roku. Projekt
spowiedzi świętej. Wyraz jego
świątyni zamówiono
twarzy jest niezwykle skupiony,
u Brunona Zborowskiego,
pelen szacunku do swoich obo-
wiązków kaplańskich. W kwa-
profesora Politechniki
terze górnej, nawiązując do oko-
Warszawskiej. Jego dzielo
liczności męczeńskiej śmierci
dla Podkowy Leśnej
FRAGMENT WITRAŻA ŚW. JAN
świętego, artysta przedstawil
zostalo zainspirowane
NIEPOMUCEN
widok Pragi z mostem nad Wl-
pawilonem polskim na
typowy pracownik fizyczny,
tawą, z którego Jan Nepomucen
wystawie światowej
który ciężko pracuje przewożąc
zostal zrzucony do wody. Wla-
ludzi lodzią przez rzekę i może
śnie dlatego św. Jan Nepomucen
w Paryżu w 1932 roku.
nawet nie zauważyl, że prze-
jest zarazem patronem mostów.
wozi malego Jezusa.
Wyżej w obloku widnieje kie-
TEKST I ZDJĘCIA
Św. Krzysztof  z kościo-
lich Ofiary Zbawienia. W dolnej
JURIJ SMIRNOW
O
la w Podkowie Leśnej ­ to ra-
framudze umieszczono stosow-
tóż projekt profesora Zbo-
czej poeta, starogrecki artysta
ne napisy i emblemat Polskiego
rowskiego byl przykladem
dramatyczny, który wybitnie
Związku Motocyklowego.
interesującego z architek-
gra swoją rolę, dokladnie rozu-
W zdwojonych oknach po
tonicznego punktu widzenia
mie znaczenie tego niezwykle-
drugiej stronie oltarza znajdują
FRESK ŚW. KRZYSZTOF
rozwiązania  przestrzennego,
go wydarzenia. Święty ubrany
się jeszcze dwa witraże. W le-
polegającego między innymi na
jest tylko w krótką tunikę ko-
kwatery. W kwaterach cen-
które ten opisal w liście do Za-
wym oknie przedstawiono św.
otwarciu niewielkiego wnętrza
loru ciemnoniebieskiego. Twarz
tralnych umieszczono postacie
kladu S. G. Żeleńskiego: ,,Chcial-
Juliana Milosiernego, patro-
świątyni na obrośnięte pną-
Dzieciątka Jezus jest namalowa-
świętych, mianowicie Miko-
bym aby bylo jak najmniej spo-
na pielgrzymów i podróżnych.
czami pergole, tworzące ,,zie-
na bardzo starannie, jest piękna,
laja biskupa, Jana Nepomucena,
jeń olowianych. Coraz bardziej
Święty zostal ukazany boso,
loną nawę". Byl to wyraz mod-
pelna nadziei dla calej ludzkości.
Juliana Milosiernego i Archa-
idę w kierunku witrażu jed-
w ubraniu pielgrzyma i z laską
nej koncepcji kościola ­ ogrodu
Malego Jezusa owija czerwo-
niola Rafala (Rafaela). Górne
no- lub dwutonowego, rysowa-
w lewej ręce, zaś prawą trzyma
w mieście ­ ogrodzie.
ny plaszcz, który spada też na
kwatery wypelniono scenami
nego i cieniowanego sepią, na
siebie za wlosy. Obok, na wy-
Komitet budowy kościo-
pierś św. Krzysztofa. Dookola
z życia tychże świętych lub ich
wzór witraży szwajcarskich,
sokości glowy, maly kaganek
la zwrócil się do J. H. Rosena
glowy Dzieciątka Jezus nimb ze
symbolami. W dolnych kwa-
renesansowych".
oliwny, rozświetlający mrok
w trakcie ozdobienia wnętrza.
stylizowanych bialych kwia-
terach ­ napisy informacyjne,
W witrażach tych artysta
nocnej podróży. W części gór-
Dopiero zostal zbudowany ol-
tów. Obok świętego Krzysztofa
fundacyjne i emblematy związ-
zacząl odchodzić od tradycyj-
nej na obloku widnieje kotwica,
tarz glówny z czarnego mar-
kij, z którego rosną takie same
ków i klubów wspomagających
nej, średniowiecznej techniki
nieco niżej stylizowane ska-
muru, który pochodzil z roze-
kwiaty. Postać św. Krzyszto-
budownictwo świątyni i fun-
witrażowej (i niejako jej istoty,
ly, nad nimi krzyż i ogień.
branego w Warszawie soboru
fa z Dzieciątkiem Jezus artysta
datorów witraży. Wedlug dr Jo-
którą stanowily wlaśnie owe
to symbole milosierdzia, żarli-
prawoslawnego. Rosen dostal
umieścil w tle rozleglego kra-
anny Wolańskiej, ,,wszystkie
olowiane spojenia) na rzecz
wości, oczyszczenia i nadziei.
zamówienie wykonania obra-
jobrazu. Święty stoi po kostki
cztery kompozycje witrażowe
form bliższych już raczej ma-
Na dole ­ emblemat Polskiego
zu oltarzowego patrona świą-
w wodzie, za jego plecami brzeg
zostaly utrzymane w wąskiej
larstwu na szkle". Kolor tla tych
Touring Clubu. W czwartym
tyni św. Krzysztofa (wykonany
rzeki, potężne skaly, zaś w glębi
skali barw zlotawo-ochrowych
witraży jest szaro-brązowy. Po-
oknie znajduje się wyprosto-
w 1935 roku i poświęcony 28
dolina, jezioro, las, budowle. Na
z pojedynczymi akcentami tur-
stacie świętych przedstawiono
wana postać św. Rafala (Rafa-
czerwca tegoż roku) i witraży
horyzoncie ­ góry, wyżej ciem-
kusa i czerwieni, co jest zgod-
w dlugich szatach w tle zaslon.
ela) Archaniola, którego przed-
do czterech wysokich wąskich
noniebieskie niebo bez żadnej
ne z intencjami samego artysty,
Kolor zaslon od jasnobrązowego
stawiono w zbroi rycerskiej
prostokątnych okien w prezbi-
chmurki. Calość obrazu zostala
do jasno wiśniowego, zaś szaty
koloru jasnobrązowego i żól-
terium, zgrupowanych po dwa
utrzymana w różnych odcie-
świętych ­ jasnoszare, delikat-
tego, w granatowym plaszczu,
po każdej stronie oltarza glów-
niach koloru brązowego, lecz nie
nie pociągnięte brązem. Górne
z oszczepem w lewej ręce i rybą
nego. Projekty witraży zosta-
jest on w żadnym razie mono-
kwatery mają kolory bardziej
w prawej. W górnej framudze
ly wykonane przez J. H. Rosena
tonny. O jego bogatych warto-
nasycone ­ niebieski, czarny,
widnieją pielgrzymi na czele
w 1935 roku i zainstalowane
ściach kolorystycznych decy-
brązowy. W dolnych kwate-
ze świętym, podróżujący na tle
w następnym 1936 roku przez
dują również kolory nieba, rzeki,
rach na ciemnobrązowym tle
niebieskiego nieba, zielonego
krakowski Zaklad Witrażów
lasu, również ubrania świętego
artysta umieścil napisy czar-
lasu i brązowych skal. W ob-
i Mozaiki Szklanej S. G. Żeleń-
i Dzieciątka Jezus. Wlaśnie ob-
ną czcionką i kolorowe emble-
loku nad nimi krzyż. W dolnej
kwaterze witraża umieszczono
ski. Nad niewysokim oltarzem
raz oltarzowy i oltarz z czarnego
maty ofiarodawców. Byly nimi
emblemat Aeroklubu RP. Napi-
Rosen postanowil namalować
marmuru dominują w ozdobie-
Polski Automobilklub, Aeroklub
sy, jak i na innych witrażach,
na tynku wielki obraz patrona
niu calej świątyni.
Rzeczypospolitej Polskiej, Pol-
otacza ramka z czarnych i ja-
świątyni św. Krzysztofa.
Ważną rolę kolorystyczną
ski Związek Motocyklowy oraz
snobrązowych pasów. W polu
W swojej twórczości J. H. Ro-
Jan Henryk Rosen przeznaczyl
Polski Touring-Club.
centralnym każdego witraża
sen już zwracal się do postaci
również witrażom. Umieszczo-
Calość stanowi bogaty kolo-
znajduje się sygnatura arty-
tego świętego, między innymi
ne w prezbiterium w czterech
rystycznie zestaw, jednak bar-
sty: ,,Jan Henryk Rosen 1936".
fresk św. Krzysztofa znajduje
wysokich, wąskich oknach za
dzo delikatny w doborze barw.
Nie ma jednak sygnatury firmy
się w nawie glównej katedry or-
oltarzem akcentują tę najważ-
Święty Mikolaj jest przed-
producenta.
miańskiej we Lwowie. Również
niejszą część świątyni i two-
stawiony jako biskup miasta
Projekt Jana Henryka Ro-
jedna z okladek książeczek z se-
rzą z oltarzem i obrazem św.
Miry w Azji Mniejszej z mitrą
sena w Podkowie Leśnej trze-
rii ,,Żywoty świętych" zostala
Krzysztofa  zharmonizowany
na glowie, z pastoralem w lewej
ba jednoznacznie uznać za po-
ozdobiona jego postacią. Obraz
zespól artystyczny i kolory-
ręce i trzema zlotymi kulami
myslowy, zaś realizację jego za
oltarzowy świętego Krzyszto-
styczny. W kościele pomalo-
w prawej, które wedlug legen-
udaną, wykonaną na wysokim
fa w kościele w Podkowie Le-
wanym w spokojnej, jasnej ko-
dy podarowal na posag bied-
poziomie artystycznym i zhar-
śnej tylko kompozycyjnie nieco
lorystyce, wlaśnie ozdobienie
nym pannom. W kwaterze gór-
monizowaną z nowoczesną ar-
przypomina fresk we lwowskiej
prezbiterium odgrywa rolę naj-
nej nad postacią świętego Rosen
chitekturą świątyni i bogatym
świątyni ormiańskiej. Obraz
ważniejszą. Witraże mają też
umieścil lódź z rozwiniętymi
otoczeniem roślinnym. War-
świętego w kościele podwar-
charakter informacyjny ­ na
żaglami, jako wspomnienie wy-
to podkreślić też wysoki po-
szawskim jest bardzo ekspre-
nich umieszczono stosowne na-
bawienia żeglarzy z katastro-
ziom techniczny i artystyczny
syjny, twarz mloda, uduchowio-
pisy i emblematy ofiarodawców
fy morskiej. Wyżej w obloku ­
wykonania witraży przez ce-
na. Dla porównania, w katedrze
wspierających budowę i wypo-
gorejące serce, symbol milości
niony krakowski Zaklad Wi-
ormiańskiej figura św. Krzysz-
sażenie świątyni.
bliźniego. W kwaterze dolnej
trażów i Mozaiki Szklanej S. G.
tofa jest jakaś masywna, twarz
Każde okno witrażowe ar-
okolone ramą napisy: ,,Św. Mi-
WITRAŻ ŚW. JULIAN MILOSIERNY
Żeleńskiego.
raczej zmęczona ­ jest to
tysta podzielil w pionie na trzy
kolaj z Miry" i ,,Ludziom, którym
I ŚW. RAFAL ARCHANIOL