img
14
nr 3 (463) 14­27.02.2025
Rozmowy Kuriera
www.kuriergalicyjski.com
Zakamarki wspomnień  (cz. 3)
Rozmowa ANNY
To byla szkola nr 24. Na początku
zupelnie inna muzyka wkroczyla ­
się w podróż żeby go odwiedzić. Po
GORDIJEWSKIEJ z aktorem,
mieścila się niedaleko od Wysokiego
wkroczyl Dunajewski, Blanter itd.
skończeniu wojny, kiedy pojawila
reżyserem, dzialaczem
Zamku. Później zostala przeniesio-
­ a to ,,ach, czemuż sercu smutno" nie
się inna mapa geograficzna, dziw-
teatralnym dyrektorem
na do gmachu ewangelickiej szkoly
pasowalo nikomu do tego optymizmu,
nym zbiegiem okoliczności mój ojciec
Polskiego Teatru Ludowego
na ulicy Kochanowskiego, później to
który musial górować nad wszystkim.
otrzymal propozycję osiedlenia się na
we Lwowie ZBIGNIEWEM
byla ulica Majakowskiego, obecnie
Prof. Jaroslawenko nie wprowadzil
Dolnym Śląsku w jakimś podobno po-
CHRZANOWSKIM.
Lewickiego. To już byl teatr bardzo
,,Marszu demokratycznej mlodzieży",
niemieckim budynku czy gospodar-
bliski, szkolny, ale wciąż niedostęp-
która walczyla o pokój na calym świe-
stwie. I zaczęly się dywagacje ­ wy-
Nie będę oryginalna jeśli po-
ny ­ bylem widzem, moglem tylko
cie, więc szybko się skończyly te lek-
jeżdżać czy nie wyjeżdżać? Pamiętam
wiem, że imię i nazwisko Zbi-
zazdrościć starszym kolegom, że oni
cje muzyki i śpiewu chóralnego. Teraz,
powrót ojca do domu, jeszcze w mun-
gniew Chrzanowski każdemu
tam odgrywają ,,Konrada Wallenro-
po wielu-wielu latach wracam do tego
durze wojskowym i wspólne narady,
milośnikowi sztuki kojarzy się
da". Widzialem jak się buduje ta scen-
preludium Chopina, do tego wiersza,
w których ja nie bralem udzialu, i de-
przede wszystkim z Polskim
ka doslownie z desek ­ starsi koledzy
a lączę go z przepięknym wierszem
cyzja chyba jednak należąca do mat-
Teatrem we Lwowie. Jednak
zbudowali ją na drugim piętrze. Ta
Konstantego Ildefonsa Galczyńskiego
ki: zostajemy we Lwowie, nie wy-
byl ten pierwszy raz. Kto Pana
scenka nie miala kurtyny. Wypro-
,,Spotkanie z Chopinem", który wlą-
jeżdżamy. Wielu sobie wyobrażalo:
wprowadzil do teatru?
silem u ojca żeby znalazl mi protek-
czylem do swojego programu poetyc-
a może coś się zmieni, a może przyjdą
Urodzilem się wśród dwóch budyn-
cję u jakiegoś magazyniera w teatrze
kiego ,,Zaczarowana dorożka". I to
inne czasy, a może znowu granice zo-
ków teatralnych. Bylem otoczony
niegdyś Skarbkowskim, a wtedy już
wspomnienie o tym pierwszym forte-
staną poprawione na naszą korzyść?
Może mlodzież nawet nie wie
teatrem jako architekturą. Ale bez-
Marii Zańkowieckiej, żeby wypoży-
pianie w szkolnej salce.
co to jest kalka!
Czyli wielu lwowiaków zosta-
pośrednie wejście do teatru i wejście
czyć jakieś kawalki tkaniny by przy-
Chopin po wojnie brzmial w Filharmo-
lo, bo nie mogli opuścić swe-
za kulisy teatru odbylo się podczas
slonić to, co za tą tak zwaną kurtyną
Do dziś pamiętam ten tekst: ,,Ach,
nii i kiedy już podczas studiów uni-
go miasta? Każdy mial swoje
okupacji. To dziwny zbieg okoliczno-
mialo się odbywać. Przyslużylem
czemuż sercu smutno? Czemu pel-
wersyteckich udawalo się bywać na
przyczyny.
ści, że teatr mi się otworzyl podczas
się, powiedzialbym, w sposób taki
no znów / i niespelnionych marzeń,
koncertach, robiliśmy to bardzo ak-
tych burzliwych, bardzo trudnych
techniczny do powstawania tej aury
i niewyśnionych snów / Ach! Dźwię-
tywnie. Wspaniali Swiatoslaw Richter,
Każdy swoje, ale przyczyna naj-
dni we Lwowie. Czlowiekiem, któ-
teatralnej.
czy pieśń marzenie, w sercu rośnie
i Bella Dawidowicz, i Halina Czerny-
istotniejsza ­ zadomowili się, zbu-
ry mnie wprowadzil do teatru, byl
żal / i plynie w dal wspomnienie,
-Stefańska, i Barbara Hesse-Bukow-
dowali rodziny, zbudowali gniazda.
A czy w szkole byly jakieś
mój wujek, mlodszy brat mojego ojca
w nieskończoną dal". Po wielu latach
ska, i Regina Smendzianka ­ światowej
Tak samo rodzina mojej żony. Nie do
ilustracje muzyczne do tych
Stanislaw Chrzanowski. Przed woj-
jednak udalo mi się znaleźć autora
slawy pianiści przyjeżdżali do Lwowa.
wszystkich jeszcze docierala infor-
przedstawień?
ną byl tancerzem baletu w Operze
tych slów. Byl to trochę poeta, trochę
Ale to szkolne mocowanie się z muzyką
macja o losach tych, których wywie-
Lwowskiej. W czasie wojny teatr też
Piotr Hausvater pięknie gral na
malarz, trochę muzyk, poruszający
Chopina do dziś jakby pozostaje.
ziono do Kazachstanu, na Syberię.
dzialal, więc wszyscy aktorzy, tance-
skrzypcach. Przed wojną dorabial
się w kręgach artystycznych Kra-
Niektórzy może się poczuli zbyt bez-
Na jakich koncertach tych
rzy, śpiewacy dalej pracowali. Wujek
do swojej pensji nauczycielskiej sie-
kowa, nazywal się Milosz Kotarbiń-
piecznie. Stąd ta decyzja żeby pozo-
wielkich pianistów Pan byl?
mnie wprowadzil do teatru na pró-
dząc w kanale orkiestry w Teatrze
ski. Rodzina Kotarbińskich to bardzo
stać we Lwowie. Później wszystkie te
by opery Bedřicha Smetany ,,Sprze-
Wielkim i przez to byl obserwatorem
znana krakowska rodzina teatral-
Bylem na wszystkich. Tych slynnych
sprawy, które rozwijaly się we Lwo-
dana narzeczona". Występowal tam
wielu wybitnych wydarzeń teatral-
nych reżyserów i aktorów.
pianistów, których wymienilem,
wie po wojnie ­ powoli wrastaliśmy
w ostatnim akcie jako czlonek tru-
nych przedwojennych związanych
Wracając do fortepianu. Pamiętam
wszystkich sluchalem w sali Fil-
w inną rzeczywistość. I ja, jako mlody
py cyrkowej, która przyjeżdża do tej
i z Wilamem Horzycą, i z Ludwikiem
nazwisko tego starszego pana ­ Pan
harmonii, ale nie tylko. Na przyklad
czlowiek kończący szkolę w gronie
wioski, gdzie odbywa się wesele i tam
Solskim, i z Wandą Siemaszkową.
Jaroslawenko. On otworzyl dużą kla-
koncert-recital Belli Dawidowicz
bardzo dobrych mądrych nauczy-
pokazuje różne magiczne sztuczki.
W naszych rozmowach późniejszych,
fortepianu, ale nie bylo tej podpór-
pilotowalem, kiedy pracowalem już
cieli czulem się dobrze i bezpiecznie.
Pokazywal mi jak on przebijal szablą
kiedy myśmy się bardzo zaprzyjaź-
ki, któraklapę podtrzymuje, więc
w telewizji lwowskiej. Bella Dawi-
Podjąlem decyzję o studiach. Dosta-
na wylot itd. Taki dziwny teatr.
nili, on przybliżal mi w swoich opo-
skorzystal ze swojej laski. Podparl
dowicz pojawila się w studiu tele-
lem się na Uniwersytet Lwowski ­ na
A później jeszcze taka przyszywana
wieściach historię przedwojennego
laską żeby dźwięk fortepianu ladnie
wizyjnym na Wysokim Zamku, a ja
polonistykę, studiowalem nadal lite-
ciocia, która pracowala jako sprzą-
polskiego teatru we Lwowie.
brzmial i byl pelny. Zacząl grać.
jako asystent reżysera nieomal kolo
raturę polską i język polski. Caly czas
taczka w teatrze, a byla zaprzyjaź-
W pewnych momentach, gdzie po-
niej bezpośrednio sluchalem. W ten-
jeszcze byl obecny Piotr Hausvater,
Jaki utwór zacząl grać?
niona z naszą rodziną, zaprowadzi-
trzebna byla jakaś ilustracja muzycz-
że sposób sluchalem programu cho-
ten szkolny teatr powoli dla mnie się
la mnie na próbę opery Pucciniego
na, on wyjmowal z pudelka skrzypce,
To bylo slynne preludium Chopina ­
pinowskiego w wykonaniu Wlady-
przenosil w teatr uniwersytecki. To
,,Tosca". Pamiętny drugi akt, który
które oczywiście przynosil z domu,
jedno z najpiękniejszych i najkrót-
slawa Kędry. W studiu telewizyjnym
wszystko w sposób dość harmonijny
się toczy w kancelarii Scarpii, kiedy
i wykonywal muzyczne ilustracje
szych, zdaję się, preludiów ­ Prelu-
wlaściwie ten Chopin byl doslownie
toczylo się dalej i nie przewidywalo
Tosca zabija tego uzurpatora. Sie-
odpowiednie do treści toczącej się
dium A-dur. I proszę sobie wyobrazić
obok, w najlepszym wykonaniu.
jakichś szczególnych komplikacji.
dzialem za kulisami i obserwowa-
sztuki.
nasze nazwalbym to ,,grono wyjców",
Dlaczego rodzice Pana podjęli
Uważam, że to cud, że po wojnie
lem to wszystko. Bylem strasznie
Pewnego razu gruchnęla wieść, że do
któremu bardzo daleko bylo od wsze-
decyzję o pozostaniu we Lwo-
pozostaly najpierw trzy szkoly
przejęty tym co się dzialo. A później
szkoly przywieziono fortepian!
lakich żalów i smutków, wszelakich
wie? Wiemy, że wielu lwowia-
polskie ­ nr 10, 24 i 30. Później
zobaczylem jak się skończyla próba
zwątpień i ,,dlaczego sercu smutno".
Sensacja! Co dalej bylo z tym
ków opuszczalo nasze miasto.
szkola nr 30 zostala zamknięta.
i zasztyletowany Scarpia wstaje, do
W glowie nam bylo bieganie po bo-
fortepianem?
niego podchodzi jakiś pan, coś mu
isku, pilka nożna, siatkówka...
Nie tylko że wielu lwowiaków, ale
Ja uczylem się w szkole nr 24, stale z nią
tlumaczy, a później tej bohaterce ­ to
To byl ogromny wiedeński fortepian.
nasza rodzina się podzielila. Dwój-
bylem związany. Ale moi uniwersy-
...a nie Chopin...
byl oczywiście reżyser, który tluma-
Wielkich rozmiarów. Pamiętam jak
ka braci wyjechala, a dwójka braci
teccy koledzy pochodzili i z tej szkoly
czyl co trzeba poprawić.
starsi uczniowie, tacy mocni, wno-
A nie Chopin. Tak daleko byliśmy od
zostala we Lwowie. Myślę tu o ojcu
nr 30 i z tej nr 10, czyli szkoly św. Ma-
Jedną z takich większych pozycji
sili go po schodach na drugie piętro.
tego tekstu, ale jakoś staraliśmy się
i o matce. Chodzi o to, że doslow-
rii Magdaleny. Podczas studiów uni-
teatralnych, już jako widz wtulony
Osobno nogi byly przykręcane. Poja-
wypelniać wskazówki profesora Jaro-
nie w ostatnich miesiącach wojny
wersyteckich prof. Piotr Hausvater
między rzędy, po kryjomu wprowa-
wil się fortepian.
slawenki. Tylko myślę, że gdyby ktoś
mój ojciec zostal powolany do woj-
zmienil miejsce pracy. Przed emery-
dzony na spektakl, zobaczylem operę
teraz posluchal to nasze wykonanie,
ska. Do wojska polskiego, czyli do
turą przeniósl się do szkoly nr 30. I tam
Jak żywy organizm...
Giuseppe Verdiego ,,Aida".
to pewnie musialby uciekać daleko od
tej dywizji, która powstala na tere-
w 1955 roku, a byla to 100. rocznica
Tak się zacząl ten teatr. A tuż po woj-
Jak żywy organizm. Pamiętam jak
tych naszych popisów muzycznych.
nie Związku Radzieckiego ­ Dywizji
śmierci Adama Mickiewicza, jako
nie mój ojciec zacząl pracować w te-
podczas wieczoru mickiewiczow-
Niedlugo trwalo to nasze spotkanie
Kościuszkowskiej. Zostal przydzie-
nauczyciel tej szkoly zaplanowal uro-
atrze jako elektryk-oświetleniowiec.
skiego prof. Hausvater gral polone-
z profesorem Jaroslawenko, dlatego że
lony do jakiejś jednostki wojskowej
czysty wieczór i zaprosil nas, studen-
Ale już w innym teatrze. To byly już
za A-dur Chopina, starsza pani mu
zacząl od niewlaściwego repertuaru.
i stacjonowal w Modlinie. To byl 1944
tów polonistyki żebyśmy wzięli w tym
czasy powojenne. Do Lwowa przyje-
akompaniowala. Z przyjazdem for-
W powojennym Lwowie, do którego
rok. Pamiętam, że mama wybrala
udzial. Mimo woli z uniwersyteckiego
chal zespól z Zaporoża, który przyjąl
tepianu zostaly wprowadzone lek-
zespolu myśmy się przenieśli znowu
miano teatru imienia Marii Zańko-
cje nie doslownie muzyki, ale śpiew
do szkoly i tam zagraliśmy sztukę po-
wieckiej. Byl to teatr dramatyczny.
chóralny.
święconą Adamowi Mickiewiczowi
Wszelkie wolne chwile dzięki ojcu
i jego wileńskiemu okresowi ­ ,,Balla-
Czyli rozpoczęlo się życie mu-
spędzalem za kulisami teatru, przy-
dy i romanse".
zyczne szkoly.
patrywalem się aktorom. Przejmo-
Dziękuję bardzo za te wspania-
walem się tym wszystkim. To byl
Tak. Male chóry, lekcje śpiewu. Każda
le wspomnienia, dziękuję bar-
teatr profesjonalny, który jakby gó-
klasa miala to osobno, nie byl to jesz-
dzo za tę rozmowę.
rowal, byl w miarę niedostępny rów-
cze chór szkolny, który mial powstać
nież dla mnie.
w przyszlości. Moja klasa pewnego
Ja dziękuję również Pani za to że Pani
razu zostala zaprowadzona do tej sali
przywoluje moje wspomnienia. One
Równocześnie po wojnie, od
gdzie stal fortepian i przyszedl taki
nurtują we mnie, żyją we mnie caly
1944 roku zacząl się teatr
starszy pan, o lasce, bardzo dystyn-
czas, ale nasza rozmowa nadaje im
szkolny. Zacząl się od spotka-
gowany. Rozdal nam bardzo pięknie
pewnej ciąglości chronologicznej,
nia z Piotrem Hausvaterem,
napisane teksty. Żeby to powielić, ich
a wspomnienia czasem bywają bar-
który go prowadzil. Byl Pan
przepisywano przez kalkę. Takich
dzo chaotyczne. To dla mnie jest bar-
wtedy tylko widzem.
rzeczy już pewnie nikt nie pamięta.
dzo ważne.
LWÓW, TEATR SKARBKOWSKI, OK. 1900 R.