28
nr 4 (464) 28.02.13.03.2025
Kurier kulturalny
www.kuriergalicyjski.com
Ostatnie lata J. H. Rosena we Lwowie 19341937 (cz. 5)
W 1937 roku Jan Henryk
Rosen otrzymal kolejne
zamówienie, tym razem
z niedalekiego Przemyśla.
Do artysty zwrócil się rektor
Wyższego Seminarium
Duchownego, który wlaśnie
poszukiwal artysty do
ozdobienia polichromią
wyremontowanej kaplicy
seminaryjnej. Niewielka
kaplica byla zlokalizowana
w środkowo-pólnocnym
ryzalicie korpusu Wyższego
Seminarium Duchownego przy
ulicy Zamkowej 5, u stóp góry
Zamkowej. Budowę gmachu
rozpoczęto w 1689 roku,
zakończono siedem lat później.
BLOGOSLAWIEŃSTWO ŚW. PIOTRA
JURIJ SMIRNOW
wam wszystkim, którzy trwacie w Chrystu-
szli i owoc przynosili i aby owoc wasz trwal
Pierwotnie kaplica miala wejście od
sie". Postać świętego Piotra przedstawiono
aby wszystko dal wam Ojciec, o cokolwiek
ulicy i byla o jedno przęslo krótsza. Ze
Go poprosicie w imię moje. Trwajcie we mnie,
bardzo emocjonalnie, w ruchu, na podobień-
strony zachodniej znajdowalo się wejście
a Ja w was". Wszystkie cztery malowidla fi-
stwo mędrców i proroków starotestamen-
NAWRÓCENIE SZAWLA
do korytarza wewnętrznego seminarium.
towych. Lewą ręką święty wspiera się o ra-
guralne artysta wykonal na tle srebrnym ze
W 1898 roku kaplicę rozbudowano, miano-
mię klęczącego ucznia, który trzyma dlugą
w ruchu, bardzo emocjonalnie sluchają slów
zlotymi laserunkami. W tym tle namalowa-
Mnie wybrali, ale Ja was wybralem i przezna-
wicie przedlużono ją w kierunku pólnoc-
laskę św. Piotra. Drugi mlodzieniec w szacie
Zbawiciela. Dlugi plaszcz jednego z nich ko-
no sceny glówne, również rysunki drugiego
czylem was na to, abyście szli i owoc przy-
nym i przebito wejście od strony poludnio-
loru czerwono-brązowego faldami opada
planu (krajobrazy) wykonane cienką kreską
granatowej klęczy obok i trzyma zapaloną
nosili i aby owoc wasz trwal, aby wszystko
wej. Przy ścianie pólnocnej zbudowano
na ziemię. Na stole nakrytym bialą draperią
farbą brązową. Jak uważa Barbara Hawaj-
świecę. Scena ta symbolizuje również wyj-
dal wam Ojciec, o cokolwiek Go poprosicie
nowy oltarz. Dobudowano też chór mu-
znajdują się kielich i chleb. W srebrno-zloci-
ska, konserwator dziel sztuki z Przemyśla,
ście Kościola z katakumb. Na kotarze artysta
w imię moje".
zyczny. 24 grudnia 1899 roku poświęcono
naszkicowal lódź pod żaglem. Pod obrazem
stym tle namalowano pejzaż ruiny, krzaki,
w tym przypadku artysta naśladowal XVII-
Wszystkie cztery malowidla figuralne są
przebudowaną kaplicę.
cytat z Ewangelii: ,,Laska wam i pokój niech
krowy. W dolnej części obrazu umieszczono
-wieczną skomplikowaną technikę malarską.
sygnowane: w prawym dolnym rogu każde-
W rezultacie przebudowy kaplica po-
stosowny cytat z Ewangelii św. Lukasza.
będą udzielone obficie przez poznanie Boga
Namalowane kreską rysunki można spotkać
go z nich napis: ,,Jan Henryk Rosen.1937". Na
siada uklad jednoprzestrzenny, trójprzę-
i Jezusa, Pana naszego". Drugi obraz po stro-
Po przeciwleglej, poludniowej stronie
też w tle fresków Rosena we lwowskiej Kate-
chórze muzycznym na pilastrze J. H. Rosen
slowy, w formie wydlużonego prostokąta.
kaplicy J. H. Rosen umieścil jeszcze dwa
drze Ormiańskiej.
nie pólnocnej przedstawia scenę ,,Uczniowie
umieścil napis informacyjny w języku laciń-
Przęsla zaznaczone są pilastrami z parami
obrazy. Jeden z nich przedstawia scenę ,,Na-
w Emaus". Artysta przedstawil moment opi-
Otóż po stronie pólnocnej kaplicy we
skim. Malowidla w kaplicy seminaryjnej mia-
pólkolumienek zwieńczonych glowicami.
wrócenie Szawla". Artysta umieścil Chry-
wnękach Rosen umieścil dwa malowidla.
sany przez ewangelistę św. Lukasza w takich
ly szeroki rozglos wśród kleryków i księży
W ścianach bocznych każdego przęsla
stusa po prawej stronie kompozycji jako
slowach: ,,Gdy zająl z nimi miejsce u stolu,
Pierwsze z nich to ,,Święty Piotr blogosla-
diecezji przemyskiej. Proboszczowie z zainte-
występują wnęki plaskie, sklepione pól-
wziąl chleb, odmówil blogoslawieństwo, po-
świetlistą postać. Jest to kolejna, by tak po-
wiący miastu i światu", drugi ,,Uczniowie
resowaniem rozglądali się za możliwością za-
koliście, obwiedzione profilowaną opaską.
wiedzieć, niematerialna postać w twórczo-
w Emaus". Na pierwszym obrazie św. Piotra
lamal go i dawal im. Wtedy otworzyly się im
proszenia Rosena do ozdobienia ich świątyń
Ściany boczne kaplicy do wysokości wnęk
oczy i poznali Go". Na obrazie górna i prawa
ści Rosena, postać ,,nie z tego świata", wizja,
przedstawiono z dwoma uczniami w tle pa-
parafialnych. Już w tymże 1937 roku artysta
wylożono boazerią plycinową. W partiach
bliska w ujęciu artystycznym do postaci
noramy Rzymu. Część lewa fresku zaslo-
część obrazu jest zawieszona ciemnoniebie-
dostal zamówienie wykonania polichromii
piętrowych nad każdą wnęką występują
przeora i trzech zakonników na jego fresku
ską kotarą. Na pierwszym planie przy stole
nięta sfaldowaną kotarą koloru brązowego.
w niedalekiej od Przemyśla w miejscowości
otwory okienne. Nad wejściem z korytarzu
,,Obrona Częstochowy" w kaplicy papieskiej
Panoramę starożytnego Rzymu naszkico-
Chrystus w bialej szacie, z rudawymi wlosa-
Lesko. Niestety freski w kaplicy seminaryj-
wewnętrznego usytuowano chór muzycz-
w Castel Gandolfo. W taki sposób Chrystus
mi i zlotą aureolą. Postać Chrystusa wypro-
wano cienką kreską na zlotym tle. Św. Piotr
nej niedlugo cieszyly oczy i serca kleryków
ny z plaskim sufitem z kasetonami. Skle-
stowana, hieratyczna, z glową lekko pochy-
ukazal się Szawlowi, leżącemu wśród skal,
stoi w rozwiniętej różowej szacie, z siwymi
przemyskich. We wrześniu 1939 roku miasto
pienie kaplicy krzyżowe rozdzielone pasa-
zrzuconemu z konia twarzą do ziemi.
wlosami i z wyciągniętą w geście blogosla-
loną w stronę uczniów. Po lewej stronie dwie
zostalo okupowane przez Armię Czerwoną
mi gurtów. Przęslo trzecie, wschodnie jest
Po stronie lewej obrazu artysta umie-
wieństwa prawą dlonią, ze slowami: ,,Pokój
postacie uczniów. Obydwaj mlodzieńcy są
i wlączone do Związku Radzieckiego. Gmach
podwyższone o dwa stopnie i zamknięte
ścil postać siedzącego pod drzewem piel-
Seminarium Duchownego zajęla jednostka
ścianą z ustawionym przy niej oltarzem.
grzyma. Na twarzy jego odbila się glębo-
wojskowa, zaś w kaplicy urządzono salę gim-
W nawie ustawiono dwa rzędy lawek.
ka zaduma. Zamyślony, a jednocześnie
nastyczną. Malowidla ścienne zamazano far-
Jan Henryk Rosen przyjechal do Prze-
wpatrzony w przestrzeń przed sobą, jest on
bą olejną. Po wojnie gmach wrócil do Semi-
myśla i w krótkim czasie sporządzil orygi-
pierwszym świadkiem niezwyklego wyda-
narium Duchownego i postanowiono freski
nalny projekt. Artysta przewidywal wy-
rzenia objawienia Chrystusa. W swoim zna-
odslonić. Jednak zrobiono to bardzo niefacho-
konanie czterech malowidel figuralnych
czeniu ideowym i w wyrazie artystycznym
wo, co spowodowalo, jak pisze Barbara Mie-
we wnękach wschodniej i zachodniej ścian
postać pielgrzyma jest bliska postaci setnika
dzińska-Hawajska, konserwator dziel sztuki,
kaplicy, dekoracji roślinnej ścian i sklepie-
rzymskiego w ,,Ukrzyżowaniu" w katedrze
znaczne zniszczenia malowidel, zwlaszcza
nia, i stosownych napisów w języku laciń-
Ormiańskiej we Lwowie i tegoż Szawla na
wierzchniej warstwy malarskiej, wykonanej
skim. Do pomocy i wykonania polichromii
obrazie ,,Męczeństwo św. Szczepana" (1925
przez Rosena w technice tempery i srebrzenia
roślinnej Rosen zaprosil Kazimierza Smu-
rok, Lwowska Galeria Sztuki). Monumental-
tla obrazów. Kolejna konserwacja polichromii
czaka, zaś malowidla figuralne w techni-
na postać pielgrzyma w dlugim granatowym
miala miejsce w latach 60. XX wieku przez
ce fresku mokrego namalowal osobiście.
plaszczu spadającym do ziemi jest też naj-
konserwatorów krakowskich, którzy nawet
Tematyka malowidel nawiązywala do
bardziej jaskrawym kolorystycznym akcen-
nawiązali kontakt korespondencyjny z Janem
istoty powolania, która jak najbardziej
tem tego fresku. Można sugerować, że ta po-
Henrykiem Rosenem, który mieszkal w USA.
odpowiadala przeznaczeniu kaplicy semi-
stać byla dla J. H. Rosena bardzo ważną, jest
Artysta udzielil fachowych wskazówek
naryjnej. Po pólnocnej stronie kaplicy we
w niej jakiś ukryty symbol (czy to naprawdę
i przyslal konserwatorom kopię obrazów.
wnękach artysta umieścil scenę ,,Ucznio-
pielgrzym? Ma twarz Rosena). Na srebrno-
Kolejne prace konserwatorskie rozpoczęto
UCZNIOWIE W EMAUS
wie w Emaus", w następnej wnęce ,,Świę-
-zlocistym tle obrazu artysta naszkicowal
w 1996 roku. Rektor Wyższego Seminarium
ty Piotr blogoslawiący miastu i światu"
bogaty pejzaż architektoniczny, również
Duchownego byl bardzo zaniepokojony sta-
(,,Blogoslawieństwo św. Piotra"). Po
postacie ludzi i drzewa. U dolu malowidla
nem malowidel i postanowil przeprowadzić
przeciwleglej poludniowej stronie artysta
znajduje się stosowny laciński cytat z Nowe-
remont kaplicy oraz gruntowną konserwa-
umieścil kompozycję ,,Nawrócenie Szaw-
go Testamentu: ,,Podnieś się i stań na nogi, bo
cję polichromii. Precyzyjne badania stanu
la" i ,,Powolanie Apostolów Jakuba i Jana".
ukazalem się tobie po to, aby ustanowić cię
polichromii i jej konserwację przeprowadzi-
Ściany boczne na calej przestrzeni po-
slugą i świadkiem tego, co zobaczyleś i co
la Barbara Miedzińska-Hawajska. Wedlug
kryte są srebrnym ornamentem. Ornament
ci objawię". Drugi obraz po tejże stronie ka-
jej relacji, badania ujawnily bardzo zly stan
okalający luk wieńczący wnęki zostal wyko-
plicy ilustruje slowa Ewangelii o powolaniu
zachowania polichromii, w niektórych miej-
nany w ksztalcie girland na tle ścian utrzy-
Apostolów Jakuba i jego brata Jana. Na fre-
scach glębokie pęknięcia tynku, zluszczenia
manych w ogólnej tonacji zielonej. W górnej
sku przedstawiono moment spotkania Pana
warstwy malarskiej. Zniszczeniu ulegly duże
części ścian wokól otworów okiennych
Jezusa z nimi nad brzegiem jeziora obok lodzi.
partie srebra i wykonane na nich brązową
ornament roślinny. W części oltarzowej
Chrystus stoi w bialej szacie spadającej fal-
farbą rysunki. Pejzaże w tle malowidel byly
polichromii nie ma. Wyżej nad ornamentem
dami na ziemię i w jasnobrązowym plaszczu.
zniszczone lub prawie nieczytelne. W wyniku
roślinnym na ścianach bocznych i nad chó-
Glowę Chrystusa otacza zlocista aureola.
prac konserwatorskich udalo się przywrócić
rem umieszczono napisy w języku lacińskim,
W tle srebrnego pejzażu widoczny jest zarys
polichromii stan i wygląd w wersji autorskiej
które obiegają kaplicę dookola. W języku
brzegu. Po lewej stronie kompozycji stoją
z 1937 roku. Usunięto nie tylko wszystkie
polskim cytat z Ewangelii św. Jana brzmi:
dwaj powolani Apostolowie, ubrani w krót-
zniszczenia spowodowane czasem, ale też
,,Nie wyście Mnie wybrali, ale Ja was wy-
kie tuniki. W części dolnej obrazu stosowny
ślady wcześniejszych nieudanych zabiegów
POWOLANIE APOSTOLÓW
bralem i przeznaczylem was na to, abyście
cytat z Nowego Testamentu: ,,Nie wyście
renowacyjnych.