img
14
nr 5 (465) 14­27.03.2025
Rozmowy Kuriera
www.kuriergalicyjski.com
Zakamarki wspomnień  (cz. 5)
Rozmowa ANNY
Teatr to przede wszystkim
ludzie.
GORDIJEWSKIEJ
Jeżeli chodzi o budowanie zespolu
z aktorem, reżyserem,
aktorskiego, byla to dość niecodzien-
dzialaczem teatralnym,
na historia. Nigdy nie narzekaliśmy
dyrektorem Polskiego
na brak sympatii widzów, którzy
Teatru Ludowego we
zwykle tlumnie przychodzili na na-
Lwowie ZBIGNIEWEM
sze przedstawienia. Często-gęsto
przychodzili też ze swoimi dzieć-
CHRZANOWSKIM.
mi. Wielu z naszych obecnych akto-
1958 rok. To oficjalna data
rów to są wlaśnie dzieci, które matki
pierwszego występu Polskiego
przyprowadzaly kiedyś do teatru.
Teatru Ludowego. Dalej ­ lata 60.
Polykaly tego bakcyla teatralnego,
Teatr zacząl pracować dość planowo,
więc kiedy dorastaly, przychodzily
to znaczy pewne projekty zaczyna-
do nas i pytaly czy moglyby z nami
ly być realizowane i do repertuaru
wspólpracować ­ zawsze za zgodą
teatru Piotr Hausvater wprowadzil
wspaniale dzieci i walczyla o swo-
francuskiej jak Jean-Louis Barrault,
rodziców. Przychodzili również wi-
komedię Aleksandra Fredry ,,Damy
godność. Na tej scenie zobaczylem
Madeleine Renaud. Szkola teatralna
dzowie, u których to co dzialo się na
i huzary" w której praktycznie nie
przepięknie wyreżyserowane ,,Damy
wtedy chodzila cala zadumana, za-
scenie, jak byly budowane te nasze
bylem zajęty aktorsko.
usystematyzować. Do tego bylo po-
i huzary" Aleksandra Fredry zagrane
sluchana i wszyscy myśleli, że będą
przedstawienia, jaki mialy charak-
Przestrzeń do zagrania premiery
trzebne pewne wyksztalcenie.
po rosyjsku, we wspanialej insce-
mówić tylko po francusku (śmiech).
ter, widocznie wzbudzalo zaintere-
znalazla się niedaleko Teatru ,,Ba-
nizacji. Ta nasza szkola byla bardzo
Ten europejski teatr mial też ogrom-
sowanie i chcieli w jakimś stopniu
Jeżeli chodzi o instytucje
gatela", bo za jej rogiem zaczynala
otwarta na wszystkie propozycje
ny wplyw na mnie.
wspólpracować, wspóltworzyć. Ta-
teatralne, znalazlem
się dawna ulica Jagiellońska, obec-
europejskie.
kim czlowiekiem, który mówil, że
Pan wrócil do Lwowa w 1966
na Hnatiuka. Tam w podwórzu jest
zobaczyl na ogrodzeniu nasze oglo-
propozycję reżyserskich
Jak dlugo trwaly studia?
roku, w tymże roku zmarl
nieduży, ale bardzo funkcjonalny
szenie, byl Walery Bortiakow, nasz
studiów zaocznych,
Piotr Hausvater. Jak potoczy-
i znakomicie zbudowany teatr, który
Moje studia trwaly 6 lat. Moją pracą
późniejszy wspanialy scenograf i re-
ale w Moskwie. To byla
ly się losy Polskiego Teatru we
przed wojną byl siedzibą Teatru Ży-
dyplomową byly dwa przedstawienia
żyser, ale również wspanialy aktor,
trudna decyzja, żeby
Lwowie?
dowskiego, a w czasie powojennym
­ komedia Aleksandra Fredry ,,Śluby
który wchodząc do zespolu wcale nie
tam pojechać, jednak
gral tam polski zespól zawodowy,
panieńskie" i wlaśnie ,,Panna Ma-
Kiedy po obronie dyplomu wrócilem
mówil po polsku. A później tak cu-
zdecydowalem się.
który później w ramach repatriacji
liczewska" Gabrieli Zapolskiej. Ko-
do Lwowa, spadl na mnie w jakimś
downie zapoznal się z tym językiem
opuścil Lwów. W tej sali potem zacząl
misja egzaminacyjna przyjechala do
stopniu obowiązek kierownictwa
i pokochal go, że zagral kilka prze-
funkcjonować Teatr Mlodego Widza,
Przygotowalem wypracowanie na te-
Lwowa żeby zobaczyć moje przedsta-
teatrem polskim. Już wcześniej mu-
pięknych ról. Przede wszystkim Cze-
do którego byli sprowadzani ucznio-
mat mojej pracy reżyserskiej ,,Panna
wienie i ocenić. Obrona moich prac
sialem zastępować reżysera podczas
śnika w ,,Zemście" Aleksandra Fre-
wie szkól na różne przedstawienia,
Maliczewska" ze szkicami teatral-
odbywala się i we Lwowie i przed ko-
prób, bo nie wybywalem na caly rok
dry, w przedstawieniu, które zresztą
które w ramach programów szkol-
nymi, wyslalem zgloszenie, po czym
misją w Moskwie.
ze Lwowa na studia, tylko dwa razy
sam wymyślil, wyreżyserowal.
nych mialy tę mlodzież edukować.
otrzymalem zaproszenie by przy-
Zakończenie moich studiów zbieglo
do roku na sesje egzaminacyjne i na
Gruchnęla wieść, że do
Tam byly też grywane bajki i różne
jechać i stanąć przed komisją eg-
się niestety ze smutną wiadomością
skondensowane wyklady dotyczące
Wilna przyjeżdża zespól
inne przedstawienia. Otóż premiera
zaminacyjną. Wybralem się trochę
o śmierci Piotra Hausvatera. Odwie-
teorii, historii sztuki, historii teatru.
komedii ,,Damy i huzary" odbyla się
w nieznane. Przyjechalem do tej szko-
dzalem go już coraz rzadziej w jego
Po śmierci Piotra Hausvatera spadl na
Teatru Powszechnego
wlaśnie na tej scenie i to byl napraw-
ly teatralnej i okazalo się, że trafilem
mieszkaniu, bo choroba przykula go
mnie obowiązek planowania, ksztal-
w Warszawie z ,,Weselem"
wielki miejski sukces tego mlode-
do środowiska bardzo interesującego.
do lóżka i kontakty nasze byly coraz
towania zespolu i jego repertuaru oraz
Wyspiańskiego. ,,Wesele"
go teatralnego zespolu.
Szkola teatralna byla związana z te-
slabsze. Ale przyjeżdżalem do nie-
myślenia jakby perspektywiczne.
we Lwowie bylo grane
atrem im. Wachtangowa. Slynna byla
go i opowiadalem o tym jak toczą się
przez zespól, który
W 1964 roku pojawily
Wśród kolejnych propozycji
tym, że zrywala z pewną tradycją,
zajęcia w szkole teatralnej, o spotka-
krótko pracowal we
się nasze pierwsze
Piotra Hausvatera byla sztu-
której holdowali wszyscy ze szkolą
niach z ciekawymi aktorami. Pamię-
wspomnianym przeze
ka Gabrieli Zapolskiej ,,Panna
powiedzialbym bardzo kostycznego
tam, że on zawsze z blyskiem w oku
kontakty z Wilnem.
mnie budynku Teatru
Maliczewska".
akademickiego teatru ­ szkolą Stani-
wysluchiwal moich opowieści o tym
Wtedy po raz pierwszy
Żydowskiego, a w 1945
Tak. Pan Profesor byl już czlowiekiem
slawskiego. Aczkolwiek prace Kon-
jak się toczą prace nad ,,Ślubami pa-
udaliśmy się w gościnne
roku wyjechal ze Lwowa.
niemlodym i chorowitym i w czasie
stantego Stanislawskiego to są ogólnie
nieńskimi". Niestety wiadomość o jego
występy do tamtejszego
prób następowaly mniejsze lub więk-
wstępne schody do pracy nad sztuką,
śmierci dotarla do mnie, kiedy broni-
Ja tego przedstawienia
środowiska polskiego.
sze przerwy, więc zapadla decyzja,
do pracy aktorów nad sobą. Szkola im.
lem swojego dyplomu przed komisją
nie widzialem, bylem
Zaprzyjaźniliśmy się
żebym to ja kontynuowal pracę nad
Wachtangowa byla najbardziej otwar-
egzaminacyjną.
wtedy jeszcze za
bardzo z zespolem, który
sztuką ,,Panna Maliczewska". Podją-
ta na propozycje literatury światowej.
Wracając do studiów, jeżeli chodzi
maly. Ale dramat
jest o rok starszy od nas,
lem się tej pracy i doprowadzilem do
o moją szkolę teatralną, byla nasta-
Wyspiańskiego byl
bo powstal w 1957 roku.
I mniej klasycznej?
kolejnej premiery, która odbyla się nie
wiona bardzo na teatr francuski, co
tak interesujący, że
Mam na myśli zespól
tylko w budynku przy ul. Kopernika,
Klasycznej też, ale mniej akademic-
mnie z kolei ogromnie cieszylo i ra-
poruszylem wszelakie
ale też na kolejnym przeglądzie miej-
kiej. Nie skostnialej, lecz otwartej
dowalo, dlatego że teatr francuski byl
pieśni i tańca ,,Wilia".
możliwości, żeby moi
skim w dawnym Teatrze ,,Bagatela".
szeroko na świat. Cudowny repertuar,
dla mnie jakby pewnym wzorem fan-
koledzy wileńscy zdobyli
Wyreżyserowalem już pelne przed-
który wtedy figurowal w tym teatrze,
tazji teatralnej jak np. przedstawie-
To ,,Wilia" byla pierwszymi gospoda-
stawienie, bo ,,Maria Stuart" to byly
rzami naszych występów w Wilnie.
odbiegal od wielu scen moskiew-
nia, które przyjeżdżaly wtedy do Mo-
dla nas bilety na to
tylko próby wstępne.
Później, kiedy zespoly wileńskie ­ że
skich. Grane tam byly piękne sztuki
skwy ­ Jeana Vilara, André Barsacqa.
przedstawienie.
Byli obecni też moi koledzy ze stu-
tak powiem ­ ,,nabraly ochoty bawić
Eduardo de Filippo, przede wszyst-
W naszej szkole teatralnej gościnnie
dia telewizyjnego, w którym już
kim ,,Filomena Morturano" ­ sztuka
pojawil się nawet Marcel Marce-
się w teatr", zaczęly się nasze kontakty
Z Lubartem Leszczyńskim pojechali-
wtedy pracowalem od kilku lat. Je-
z kręgami zespolów teatralnych.
śmy do Wilna, gdzie zobaczyliśmy to
o dzielnej kobiecie, która wychowala
au i takie wybitne gwiazdy sceny
den z moich kolegów, Roman Olek-
wspaniale przedstawienie Adama Ha-
siw powiedzial mi: wiesz, to ma ręce
nuszkiewicza ze scenografią Adama
i nogi. Wtedy uprzytomnilem so-
Kiliana ­ obu lwowiaków. Adam Kilian
bie pewne swoje obserwacje, pewne
­ slynny polski scenograf, przed laty
swoje doświadczenia z przeglądów
szkolny kolega Andrzeja Nikodemo-
prób i spektakli w teatrze, w którym
wicza. Adam Hanuszkiewicz ­ wspa-
pracowal mój ojciec, doświadczenia
nialy aktor i reżyser, dzięki któremu
po krotochwili ,,Babcia i wnuczek",
później, podczas moich krótkich moich
fragmentach ,,Marii Stuart"... I te-
pobytów w Polsce zawsze mialem moż-
raz, już po przedstawieniu dramatu
liwość bywania na próbach w Teatrze
,,Panna Maliczewska", zrozumialem,
Narodowym i w Teatrze Powszech-
że praca reżyserska jest tak samo,
nym, uczestniczenia i uzupelniania
a może nawet bardziej ciekawa, niż
swojej wiedzy jeżeli chodzi o polski te-
praca tylko aktorska. Aczkolwiek
atr, o polską historię.
wcześniej myślalem tylko o aktor-
Dziękuję za rozmowę. Będzie-
stwie i bardzo to lubilem, marzylem
my kontynuować nasze rozmo-
również o zagraniu Hamleta, bo któż
wy, poznawać dalej zakamarki
z mlodych aktorów o tym nie marzy.
Pańskich wspomnień?
Zrozumialem, że muszę te swoje do-
świadczenia teatralne w jakiś sposób
Oczywiście! Dziękuję również.