img
8
nr 6 (466) 28.03.­14.04.2025
Rozmowy Kuriera
www.kuriergalicyjski.com
Reżyserowanie malarstwa
19 marca zmarl Leszek Mą-
zadowala. Lecz jest to jakby jeden
dzik, wybitny artysta, reżyser,
aspekt. Oczywiście chcialbym, żeby
scenograf, malarz i fotograf. Byl
widz mial taką samą optykę zoba-
profesorem ASP w Warszawie
czenia tego spektaklu, którą mam ja.
oraz Katolickiego Uniwersy-
Jest tak, ponieważ w trakcie każdej
tetu Lubelskiego. W 1969 roku
realizacji pojawia się gra na przy-
zalożyl Scenę Plastyczną KUL.
klad bardzo malym detalem, nieraz
Jest twórcą ponad 20 spektakli
jakimś malo zauważalnym elemen-
autorskich, wśród których
tem, bardzo dyskretnym. Zależy mi,
między innymi: Zielnik, Wil-
aby widz mial możliwość penetracji
goć, Wrota, Wędrowne, Tchnie-
calej przestrzeni i oglądal ją z pozycji,
nie i Kir. Stworzyl wlasny, nie-
z jakiej ja robilem ten spektakl. Z tego
powtarzalny język teatralny,
wynika konieczność malej liczby
w którym najważniejszymi ele-
widzów, która daje szansę każdemu
mentamiprzestrzeń i świa-
z nich zobaczenia wszystkich ele-
tlo. Jego teatr pozbawiony slów
mentów spektaklu. Moim pragnie-
dotyka rzeczy ostatecznych:
niem jest, żeby widz jak najszybciej
śmierci, przemijania, narodzin,
po przyjściu do teatru wytrącil sobie
cierpienia. Wojciech Chudy, fi-
swoją prywatność, te sprawy z jakimi
lozof z KUL nazwal jego teatr
przyszedl. Żeby osiągnąć takie efek-
,,teatrem bezslownej prawdy".
ty, wykonuję szereg zabiegów. Po
KRZYSZTOF SAWICKI (OD LEWEJ), JANUSZ CZARSKI, LESZEK MĄDZIK
Ze Sceną Plastyczną występo-
to, żeby wprowadzić widza w świat,
zredukowane. Czy może Pan
wal w wielu krajach na calym
który chcialbym aby go ogarnąl. Czu-
zaistnieć. I to stalo się coraz bardziej
dowód przeżycia pewnych zagro-
bliżej scharakteryzować ten
świecie. Leszek Mądzik byl
potrzebę, aby widz jak najszyb-
silne w kolejnych spektaklach, a już
żeń. Często zauważam, że widz nie
proces?
odznaczony najważniejszymi
ciej stracil potrzebę nawet kinetyki,
dzisiaj taką samą wartość przedsta-
traktuje mojego przekazu jako czegoś
odznaczeniami, wśród nich:
nawet fotela na którym siedzi, żeby
Tak. Ten proces jest dlugi i jakby
wia dla mnie przedmiot jak aktor, to
prywatnego, czym dzielę się tylko
Krzyżem Komandorskim Or-
poddal się jakby dryfowaniu prze-
w jednym roku nie bylbym w stanie
znaczy bez jakiejś obawy, że kogoś
z nim, lecz w tym teatrze te przeżycia
deru Odrodzenia Polski (2008),
strzeni czerni. Wówczas gubiąc re-
przeprowadzić. Ja sam z pewnej dluż-
degradujemy. Ta formula teatru po
stają się jakby uniwersalne, archety-
Papieskim Krzyżem Zaslugi
lacje, wszelkie odniesienia, poczucie
szej perspektywy, teraz już ponad
prostu każe wierzyć, że przedmioty
piczne. Jest to oczywiście dla mnie
Pro Eccelsia et Pontifice (2014),
bezpieczeństwa jakie ma w oparciu
dwudziestu lat, zauważam zmiany,
o nas mówią także silnie,przeka-
bardzo pozytywne i ważne, ważne
oraz Zlotym Medalem Zaslużo-
o detal architektoniczny lub dru-
które spowodowaly, że ta fontan-
zem prawdy o czlowieku. Może trze-
w potrzebie robienia tego teatru. To
ny Kulturze Gloria Artis (2015).
osobę, mam szansę jakby indy-
na się wykrystalizowala w języku.
ba także dać im szansę istnienia w tej
tak jakby następowala dziwna me-
W 2006 roku na festiwalu
widualnie każdemu z tych widzów,
Myślę, że w nowym języku. Zaryzy-
przestrzeni.
tamorfoza czegoś bardzo indywidu-
Schulzowskim w Drohobyczu,
który nie czuje obok siebie nikogo
kuję powiedzieć, że w języku, który
alnego, czegoś bardzo prywatnego,
Wśród wielu terminów używa-
w Kościele Św. Bartlomieja od-
więcej (na ile jest to możliwe) wcią-
rzadko kto penetrowal, w takim spo-
które przelożone na język teatru staje
nych przez krytyków dla okre-
byl się spektakl Bruzda z udzia-
gnąć w tajemnicę, w tę przestrzeń,
sobie zdobywania widza. Może po
się uniwersalne, archetypiczne.
ślenia fenomenu Pana teatru
lem reżysera. Ostatnio Leszek
którą ja mu po kolei obnażam w czasie
kolei parę elementów tego procesu.
Nie chcę podawać tych bardzo oso-
pojawia się określenie teatr fi-
Mądzik pracowal nad spekta-
spektaklu. Zawsze mi przeszkadzają
Pierwszym z nich (może nie najważ-
bistych przykladów, powiem tylko,
lozoficzny. W tej perspektywie
klem, którego inspiracją mia-
(sądzę, że i widzowi też) duże gru-
niejszym) byla eskalacja przestrzeni.
że bylo parę faktów w moim życiu,
Pana twórczość sytuowana jest
lo być Requiem W.A. Mozar-
py widzów, architektura, która czę-
Pierwsze spektakle byly bardzo pla-
które widocznie musialy się zdarzyć,
gdzieś w miejscu, gdzie czlo-
ta. Spektakl mial powstać we
sto uniemożliwia jakby wytrącenie
skie, traktowane jak w ramie obrazu
musialy mnie osaczyć, musialy mnie
wiek staje wobec pytania o sens
wspólpracy z Teatrem Wielkim
go z tej przestrzeni, która dominuje
i dzialy się nie raz w takich izoke-
dotknąć, żebym wyzwolil w sobie
wlasnego życia, cierpienia,
Opery i Baletu we Lwowie.
i jest w teatrze zauważalna. Najchęt-
falicznych fryzach, w jednej linii,
potrzebę wytrwania przez rok, dwa,
jednocześnie staje wobec al-
Poniżej przypominamy Pań-
niej zamknąlbym widza w tej swojej
w jednej plaszczyźnie. Pamiętam
a nawet trzy w pracy nad ich odtwo-
ternatywy: albo bezsens i roz-
stwu wywiad jakiego Leszek
przestrzeni tak, żeby on ją wieńczyl.
z roku na rok gdzieś sobieprze-
rzeniem, przetworzeniem w formie
pacz, albo wbrew wszystkiemu
Mądzik udzielil periodykowi
Kiedyś powiedzialem i dalej to pod-
strzeń poglębialem w jedną i dru-
teatralnej. Myślę, że gdyby tych zda-
zawierzenie, Absolut, Bóg. Czy
przemyskiemu ,,Strych Kultu-
trzymuję, że widz jest jakby pelną
stronę a więc w kierunku widza
rzeń, tych faktów nie bylo w moim
Pana teatr jest w tym znaczeniu
ralny" w 1992 roku.
kompozycją tego co się w spektaklu
i w gląb sceny, co dalo mi nową moż-
życiu, gdybym nie byl papierkiem
teatrem religijnym?
dzieje. Jest on jakby częścią tej sa-
liwość i zauważenie nowej wartości
lakmusowym tych doświadczeń,
Z LESZKIEM MĄDZIKIEM
lografii, w której dzieje się spektakl.
jaką jest przestrzeń. Przestrzeń ta
Myślę, że to poszerza jakby pojęcie
nie mialbym potrzeby, żeby ten teatr
Widz w pewnym momencie nie ma
stala się jednym z ważnych organi-
teatru religijnego i w ogóle religii,
robić. Nie chcialbym być filozofem
rozmawial
prawa (w każdym razie chcialbym,
zującychprzestrzeń elementów.
gdyż jest to ważny moment i sądzę,
tego teatru ­ zostawiam to kryty-
JANUSZ CZARSKI.
żeby tak czul) mieć świadomości, że
To jest jakby jeden element, wlaśnie
że ten teatr chyba na tym zawierze-
kom, to co z tym zrobicie, jakie to jest
Janusz Czarski: Czy jako arty-
jest w architekturze teatralnej. On
przestrzeń. Lecz oczywiście w tej
niu stoi. To jest jakaś dla mnie i wiel-
i co o nas mówi. Chcialbym tylko po
sta jest Pan bardziej malarzem
jest tylko w tym wymiarze i w tym
przestrzeni musi się coś znaleźć. Byl
ka nadzieja, i potrzeba jakby tak go
prostu jakby przerzucać przeżycia,
czy reżyserem teatralnym?
temacie, w tym kosmosie, który ja mu
kiedyś w niej bardzo mocno zauwa-
konstytuowania. Nie wyobrażam
które mam w sobie, które także nasz
zaproponuję.
Leszek Mądzik: Myślę, że trzeba by
żony, w pierwszych spektaklach ak-
sobie, żeby to wszystko co robię mia-
wszystkich dotykają w stronę wi-
te dzialania spiąć razem klamrą i po-
tor, który w wypadku spektaklu ECCE
loby być apoteozą absurdu i pomimo
dzów. Ten proces zaczynam od siebie.
Scenę Plastyczką Leszka Mą-
lączyć. Myślę, że jest to jakby reży-
HOMO niewiele musial odchodzić od
że każdy mój spektakl dotyka trud-
Powodem jest ta niemożność dania
dzika wymienia się obok te-
serowanie malarstwa, gdyż sądzę,
swojego wcześniejszego klasyczne-
nych naszych przeżyć i zagrożeń,
sobie rady z tymi faktami i przeży-
atralnych dokonań Tadeusza
że nawet w malarstwie jeśli jest tam
go grania, grania swojej roli. Myślę
dotyka niepokojów, także cierpie-
ciami. Powoduje ona blokady, stresy
Kantora i Józefa Szajny. Wska-
wcześniej kompozycja, czyli reży-
tutaj o WANDZIE Norwida wcze-
nia i sytuacji, które zdawaloby się,
i zle czucia się. Mogą być one zlikwi-
zuje się także paralele (pokre-
seria tego co zobaczymy, to jest ona
śniej, a później o ECCE HOMO, gdzie
że już powinny nas zniszczyć, będąc
dowane, wyrzucone dzięki temu, że
wieństwa) z twórczością Petera
pozbawiona tych elementów, które
ten sam zespól przeszedl wlaściwie
beznadzieją i rozpaczą, to gdzieś pod-
mogę je w teatrze w pewien sposób
Schumanna...
tam typowe dla teatru. Teatr zaś
z ról aktorskich w konwencję teatru
świadomie (myślę, że czytelnie dla
obnażyć i dalej przekazać je widzo-
...tak, padly te nazwiska. Myślę, że
potrzebuje reżyserii. Wydaje mi się,
plastycznego i nie do końca się z nią
widza a dla mnie jest to oczywiste)
wi, dając mu szansę ich przeżycia.
jakby z samego warsztatu najwięcej
moja praca jest rodzajem malo-
godzil. Ja też nie do końca widzia-
jest tęsknota, że to wszystko ma jakiś
Mnie zaś takie dzialania dają dziwną
skorzystalem (w latach 70. U począt-
wania, ale malowania reżyserskie-
lem jego nową rolę. W każdym razie
sens, że to wszystko nie jest chaosem,
równowagę, dają spokój i są dla mnie
ku Sceny Plastycznej) z doświad-
go, to znaczy, że pojawia się nowy
gdzieś ten mój aktor przeszedl meta-
przypadkiem, więc może wynikać
terapią.
czeń, jakie wniósl (jakie moglem
element. Pojawia się element prze-
morfozę i w pewnym momencie wta-
z tego jakaś wartość, która pozwoli
Jednym z elementów teatru jest
obejrzeć) Peter Schumann. To byl
strzeni, pojawia się element obnażeń
pial się w przedmiot, on ten przedmiot
nam z twarzą zejść z tego świata.
widz. Jaka jest sytuacja wi-
charakterystyczny teatr. Charakte-
stopniowych, które jakby w samym
ożywial, sam zaś się gubil. Wypunk-
W miarę uplywu lat jestem coraz bar-
dza w Pana teatrze? Jak go Pan
rystyczny przez fakt, że byl wlaśnie
malarstwieutajone i jakby od razu
towana zostala jednocześnie sytu-
dziej przekonany o tym, że jesteśmy
sytuuje?
teatrem plastycznym, także przez to,
eksponowane. Tutaj czynię to w cza-
acja nowych elementów, takich jak
skazani na wiarę, jesteśmy skazani
że docenil rolę nadmarionety. Doce-
sie. Myślę, że czas i przestrzeń powo-
rzecz, jak faktura, jak plaszczyzna no
na absolut, na Boga. Mój teatr bardzo
Może zacznę od tego, że gdy robię
nil rolę kukly. To bylo glówną jego
duję, że trzeba to nazwać reżyserią.
i barwa także. Wszystkie te elemen-
pragnie znaleźć się w tym zamie-
spektakl, krytykę czyniąc podczas
silą, silą tego teatru. Ja poddalem się
ty stanowily o ekspresji spektaklu.
rzeniu, w tej ufności, że tam gdzieś
jego prób, zastanawiając się, które
Pana twórczość jest niemal
tej presji, tej wizji, jaką prezentowal
Natomiast aktor w niej zanikal, prze-
wszystkie nasze klopoty znajdą swój
sceny jak zaistnieją, dziwna rzecz,
od  początku  konsekwent-
Schumann i rzeczywiście spektakle
chodzil gdzieś w inne zadania, stawal
wlaściwy wymiar. Oczywiście pre-
lecz czuję się w pozycji widza. Po pro-
nym  budowaniem  wlasne-
NARODZENIA, ECCE HOMO, WIE-
się jakby sprawcą, ożywial przestrze-
tekstem do tego, często pretekstem
stu bardzo latwo mi być widzem i jak-
go, niepowtarzalnego języka.
CZERZA mialy jeszcze znamiona
nie. Tylko szczątkowo wykorzysty-
prywatnym,bardzo osobiste prze-
by próbuję mieć dystans także do sie-
W pierwszych spektaklach
tamtego teatru i czulo się, że ja się
walem jego anatomię, wykorzysty-
życia. Myślę, że powodem każdego
bie jako reżysera. Próbuję więc trochę
(tych z początku lat siedem-
do tego przyznaję. W tych spek-
walem jego fakturę ciala, jego twarz,
spektaklu, każdej realizacji, byl jakiś
znaleźć się jakby w nim (widzu), co mi
dziesiątych) jest jeszcze slo-
taklach pojawily się ślady, widoczne
jego jakby rzeźbę. Lecz nie mial on,
ważny dla mnie fakt. Nie tylko filozo-
ulatwia pracę, gdyż latwiej jest mi od-
wo, aktor, barwa, w ostatnich
byly inspiracje teatrem Schumanna.
aktor, tej możliwości kreowania, nie
fowanie. Inaczej mówiąc pretekstem,
rzucić pewne sklonności, pewną jak-
zaś wszystkie te elementy
Myślę, że formalnie z doświadczeń,
mógl jakby indywidualnie, osobiście
jakimś impulsem jest namacalny
by satysfakcję, która na pozór mnie