img
9
nr 6 (466) 28.03.­14.04.2025
Kurier kulturalny
www.kuriergalicyjski.com
przewinęlo i mam nadzieję, że będą
HOMO, NARODZENIA i WIECZE-
inspiracji, do szacunku dla twórców,
które byl przeniósl do swego teatru,
Grotowskiego, który także mną
z którymi się spotykalem, obserwu-
następne, bo tych ludzi jest jeszcze
wstrząsnąl, ale język tego teatru byl
RZA. Czerpaly one inspirację z Bi-
doświadczeń warsztatowych, nie
wielu. Teraz dopiero ich odkrywam.
blii, obrazów, przedstawień, które
jąc ich niemal od lat sześćdziesią-
czulem wtedy potrzeby nikim po-
mi obcy. Natomiast pojawila się we
tych. W pewnym momencie to pęklo.
Teraz dopiero mam większą odwagę
mnie w wyniku tych spektakli silna
przenosilem (chyba już teraz mogę
tem się inspirować ani nikogo na-
powiedzieć) z pewnym dystansem
Zalożenie galerii bylo jakby potrze-
jakby do nich podejść i zaprosić ich
śladować. To na pewno tyczy Szajny
potrzeba, żeby w języku, w którym
do galerii Sceny Plastycznej. Chcial-
do tego. To bylo jakby ilustrowanie,
zamanifestowania, także ziden-
i Kantora, choć są to dla mnie dwa
czuję się bezpiecznie, języku pla-
tyfikowania się (na ile to możliwe),
bym im za to podziękować. Czerpię
gdyż w ostatnim okresie w moim te-
stycznym próbować wywolać po-
różne światy. Jeżeli UMARLA KLA-
z ich twórczości bardzo wiele do
atrze nie ma już potrzeby ilustracji.
zauważenia tych osób, które bądź
SA byla dla mnie spektaklem waż-
dobne odczucia. I jakby moja praca
swojej pracy. To glówny powód, lecz
inspirują mnie w pracy, bądź (choć
w ciągu tych dwudziestu paru lat
nym w sensie przeżycia jako widza
Od bodajże pięciu lat dzia-
za nim idzie drugi. Ta galeria jest
mają inny język) doceniam ich twór-
to nie bardzo i bezradnym bylem
zdąża do tego, by osiągnąć taką silę,
la galeria Sceny Plastycznej.
czość, gdyż penetrują podobny pro-
w jakimś środowisku, środowisku
wobec koncepcji teatru plastycznego
którą tamten spektakl niósl, ale po-
Pokazano w niej prace takich
blem, z którym ja chcę sobie dawać
KUL-u. stanowi przez to szansę spo-
slugując się zupelnie innym języ-
tego twórcy. Moja struktura myśle-
twórców jak Ewa Kuryluk, Jan
tkania się spoleczności uniwersy-
kiem. Myślę, że jeśli chodzi o teatr,
radę. Oni w wielu wypadkach już to
nia wobec koncepcji teatru byla zu-
Lebenstein, czy Abakanowicz.
zrobili. Oni już to mają za sobą. Jak-
teckiej z tymi artystami, ale także
to tak wyglądalyby moje inspiracje.
pelnie inna. Nie wyobrażalem sobie,
Czy jest to uzupelnienie twór-
szansę dla środowiska lubelskiego.
by już odkryli jakieś prawdy o nas,
że coś z teatru Kantora mogloby się
Gdzieś po drodze bardzo silnie za-
czości teatralnej czy też nowa
jakieś wartości, które w czlowieku
Udalo mi się na przyklad sprowadzić
zdarzyć w moim teatrze. Natomiast
uważylem obecność Bergmana,
pasja?
są. Jakby określili te bieguny (pozy-
prace Ewy Kuryluk z Ameryki. Byla
twórczość Aliny Szapocznikow,
UMARLĄ KLASĘ przeżylem jako
to pierwsza jej wystawa po dluższej
tywne i negatywne) naszych klopo-
która zainspirowala mnie do pra-
To może zabrzmi egoistycznie, ale
widz. Uważam, że jest to wspanialy
tów. Jakby odkryli ludzkie wymiary
przerwie.
cy nad spektaklem ZIELNIK. Myślę,
rzeczywiście jest to integralna część
spektakl. Myślę, że jest to najlep-
i teatru i myślenia w tym teatrze.
twórczości. Te wartości, które w ich
szy spektakl Kantora i wlaściwie
że zauważalnetakże moje in-
Myślę, że taki sens jest tej ga-
pracach dostrzegam i chcialbym je
spiracje Breuglem i jego twórczo-
Pojawienie się tej galerii, już w sa-
szalenie interesowal mnie pewien
lerii i życzę sobie, aby istniala
obnażyć i glośno powiedzieć, że bar-
mym zalożeniu przed kilku laty, ma
duch, który panowal w tym spekta-
ścią. Widoczne w spektaklu IKAR.
ona dlugo.
dzo szanuję ich twórczość. Stąd ta
W pierwszym okresie mojej twór-
związek, powiedzialbym, z psychiką
klu, pewne napięcia. To samo mogę
galeria, stąd te nazwiska, których
czości widocznemotywy bi-
tego teatru i mojej w nim pracy. Za-
powiedzieć o wcześniej zobaczo-
Przemyśl, kwiecień 1992 r.
wsze odważylem się przyznawać do
już chyba dwadzieścia jeden się
blijne. Dotyczy to spektakli ECCE
nym APOCALIPSIS CUM FIGURIS
Arcydziela z Narodowego Muzeum Sztuki
im. Bohdana i Warwary Chanenków w Warszawie
Kolekcja Narodowego
Muzeum Sztuki im.
Bohdana i Warwary
Chanenków w Kijowie
to obecnie najcenniejszy
zbiór sztuki europejskiej
na Ukrainie. Zbudowana
zostala przez prywatnych
kolekcjonerów na
przelomie XIX i XX w.
TEKST I ZDJĘCIA
WYSTAWA
ALINA WOZIJAN
B
Warwara i Bohdan
podczas licznych podróży po
ohdan Chanenko pocho-
Chanenkowie po
Europie.
dzil ze starego rodu ko-
Bohdan Chanenko umie-
zaków zaporoskich, byl
podróży poślubnej
ra w kwietniu 1917 r. Na mocy
prawnikiem, filantropem i ko-
zaczęli tworzyć wlasną
jego testamentu cala kolekcja
lekcjonerem dziel sztuki, milo-
FOLDER
kolekcję o zasięgu
wraz z budynkiem, w którym się
śnikiem archeologii związanej
światowym. Uważa
niektórych dziel
znajdowala, zostala podarowana
znowu  ponosi  duże  straty
z Kijowem. W 1871 r. po ukoń-
się, że pierwszym
i w wyniku nazistowskich gra-
miastu Kijów z wolą utworzenia
czeniu prawa w Moskwie po-
sztuki i w maju 2023
obrazem zakupionym
bieży traci okolo 25 tys. dziel
muzeum publicznego. Warwa-
znaje grupę prawników w Pe-
r. do Polski zostalo
sztuki. Muzeum prowadzi po-
ra dożywotnio miala mieszkać
tersburgu i ich kolekcje. W 1874
przez nich byl obraz
przewiezionych 37
szukiwanie skradzionych dziel
w tym palacu i zarządzać ko-
r. poślubia Warwarę z rodu Te-
pędzla Cesarego
unikalnych pozycji.
lekcją. Ale wybuchla rewolucja
i jako jedyne w Ukrainie może
reszczenków, która również
Fracassini ,,Dziewczyna
poszczycić się kilkoma suk-
październikowa i wojna domo-
ma zainteresowania związane
z martwym ptaszkiem".
wa. W 1919 r. kolekcja zostaje
cesami. W 1999 r. z okazji 150
ze sztuką i kolekcjonowaniem.
Byly one zbadane i na po-
W latach 1876­1881
rocznicy urodzin Bohdana Cha-
znacjonalizowana przez bolsze-
Warwara pochodzila z bardzo
czątku 2025 r. zostaly wysta-
Chanenkowie mieszkają
nenki Muzeum nadano imię za-
wików, którzy poddają Warwa-
znanej i zaslużonej dla Kijowa
wione. Przy okazji przygoto-
w Warszawie. Bohdan
różnego rodzaju represjom.
lożycieli, a od 2011 r. nosi ono
rodziny Tereszczenków. Jej wuj
wań do wystawy dokonano
Warwara umiera 7 maja 1922 r.,
oficjalną nazwę Narodowe Mu-
byl baronem cukrowniczym
kilku odkryć, zmieniono atry-
będąc czlonkiem
zeum Sztuki im. Bohdana i War-
a już dwa lata później nazwiska
sprzedającym cukier na calą
bucję  niektórych  obrazów,
warszawskiego sądu
wary Chanenków.
zalożycieli zostają wykreślone
Rosję. Byl również kolekcjone-
w niektórych przypadkach da-
okręgowego poznaje
z nazwy muzeum.
rem i mecenasem sztuki. Jako
towanie, przeprowadzono prace
prywatne kolekcje
Po wybuchu wojny
Do muzeumdolącza-
pierwszy w Kijowie w 1887 r.
konserwatorskie.
bogatych Rosjan
24 lutego 2022 r.
ne znacjonalizowane kolekcje
otworzyl swoje zbiory dla pu-
,,Wystawa zostala zaprezen-
mieszkających wówczas
z okolic Kijowa, jak też część
bliczności. W tym celu zbudo-
towana jako ,,Gabinet sztuki",
dzialalność muzeum
obrazów z Muzeum Narodowe-
wal palac, gdzie wystawial po-
na wzór powstających w koń-
w Warszawie. Zwiedza
zostala wstrzymana.
go i z Akademii Nauk. Prawdo-
nad 70 zebranych obrazów. Byl
cu XVII ­ na początku XVII w.
również Wilanów
Większość zbiorów
podobnie wtedy trafil tam obraz
na tyle zaslużony dla miasta
przestrzeni ekspozycyjnych
i Lazienki królewskie,
spakowano
Élisabeth-Louise Vigée Le Brun
Kijowa, że jeszcze za jego ży-
­ czytamy w folderze wy-
o czym pisze w swoich
i przeniesiono
przedstawiający króla Stanisla-
cia ulica, przy której stal palac,
danym z okazji prezentowa-
pamiętnikach.
wa Augusta w stroju Henryka
zostala nazwana jego imie-
nia wystawy. ­ Byly to osob-
do magazynu.
IV. Ale co lepsze obrazy byly też
niem, w ostatnich zaś latach
ne pomieszczenia w domach
W październiku
Po powrocie do Kijowa mal-
zabierane przez komitet handlu
i palacach bardzo zamożnych
nazwa zostala przywrócona.
2022 r. jedna z rakiet
ZSRS w celu finansowania re-
żeństwo Chanenków kupuje
ludzi, wypelnione obrazami,
Ojciec Warwary również byl
wybuchla naprzeciwko
palac przy tejże ulicy Teresz-
wolucji. Tak m.in. w 1931 r. na
rzeźbami, porcelaną i innymi
milośnikiem sztuki, wspieral
muzeum, wskutek
czenkowskiej i od razu do-
aukcji Moltkego w Berlinie z tej
drogocennymi przedmiotami.
malarzy, sfinansowal w po-
czego budynek zostal
stosowuje go do wystawienia
kolekcji zostal sprzedany dyp-
Oglądając wystawę widz prze-
lowie powstale w końcu XIX
dziel sztuki. Kolekcja w zamy-
tyk ,,Adam i Ewa" Lucasa Cra-
mierza niejako gabinety pre-
w. Narodowe Muzeum Sztu-
uszkodzony. Zamek
nacha, który obecnie znajduje
śle miala charakter edukacyjny
zentujące kolejno sztukę wlo-
ki w Kijowie. Jego zięć Bohdan
Królewski w Warszawie
w zakresie sztuki europejskiej,
się w Norton Simon Art Founda-
ską, hiszpańską, holenderską,
Chanenko ofiarowal temu mu-
zaoferowal pomoc
tion w Pasadenie. W czasie dru-
dlatego obrazy byly kupowa-
flamandzką, francuską oraz
zeum liczne obrazy z wlasnej
w przechowaniu
giej wojny światowej muzeum
ne na rynku antykwarycznym
cenne polonika".
kolekcji.