14
nr 7 (467) 1528.04.2025
Rozmowy Kuriera
www.kuriergalicyjski.com
Zakamarki wspomnień (cz. 7)
Rozmowa ANNY
GORDIJEWSKIEJ
z aktorem, reżyserem,
dzialaczem teatralnym
dyrektorem Polskiego
Teatru Ludowego we
Lwowie ZBIGNIEWEM
CHRZANOWSKIM.
Panie Dyrektorze, wędrujemy
dalej?
Wędrujemy. Chcę na początek zapy-
tać czy możemy sobie uzmyslowić co
to znaczy ,,zakamarki"? Zakamarki to
są rzeczy, w których czlowiek może
się się zagubić, poblądzić i może będę
w związku z tym wracal do jakichś
starszych wspomnień.
Będziemy wspominali, a te za-
kamarki to będą też takie różne
ciekawe historie, bo jest jakby
oficjalna wersja teatru, wy-
stępów, ale jest także życie za
kulisami.
Jest za kulisami, ale i na scenie jest ży-
cie takie, które czasem widzowie sie-
dzący na sali nie potrafią ani uslyszeć,
ani spostrzec. Wlaśnie chcialbym
czasami do takich wspomnień wrócić.
Jesteśmy w latach 70. Dobrze jest mó-
wić o pewnych etapach milowych dla
teatru. Oczywiście 1966 rok przyniósl
z jednej strony smutną wiadomość
o śmierci Piotra Hausvatera, z drugiej
strony moje spektakle dyplomowe
jeszcze w szkole nr 10 im. św. Marii
notatka zatytulowana: ,,Szermierz
,,Panna Maliczewska" i ,,Śluby panień-
Magdaleny siedzą przyszli wyko-
jako Czepiec". Cudowną Rachelą byla
skie" i objęcie pracy nad tą placówką,
Leszczyński. Bardzo pomyslową
slyszala. Ale on bardzo dobrze pamię-
nawcy ,,Wesela". Tacy jak Malgosia
moja siostra Lidia. Do dziś pamiętam
która pozostala po śmierci Hausvatera
scenografię. Zamiast kurtyny byly
tal, jakie odcinki tekstu zostaly skre-
Rogala, jak Luba Lewak. Później, kie-
jej smuklą postać z takim ogromnym
i wlaściwie zastanawianie się: co da-
jakby wrota, na których bylo sześć
ślone dla skrócenia spektaklu. Wszy-
dy te dzieci już dorastaly, w matural-
czerwonym szalem. Tańczyliśmy z nią
lej? Co grać? Jak planować repertuar?
portretów bohaterów tej sztuki, czyli
scyśmy się pokladali ze śmiechu, a oni
nych klasach lub już po szkole, przy-
mazura.
Na kim się opierać?
Dobrójska, Radost, Klara, Aniela, Gu-
w najpoważniejszy sposób musieli
chodzili rodzice do teatru z pytaniem:
Kto skomponowal muzykę do
staw, Albin. Te portrety jak się uchy-
kontynuować swój dialog liryczny.
moja córka, czy mój syn bardzo by
I chcę z Panem rozmawiać o te-
,,Wesela"?
laly, pojawiali się żywi wykonawcy
Cudowne wspomnienia.
chcieli z państwem wspólpracować.
atrze od początku Pana kaden-
tych wszystkich ról. Taka ruchoma
A wcześniej wspominaliśmy już
Oczywiście! Wtedy zasiadala dostoj-
Udalem się z tą propozycją do nasze-
cji, która trwa do dziś.
galeria. Później się te ściany otwie-
o ,,Weselu", które po raz pierwszy
na komisja z tych, powiedzialbym,
go czolowego pianisty, kompozytora,
Zacznijmy może od ,,Ślubów panień-
raly i wlaściwie tworzyly przestrzeń
obejrzalem w Wilnie, dokąd pojecha-
weteranów teatru, robiliśmy prze-
profesora Akademii Muzycznej we
skich" Aleksandra Fredry. Piękna,
sceniczną. Niektóre dialogi jednak
lem wlaśnie z Lubartem Leszczyń-
sluchania i każdy popisywal się tym
Lwowie Andrzeja Nikodemowicza.
cudowna liryczna komedia, w której
odbywaly się przy tej zamkniętej
skim. Oczarowany tym warszaw-
co może. Musial przygotować odpo-
I on się podjąl tej pracy. Wspanialy
przejawily się talenty niektórych już
kurtynie, szczególnie piękny dialog
skim spektaklem Lubart męczyl mnie
wiedni wiersz. I tak powoli komple-
motyw Chochola grany na fagocie
dojrzalych moich aktorów. To przede
Anieli i Gustawa. Proszę sobie wy-
przez kilka lat żebyśmy wprowadzili
towal się kolejny sklad teatru.
byl tak przejmujący, że wlaściwie
wszystkim Jolanta Martynowicz,
obrazić Lubart Leszczyński, któ-
do repertuaru tekst Wyspiańskiego.
Pannę mlodą w ,,Weselu" Wyspiań-
wypelnil wszystko to co możliwie
która już blysnęla w ,,Pannie Mali-
ry często miewal klopoty z tekstem,
skiego zagrala Luba Lewak, wtedy
czasami aktorsko nie mogliśmy osią-
I udalo się.
czewskiej". Moja siostra Lidia wy-
zaś tekst fredrowski wierszowany
uczennica klasy maturalnej. Byla
gnąć. Rolę Chochola gral mlodziutki
stąpila w roli Klary. Zupelnie niespo-
wymaga dokladności. Nie można
Udalo się. Sam nie wiem jakim cudem
wychowana na naszych poprzednich
Staszek Korczyński. Cudowną kape-
dziewanie lirycznym kochankiem
improwizować, nie można zamienić
to się stalo. Gdzie ja znalazlem tylu
przedstawieniach jako obserwatorka,
lę bo musiala to być muzyka ludo-
okazal się Janusz Tysson, który do-
wiersze prozą. I oczywiście, kiedy ta
wykonawców? Przecież to ogromna
która zachlannie patrzyla. Rolę pana
wa skompletowal Andrzej Nikode-
tychczas gral role jakichś smutnych
kurtyna byla zamknięta i oni się poja-
liczba postaci! Ale udalo mi się zwer-
mlodego zagral Lubart Leszczyński.
mowicz z profesjonalnych muzyków
kanclerzów. Zresztą później nazy-
wiali w tych owalnych otworach jako
bować wszystkich wypatrzonych.
Rolę dziennikarza zagral Janusz Ty-
Filharmonii Lwowskiej i podklady
waliśmy go ,,nasz pierwszy kocha-
żywe postacie, można bylo skorzystać
sson. Rolę Kliminy Ala Nowicka.
muzyczne byly nagrywane w stu-
A kto zagral premierę ,,Wesela"?
nek". I oczywiście Lubart Leszczyń-
z pomocy suflera. Piękny dialog Anie-
Dwie panienki, które pojawiają się
diu lwowskiej telewizji przy pomocy
ski, który przez dlugie lata byl takim
li i Gustawa się toczy. Sufler stara się
Wszystkich wykonawców pamiętam.
w towarzystwie Radczyni, zagraly
tamtejszych inżynierów dźwięku. Ta
czolowym amantem, bohaterem na-
wspomagać pamięć naszego wspa-
Absolutnie wszystkich. Jak się kom-
Malgosia Rogala i Bożenka Sokolow-
cala podstawa miala bardzo profesjo-
szego repertuaru. A scenografię do
nialego pięknego kochanka. On się
pletowal sklad tego przedstawienia?
ska. Radczynię zagrala Krystyna Si-
nalny, stabilny charakter.
tego spektaklu zaprojektowal jego oj-
odwraca i mówi: ,,to jest wykreślone".
Proszę sobie wyobrazić, że na wiele
nejczuk, która tradycje teatralne z tej
I teraz rzecz najważniejsza kostiu-
ciec, znany lwowski malarz Emilian
Publiczność tego nie zauważyla, nie
naszych poprzednich przedstawień
szkolnej sceny przyniosla do nasze-
my. Kiedy zaczynalem pracę nad ,,We-
przychodzili rodzice i przeprowa-
go teatru. Rolę Czepca zagral Leszek
selem", zdawalo mi się, że będę ubieral
dzali swoje dzieci. I na zdjęciach pod-
Stawicki, znany szermierz. Nawet
aktorów w sposób skompletowany,
czas tych pierwszych przedstawień
gdzieś w jakiejś gazecie ukazala się
ale w jakieś takie powiedzialbym
trochę cepeliowskie kostiumy. One
bylyby może najlatwiej osiągalne dla
nas. Okazalo się, że Konsulat Polski
w Kijowie dowiedzial się, że zabiera-
my się do pracy nad ,,Weselem" Wy-
spiańskiego i skontaktowal się z Am-
basadą Polską w Moskwie. Ambasada
sprawdzila, w którym polskim te-
atrze bylo grane ,,Wesele". Okazalo
się, że ostatnio grane bylo w Teatrze
Im. Żeromskiego w Kielcach, ale już
zeszlo z repertuaru tego teatru. Nie
bylem świadkiem tych rozmów, nie
wiem jak one wyglądaly, ale w pew-
nym czasie via Moskwa przylecialy