img
24
nr 7 (467) 15­28.04.2025
Okruchy historii
www.kuriergalicyjski.com
Wielkie Serce dla Ojczyzny:
,,pokolenie niepokornych" 1863­1918
Pokolenie urodzone
jak Ignacy Lukasiewicz (wyna-
w okolicach roku 1863,
lazca lampy naftowej), Zygmunt
Wróblewski i Karol Olszewski
w przededniu lub tuż
(pierwsi na świecie skroplili
po wybuchu Powstania
tlen i azot) czy Maria Sklodow-
Styczniowego, na stale
ska-Curie (odkrywczyni radu
zapisalo się w dziejach
i polonu) przykuwaly uwagę
narodu polskiego jako
zagranicznych elit i naukow-
generacja wyjątkowych
ców. Ich osiągnięcia dawaly
umyslów i niezlomnych
dobitny przyklad, że naród po-
zbawiony wlasnego państwa
charakterów. Zarówno
wciąż potrafi dokonywać prze-
ludzie nauki, politycy,
lomowych odkryć. Szczegól-
twórcy kultury, jak
nie Maria Sklodowska-Curie,
i dzialacze spoleczni czy
pracująca we Francji, w geście
przywódcy wojskowi
patriotyzmu nazwala jeden
­ wszyscy oni wyrośli
z odkrytych pierwiastków ,,po-
lonem", by zwrócić oczy świata
z podobnych korzeni:
na sprawę polską.
wychowani w domach
naznaczonych pamięcią
Ksztaltowanie się
o klęskach powstańczych,
nowoczesnej polityki:
przejęci idealami
ruchy narodowe, ludowe
patriotyzmu, zjednoczeni
i socjalistyczne
Wraz z rozwojem kapitali-
pragnieniem, by Polska
i nauki spoleczne w języku pol-
Polskich u boku Napoleona, Po-
zmu w Europie narastaly na-
Rzeczypospolitej
na
arenę
odzyskala niepodleglość.
wstaniu Listopadowym i klęsce
skim. Uniwersytet, stale zmie-
międzynarodową.
pięcia spoleczne, które rodzi-
Wyrastali w realiach
samych Styczniowców. Często-
niający miejsce zajęć, ewoluowal
ly nowe ruchy polityczne. Na
trzech zaborów:
Inspiracje kulturalne:
później w Towarzystwo Kursów
kroć byly to rodziny inteligenc-
ziemiach polskich od drugiej
rosyjskiego, pruskiego
od romantyzmu do
kie o szlacheckim rodowodzie,
Naukowych, by już w niepod-
polowy lat 70. XIX wieku za-
i austriackiego, a jednak
,,Mlodej Polski"
niejednokrotnie  zrujnowane
leglej Polsce przeksztalcić się
częly się ksztaltować trzy wiel-
wbrew przeciwnościom
w Wolną Wszechnicę Polską.
kie nurty: narodowy, ludowy
konfiskatami dóbr przez wladze
Pokolenie  ,,niepokornych"
W  sferze  wydawniczej
zaborcze. Domy rodzinne pelni-
i socjalistyczny. Choć repre-
ksztaltowalo się w drugiej po-
stworzyli wspólnotę myśli
ly bowiem w dobie nasilonej ru-
ogromne znaczenie mialy cza-
zentowaly odmienne stano-
lowie XIX stulecia, w atmosfe-
i czynu, dzięki której
wiska ­ od konserwatywnych
syfikacji i germanizacji funk-
sopisma naukowe i popular-
rze kryzysu pozytywizmu oraz
urzeczywistnil się w 1918
i chrześcijańsko-spolecznych
nonaukowe: ,,Prawda", ,,Myśl
cję bastionu obrony polskiej
w obliczu narodzin nurtu Mlo-
roku upragniony cel ­
po radykalnie rewolucyjne ­ to
Niepodlegla", ,,Przegląd Peda-
kultury.
dej Polski. Twórczość wielkich
powrót Rzeczypospolitej
wszystkie obracaly się wokól
W Królestwie Polskim ­ pod
gogiczny" i ,,Biblioteka War-
wieszczów ­ Adama Mickiewi-
na mapę świata.
jednego pytania: w jaki sposób
szawska". Umożliwialy one tzw.
zaborem rosyjskim ­ zwracano
cza i Juliusza Slowackiego ­ wy-
osiągnąć zjednoczenie i nie-
samoksztalcenie, szczególnie
szczególną uwagę na wycho-
znaczala drogę wartościom pa-
podleglość ziem polskich?
wanie patriotyczne dzieci, choć
ważne w zaborach, gdzie bra-
triotycznym. Z jednej strony byl
ARTUR ŻAK
P
Najwcześniej, bo w 1882
bylo to trudne wobec polityki
kowalo polskich szkól.
to mesjanizm Mickiewicza, ude-
okolenie to do dziś nazy-
roku, Ludwik Waryński zaini-
Najlepsze warunki do pod-
forsowanej przez carat. Rów-
rzający w tony ,,Polski ­ Chry-
wa się ,,niepokornymi",
cjowal w Warszawie dzialalność
nież w zaborze pruskim sys-
jęcia zorganizowanej nauki
stusa narodów", z drugiej zaś
zgodnie z trafnym okre-
partii robotniczej ,,Proletariat"
tem oświaty dążyl do wyko-
w języku polskim byly w Gali-
myśl Slowackiego ,,Polska Win-
śleniem historyka i publicysty
(tzw. I Proletariat). Później-
rzeniania języka polskiego, co
cji. Dzięki autonomii w szko-
kleriedem narodów", wyrażona
Bohdana Cywińskiego. Ludzie
lach i na uczelniach wykladano
w sposób dramatyczny ukazaly
w monologu Kordiana na Mont
sze partie i kólka socjalistycz-
ci ­ zróżnicowani pod wzglę-
po polsku. Uniwersytet Jagiel-
strajki dzieci we Wrześni z roku
Blanc. Dla osób urodzonych w la-
ne przeszly szereg podzialów
dem poglądów, przynależności
loński, Politechnika Lwowska,
1901. Z kolei w Galicji, gdzie
tach 60. XIX wieku kwestie te nie
ideologicznych. W 1892 roku
partyjnej oraz środowiskowej
lwowski uniwersytet, Akade-
dzięki autonomii austriackiej
byly zwyklą teorią. W wizjach
w Paryżu powolano Polską Par-
­ mieli jedną, ale niezwykle
mia Rolnicza w Dublanach czy
zapewniono pewną swobodę
tych poeci wskazywali konkret-
tię Socjalistyczną (PPS), któ-
ważną cechę wspólną: nieustę-
krakowska Akademia Sztuk
szkolnictwa, Polacy mieli moż-
misję ­ duchowy obowiązek
rej glównym celem stala się
pliwość w walce o wolną, su-
Pięknych ­ te ośrodki przy-
liwość legalnego kultywowania
poświęcenia się za innych.
walka o niepodleglość poprzez
werenną Ojczyznę. Ich doj-
ciągaly mlodzież z wszystkich
wlasnego języka i tradycji.
Znaczącą rolę w budze-
czyn zbrojny i zdobycie wladzy
rzewanie przypadlo na okres
trzech zaborów. Studenci, nasi
Dom ksztaltowal świado-
niu dumy narodowej odegraly
przez robotników. Wewnątrz
ksztaltowania się nowych prą-
,,niepokorni", zyskiwali w Ga-
mość mlodzieży ,,niepokornej"
dziela malarskie Artura Grott-
PPS z czasem doszlo do rozlamu
dów artystycznych, takich jak
licji niespotykaną gdzie indziej
nie tylko przez rozmowy o po-
gera, Juliusza i Wojciecha Kos-
między zwolennikami Józefa
Mloda Polska, a dorosle życie
swobodę ­ mogli studiować hi-
wstańczych bojach, lecz tak-
saków czy Jana Matejki, który
Pilsudskiego (tzw. PPS-Frakcja
­ na czasy formowania nowo-
storię Polski, analizować teksty
że poprzez celebrowanie świąt
w swoich wielkoformatowych
Rewolucyjna, wierna haslu nie-
czesnych ruchów spolecznych,
literackie, a przy tym nawiązy-
narodowych i rocznic, glośne
obrazach historycznych uczyl
podleglości) a PPS-Lewicą, która
narodowych, ludowych oraz
wać nowe kontakty i wspólnie
czytanie książek patriotycz-
w 1908 roku odrzucila ideę pol-
Polaków spojrzenia w prze-
socjalistycznych. Najslynniej-
planować przyszle dzialania na
nych czy przekazywanie ust-
szlość jak w zwierciadlo wla-
skiej państwowości, licząc ra-
szymi przedstawicielami tej
rzecz niepodleglości.
nych relacji o dawnych bohate-
czej na rewolucję światową.
snej wartości. W literaturze
generacji byli między innymi:
W zaborze pruskim, na zie-
rach. W ten sposób nadzieja na
W Galicji od początku lat 90.
wyróżnialy się powieści histo-
Ignacy Jan Paderewski, Ro-
miach tak silnie narażonych
niepodleglość nie tylko nie ga-
XIX wieku dzialala Polska Par-
ryczne Henryka Sienkiewicza,
man Dmowski, Józef Pilsudski,
na germanizację, kluczową rolę
sla, ale wciąż się rozpalala.
tia  Socjalno-Demokratyczna
osiągające niezwyklą popular-
Ignacy Daszyński, Wincenty
w podtrzymywaniu tożsamo-
Galicji i Śląska Cieszyńskie-
ność wśród rodaków, oraz dzie-
W poszukiwaniu
Witos, Wojciech Korfanty, ge-
ści narodowej odegral Kościól
go (PPSD) z Ignacym Daszyń-
la późniejszych mistrzów pióra:
wyksztalcenia: Uniwersytet
neralowie Józef Dowbor-Mu-
katolicki. Tam wlaśnie, przy
skim na czele. Jej czlonkowie,
Stefana Żeromskiego, Wlady-
Latający i autonomiczna
śnicki i Józef Haller, ale także
parafiach, tworzono polskie
między innymi Jędrzej i Zofia
slawa Reymonta, laureata li-
Galicja
Maria Sklodowska-Curie, Ste-
stowarzyszenia i biblioteki. Po-
Moraczewscy czy Herman Lie-
terackiego Nobla za ,,Chlopów",
fan Żeromski, Wladyslaw Rey-
Za najistotniejszy czynnik
znańskie Towarzystwo Przy-
berman, także konsekwentnie
czy dramaturga Stanislawa
mont i wielu innych.
wspierający krzewienie wie-
jaciól Nauk czy Towarzystwo
opowiadali się za zjednocze-
Wyspiańskiego. Każdy z nich
dzy uchodzila rodzinna biblio-
Pomocy Naukowej staraly się
niem ziem polskich i powrotem
rozwijal dziedzictwo przodków,
Rodzinne korzenie i pamięć
teka z pozycjami zakazanymi
organizować wsparcie finan-
Rzeczypospolitej.
lącząc nowatorskie formy ar-
o powstaniach
w szkolach zaborców. W Kró-
sowe dla zdolnej, choć ubogiej
Ruch narodowy zostal za-
tystyczne z jasnym przekazem:
Powstanie Styczniowe 1863
lestwie Polskim kluczową rolę
mlodzieży. Mimo nieprzyja-
początkowany przez Zygmunta
naród polski ma prawo do wla-
roku stalo się kluczowym punk-
odegral zalożony w 1882 roku
znego klimatu wladz pruskich
Milkowskiego (,,Teodor Tomasz
snej państwowości.
tem odniesienia dla tych, którzy
tajny Uniwersytet Latający. Byl
przyszli liderzy polityczni i spo-
Jeż"), który w 1887 roku stwo-
Równie mocno inspirowaly
dorastali, slysząc w domach ro-
to niezwykly ośrodek, w któ-
leczni wyrastali w poczuciu od-
rzyl Ligę Polską, przeksztalco-
rozliczne dokonania polskich
dzinnych o dawnych zrywach
rym ­ mimo policyjnej czujno-
powiedzialności za utrzymanie
ną w 1893 roku ­ przy wielkim
naukowców. Choć Polska nie
wyzwoleńczych ­ Insurekcji
ści wladz ­ kobiety i mężczyźni
polskości, co niebawem przy-
udziale Romana Dmowskiego
istniala jako suwerenny byt
Kościuszkowskiej, Legionach
mogli zglębiać literaturę, historię
nioslo owoce w walce o powrót
­ w Ligę Narodową. Na jej bazie
polityczny, to nazwiska takie