img
16
nr 8 (468) 29.04.­15.05.2025
Kurier kulturalny
www.kuriergalicyjski.com
Fenomen II Symfonii Adama Soltysa
11 kwietnia 2025 r.
Taką okazala się setna
w Studiu Koncertowym
rocznica urodzin
Polskiego Radia im.
Adama Soltysa (1890-
Witolda Lutoslawskiego
1990). Przy tej wlaśnie
odbylo się warszawskie
okazji po raz pierwszy
prawykonanie II Symfonii
uslyszalam II Symfonię
Adama Soltysa. Dzielo
mojego Ojca.
odnioslo olbrzymi
niekwestionowany
Pamiętam jak bardzo bylam
wtedy wzruszona; w drugiej
sukces; o takim sukcesie
części dziela ­ pięknym Adagio
­ wręcz triumfie! ­ marzy
­ nie moglam wprost opanować
zapewne każdy twórca.
plynących z oczu lez... Wtedy
Co ciekawe, wspomniane
jednak przyjęlam to dzielo glów-
wydarzenie muzyczne
nie przez pryzmat uczuć i emo-
wywolalo niebywale
cji. Wszechstronnie poznać,
zrozumieć i docenić wszystkie
wprost zainteresowanie
walory tego monumentalnie za-
w stolicy ­ już w marcu
krojonego, wspanialego utworu
bilety na koncert byly
pomogla mi dopiero szczególo-
w calości wysprzedane.
wa analiza muzykologiczna II
Wypada więc zastanowić
Symfonii, którą realizowalam
się nad niewątpliwym
MARIA EWA SOLTYS,MUZYKOLOG, CÓRKA ADAMA SOLTYSA (OD LEWEJ) I KATARZYNA
pod kierunkiem prof. dr hab.
TOMALA-JEDYNAK
Ireny Poniatowskiej w ramach
fenomenem tego wciąż
studiów doktoranckich na UW.
jeszcze malo znanego
w sobie nadzieję
Kolejne realizacje II Symfonii
moment cichej, skruszonej i uf-
tego artysta nie poddawal się.
dziela.
Ojca mialy miejsce już w Polsce
nej modlitwy...
Po kilku latach (1 marca 1953)
i wiarę w ostateczne
(w Lublinie i w Gdańsku), pod
Podstawową myślą muzycz-
udalo mu się nawet do programu
zwycięstwo dobra nad
Allegretta ­ III części cy-
batutą wybitnego dyrygenta,
,,Koncertu muzyki polskiej" nie-
MARIA EWA SOLTYS
zlem.
maestro Zygmunta Rycherta.
klu symfonicznego ­ jest ludo-
jako ,,przemycić" dwie ­ mniej
II  Symfonia  powstawala
Prawykonanie II Symfonii
Byly to rzeczywiście wspania-
wa (pochodząca z Kujaw) pieśń
skomplikowane ­ części (I i III)
weselna Oj nie nasza dziewu-
le, mistrzowskie interpretacje
w latach 1943­1945, w ponu-
odbylo się 30 listopada 1946 r.
swojej Symfonii; znalazly się
cha... Na podlożu tego liryczne-
tego dziela. Zresztą o wyko-
rej, pelnej lęków i zgrozy rze-
we Lwowie w ramach Koncer-
one w sąsiedztwie ,,niewin-
nego" Koncertu fortepianowe-
naniu II Symfonii w Gdańsku,
czywistości II wojny świato-
go, z odcieniem smutku wątku
tu symfonicznego muzyki pol-
go f-moll Fryderyka Chopina,
wej. Tragiczne wydarzenia tego
które mialo miejsce 19 marca
melodycznego powstal uroczy
skiej". Oprócz dziela Adama Sol-
okresu nie mogly nie odcisnąć
2016 r., pisalam na lamach ,,Ku-
symfoniczny kujawiak. Warto
tysa zabrzmiala wtedy Rapsodia
Uwertury Grzegorza Fitelberga
riera Galicyjskiego". Po tych
swego piętna na jej muzycz-
odnotować,kujawiak należy
litewska Mieczyslawa Karlo-
oraz poematu symfonicznego
Step Zygmunta Noskowskiego.
niezapomnianych  wydarze-
nej narracji. Jednakże, pomimo
do najstarszych polskich tań-
wicza, uwertura do opery ,,Hal-
niach muzycznych wykonanie
tragizmu sytuacji tych lat po-
ców ludowych. Tworzą go trzy
ka" Stanislawa Moniuszki oraz
Wart odnotowania jest fakt,
(w tym samym 2016 r.) II Sym-
wstalo dzielo przesiąknięte na
ogniwa: 1) chodzony, zbliżony
dwie arie z tejże opery. Calością
koncert z 1 marca 1953 r. ­ byl
fonii we Lwowie wydalo mi się
wskroś optymizmem i nieza-
do poloneza; 2) wlaściwy kuja-
dyrygowal Adam Soltys. Kom-
już wlaściwie pożegnalnym
chwianą wiarą w lepsze jutro.
niestety, dość powierzchowne.
wiak, tańczony wolno, jako tzw.
pozytor Andrzej Nikodemo-
występem artysty; jego karie-
II Symfonia skomponowa-
,,odsibka" (od siebie, w prawo);
wicz, uczeń Ojca (prywatnie mój
ra dyrygencka trwala bez mala
I wreszcie ostatnie,
na zostala z dużym rozmachem,
3) kujawiak przeistaczający
Chrzestny) po latach wspominal
40 lat (1914-1953). Toteż tlum-
wspomniane już
na wielki sklad orkiestry (m.in.
się w żywego oberka, z przy-
z rozrzewnieniem o ogromnym
nie zebrana ­ w sali dawnego
z sześcioosobową obsadą in-
tupywaniem, holubcami etc.
wrażeniu, jakie wówczas wy-
Polskiego Towarzystwa Mu-
warszawskie
strumentów perkusyjnych, wy-
tańczony jako ,,ksebka" (ku so-
warlo na niego świeżo ukończo-
zycznego ­ publiczność żegnala
prawykonanie II
zyskaniem harfy, celesty, forte-
bie, w lewo). Analogicznie (pod
ne dzielo Nauczyciela. Sukces
lwowskiego maestro ­ central-
Symfonii, które tak
pianu). Wyrastając z tradycji
względem tempa) zestawione
tego wydarzenia muzycznego
ną niegdyś postać lwowskiego
naprawdę przeszlo
późnego romantyzmu, dzielo to
są ze sobą również ogniwa ku-
byl podobno ogromny. Cieka-
życia muzycznego ­ owacją na
wszelkie moje
jawiaka, tworzącego III część II
cechuje silna więź z rodzimym
wostkę może stanowić fakt,
stojąco i dlugo niemilknącymi
oczekiwania. W Studiu
Symfonii Adama Soltysa.
folklorem i wyzyskanie wielu
Związek Kompozytorów Ukra-
brawami i okrzykami. Nastą-
nowoczesnych naówczas środ-
Final dziela tworzą trzy seg-
ińskich zabiegal, by dzielo wy-
pil wtedy definitywny koniec
Koncertowym Polskiego
ków wyrazu.
menty. Początkowy, z odcieniem
konane zostalo w Kijowie już
pewnej epoki...
Radia dzielo zabrzmialo
W I części cyklu ­ Allegro
tragizmu ­ Adagio espressivo ­
W calości II Symfonia Adama
wiosną 1946 r. Jednak z powo-
w wykonaniu
Moderato ­ dominują obrazy
kojarzyć się może z bolesnym,
du nieznanych bliżej kontro-
Soltysa powrócila na estradę
Orkiestry Polskiej
dramatyczne. Już sam począ-
wciąż żywym wspomnieniem
wersji z tamtejszą Filharmonią,
lwowską za sprawą uroczystych
Opery Królewskiej
II Symfonia Adama Soltysa za-
tek dziela wprowadza nastrój
wydarzeń wojennych. W ko-
obchodów 70. urodzin arty-
pod mistrzowską
niepokoju, poczucia zagroże-
lejnym segmencie krystalizują
prezentowana zostala w Kijowie
sty, które odbyly się w stycz-
batutą Katarzyny
nia, lęku przed czymś fatalnym
się motywy rytmiczne, nawią-
dopiero w lutym 1947 r. W pro-
niu 1961 r. We wspomnieniach
i nieuniknionym. Występują
zujące do mazura i poloneza. To
gramie obok dziela lwowskie-
Ojciec odnotowal: ,,Bardzo nie
Tomali-Jedynak.
tu jednak również świetliście
niejako stopniowe przebudzenie
go twórcy znalazl się wówczas
chcialem tego jubileuszu, lecz
Koncert fortepianowy f-moll
Pani  dyrygentka  przy-
subtelne wątki liryczne (po-
ducha i sily narodu, który wie-
Kotlarewski [ówczesny zastęp-
boczna grupa tematyczna), któ-
gotowala utwór mojego Ojca
rzy w lepszą przyszlość. Końco-
Fryderyka Chopina oraz poemat
ca rektora Konserwatorium]
wy segment ­ Tranquillo ­ jest
symfoniczny Morskie Oko Zyg-
naprawdę rzetelnie, jej in-
re jawią się niczym delikatne
i inni wbrew mojej woli urzą-
terpretacja byla przemyśla-
promyki nadziei. W zakończe-
swoistą apoteozą: poniesione
munta Noskowskiego.
dzili uroczyste posiedzenie
na i sugestywna. Wyjątkowo
niu I części wyraźnie już po-
ofiary nie poszly na marne; na-
Niczym grom z jasnego nieba
Rady Naukowej i mój koncert
dlugo nie milknące oklaski
brzmiewa wiara w zwycięstwo
ród świętuje upragnione zwy-
stalo się dla wielu ówczesnych
kompozytorski. Mialem jedynie
potwierdzaly podwójny suk-
dobra nad zlem.
cięstwo. W orkiestrze trium-
twórców przyjęcie w 1948 r.
trochę satysfakcji, że po tylu la-
II część Symfonii ­ liryczne
ces: samego dziela i utalento-
falnie brzmią motywy pieśni
uchwaly KC WKP (b) o operze
tach uslyszalem moją II Symfo-
Adagio ­ stanowi jeden z naj-
Przylecieli  sokolowie,  którą
Wielka Przyjaźń Wano Murade-
wanej pani dyrygentki. I znów
nię, chociaż dalece nie tak wy-
jak kiedyś, przed 35 laty, slu-
piękniejszych, najbardziej na-
wcześniej spopularyzowal Sta-
lego, która zapoczątkowala ostrą
konaną, jak ja ją prowadzilem
chając II Symfonii bylam bar-
tchnionych fragmentów sym-
nislaw Moniuszko.
i bezkompromisową walkę z tzw.
we Lwowie i w Kijowie w latach
dzo wzruszona, a z zakamar-
fonicznych w calej twórczości
formalizmem. Pomimo dużego,
1946 i 1947". Na marginesie od-
Przekaz II Symfonii ­
Adama Soltysa. Adagio za-
ków pamięci wynurzaly się
niekwestionowanego sukcesu
notuję, że dzielem Adama Sol-
II Symfonii Adama Soltysa we
najważniejszego dziela
bardzo już odlegle lecz piękne
chwyca bogactwem obrazów,
tysa dyrygowal wtedy Mykola
wspomnienia...
uczuć, nastrojów zarówno po-
Lwowie i w Kijowie, dzielo to
Kolessa.
mojego Ojca ­ jest
W tym miejscu pragnę wy-
zytywnych jak i tych z odcie-
trafilo do indeksu dziel zaka-
bardzo czytelny i jakże
By dzielo Adama Soltysa
razić swoją wdzięczność dr Mi-
niem smutku, glębokiej nostal-
zanych do wykonania (za jako-
aktualny. Pomimo
ponownie zabrzmialo
chalowi Piekarskiemu za jego
gii aż do przejmującego bólu
by zbyt skomplikowane środki
wojny i wszystkich
zabiegi i zaangażowanie, które
z nutkami tragizmu. Swoistym
wyrazu, niezgodne z estetyką
w Filharmonii
w szczególnym stopniu przy-
choć krótkim epilogiem tej czę-
realizmu socjalistycznego). Byl
związanych z nią
Lwowskiej, należalo
czynily się do warszawskie-
ści jest pelen wyciszenia i glę-
to niewątpliwie bolesny cios dla
okropności, należy
cierpliwie czekać na
go prawykonania wspanialego
bokiej zadumy fragment o cha-
kruchej psychiki wyjątkowo
kolejną ,,wielką" datę.
pielęgnować
dziela mojego Ojca.
rakterze choralu. Być może to
wrażliwego muzyka. Pomimo