![]() | Strona
domowa Ireny i Zbigniewa Kuleszów
Serdecznie witamy na domowych, prywatnych serwerach Dzisiaj jest: 2025-05-19 Aktualizacja strony dnia: 2023-01-15 | ![]() |
Strona główna | Ogloszenia | Sesja | Obrony | Tematy | Zajęcia | Bloki | Projekt Kompetencyjny | Pobierz | Info | Kontakt |
Zbigniew Kulesza :-)
Ogłoszenia "obronne" :-)
Czyli jak napisać pracę, by ją obronić (na pięć!)?
UWAGI wstępne!
- Aktualne mam za sobą opiekę nad prawie 100 prac, w tym ok. 70 magisterskich i ok. 20 inżynierskich.
Pisanie pracy dyplomowej - w
10 punktach
1. Tematykę można wymyśleć samemu, można skorzystać z gotowych propozycji, można też przyjść do mnie jeszcze bez pomysłu, ale trzeba choć wiedzieć co się lubi w elektronice/informatyce ;-) ;P Pracę zaczynamy zatem od sformułowania naszych zainteresowań oraz wyboru osoby, która bedzie naszym Opiekunem. Najlepiej wybierać tytuł zgodnie ze swoimi zainteresowaniami, dotychczasową wiedzą. ;-) ;P
2. Najważniejszy etap to sformułowanie tytułu pracy. Bezwzględnie musi przy tym uczestniczyć Opiekun. Tytuł pracy decyduje o tym, co znajdzie się w jej treści. Niezgodność tytułu z późniejszą treścią jest podstawą do odrzucenia pracy. Jedyny na tym etapie (aż do obrony) wymóg formalny - to wypełnienie deklaracji pracy dyplomowej do pobrania w szafce przed Biurem Katedry i po wypełnieniu przez studenta (teraz zmiana - pobieramy dokument w wersji elektronicznej, wypełniamy i drukujemy), i podpisaniu przez Opiekuna złożenie w Biurze Katedry. Ważna sprawa, o której trzeba pamiętać - gdy temat jest "nowy", należy składać deklarację w biurze Katedry z zaznaczeniem, że nie był jeszcze zatwierdzany (wtedy bedzie przesłany do odpowiedniej instytucji na Uczelni, zatwierdzającej tematy prac). Temat można zmienić, przeformułować, dodać podtytuł - tylko trzeba o sprawie poinformować mnie odpowiednio wcześnie.
3. Bardzo pomocne jest przygotowanie planu pracy - najczęściej w formie propozycji spisu treści. Po konsultacji ze mną i wprowadzeniu poprawek - pozostanie tylko wypełnienie poszczególnych punktów treścią :-) Pracę należy pisać patrząc się na jej tytuł (trzeba wydrukować go i powiesić nad biurkiem). Nie pisać o sprawach nie związanych z tytułem. A koniecznie (!) pisać o tym, o czym mówi temat pracy. W przeciwnym przypadku grozi odrzucenie pracy przeze mnie lub recenzenta. Jeśli temat pracy nie będzie się zgadzał z wypełnioną deklaracją - no cóż, kłopot jest wielki... to tak jakbyś napisał nie swoją pracę...4.
Z czego składa się praca:
* Praca musi mieć wstęp i zakończenie.
- Wstęp musi wyjaśniać (w oparciu o literaturę)
temat pracy, przyczynę podjęcia takiej tematyki.
- Zakończenie -
podsumować i zweryfikować zamiary sformułowane we wstępie.
* Podstawowa różnica między pracą
inżynierską i magisterską - to część teoretyczna - ona może być
skrócona do minimum w pracy inżynierskiej, a musi być dobrze rozwinięta
w magisterskiej. Praca inżynierska koncentruje się na wykonywanym
urządzeniu lub programie.
* Obowiązkowy
jest także spis treści i bibliografia; spisy rysunków, zdjęć, tabel,
grafów, skrótów - są opcjonalne, umieszczamy je tylko, gdy istnieje
wyraźna potrzeba.
* Wzory numerujemy - chyba, że jest ich tylko kilka.
* Rysunki i wykresy - muszą koniecznie być poprawnie podpisane i
opisane
(każda oś, łącznie z jednostkami).
* Formatowanie i strona graficzna - są
bardzo ważne, kierujemy się zaleceniami Dziekanatu (zwykle Times Roman
12, podwójny odstęp, marginesy po 2,5 cm, dodatkowe 1 cm na oprawę,
strony oczywiście numerowane).
Ostatecznie zatem:
* Strona tytułowa
* Streszczenie (polskie + angielskie)
* Spis treści
* Wstęp
* Część główna (zwykle najpierw teoria, potem o własnym projekcie)
- koniecznie założenia projektu
- opis projektu, schematy, rysunki
- testy projektu
* Podsumowanie (opcjonalnie)
* Zakończenie
* Bibliografia
* Załączniki (jeśli są)
* Oświadczenie o autorstwie
* Płytka z nagranym wszystkim, co powstało w trakcie pisania
pracy
6. Inne ważne elementy pracy to: w części praktycznej - wypunktowanie założeń projektu. Dodatkowo należy w końcu tej części zaprojektować i wykonać testy urządzenia / oprogramowania - i najlepiej umieścić je w tabelce. Ponadto wskazane są fotografie urządzenia, zrzuty ekranowe oprogramowania - im więcej, tym lepiej. Do informacji o oprogramowaniu dołączamy grafy i schematy blokowe. Duże - ale istotne z punktu widzenia pracy dokumentacje, rysunki, schematy - przenosimy do załączników.
7. Kolejne etapy wykonywania pracy, urządzenia, oprogramowania - najlepiej konsultować ze mną. Choćby po to, by się nie napracować nad niepotrzebnymi sprawami, a wykonać te, które są niezbędne. Należy pokazywać schematy przed ich wykonywaniem. O tym - na jakim etapie kończy się praca - decyduje opiekun - czyli ja :-) Praca to nie urządzenie gotowe do sprzedaży - więc nie musi, choć dobrze jeśli działa w miarę poprawnie. Ważniejsza jest świadomość poprawek, które trzeba jeszcze wykonać.8. Uczelnia - Dziekanat - wymaga do.dodatkowych części tj. streszczenia pracy (polskie i angielskie - nie mylić ze wstępem!) i oświadczenia o autorstwie. Wymaga wersji pracy w twardej i miękkiej oprawie - ile jest ich potrzebnych trzeba sprawdzić w Biurze Katedry (to się często zmienia). Do mnie - trafia jeden egzemplarz drukowany (w dowolnej oprawie) i pdf. Do pracy dołączamy płytkę z nagranymi materiałami, programami, źródłami itp.
9. Praca z błędami językowymi - jest sprawą wstydliwą. Trzeba zwracać uwagę na błędy ortograficzne, interpunkcyjne, stylistyczne. Trzeba koniecznie poprosić kogoś o sprawdzenie i poprawienie błędów. Jest to przecież dokument - pierwszy, oficjalny, napisany samodzielnie przez Was!10. Polecam: Jan Boć - "Jak pisać pracę magisterską" - wiele wydań, można także fragmenty znaleźć w Internecie.
-
Ogólne zalecenia pisania prac dyplomowych w pozycji:
Jan Boć, Jak pisać pracę magisterską,
Wrocław 1994 (wydawnictwo Kolonia Limited, kilka wydań - ostatnie mi
znane wyd. 7 z 2009r.) - z konsultacją językową profesora Jana Miodka.
Zdecydowanie polecam.
- O poprawnej pisowni - jednostki. W języku polskim:
"§
16. 1. Przy zapisywaniu wartości wielkości należy zostawić odstęp
między wartością liczbową a oznaczeniem jednostki miary.
2. Zasady, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się do oznaczeń
jednostek miary kąta: stopnia, minuty i sekundy."
stąd wynika:
http://www.podstawczynski.com/bledy_jezykowe.html#miary
plus dalsza część w tym artykule o: "Jak skrócić „kilobajt”: kB, Kb, kb
czy KB?"
Wynika z tego, że jednostki piszemy ze spacją za wyjątkiem znaków
stopni (Alt+0176), minut i sekund (miar kąta) oraz znaku procenta.
Ale jednocześnie: "Tylko że nie zawsze norma branżowa jest tym samym,
co norma ogólnoliteracka i… codzienna praktyka pisowniowa." (patrz:
http://www.obcyjezykpolski.interia.pl/?md=archive&id=133).
Dyskusja nadal trwa:
http://www.proz.com/forum/polish/53422-spacja_czy_bez_spacji_oto_jest_pytanie.html
Ponieważ pracy dyplomowa dotyczy branży - skłaniamy się ku
metrologicznym zaleceniom pisowni.
Powrót na stronę
główną - Informacje o
stronie, prawa autorskie, legalność itd. tutaj
Informacje o przetwarzaniu i ochronie danych osobowych, kontakt i zapytania itd. tutaj Prywatne serwery Zbigniewa Kuleszy zjk.pl. Aktualny dostawca Internetu - Vectra.pl, Wszelkie prawa zastrzeżone. Zespół redakcyjny zjk.pl: zjk7@wp.pl W sprawie treści i działania strony oraz w sprawie funkcjonowania i udostępniania treści na serwerach zjk.pl - kontakt z administratorem: webmaster@zjk.pl lub zjk7@wp.pl |